name | autoweek.cz

Tajemství aerodynamiky vozu Škoda Fabia Rally2

Tajemství aerodynamiky vozu Škoda Fabia Rally2

29.03.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 těží z vynikající aerodynamiky silniční verze. Ve srovnání se současným soutěžním vozem vytváří téměř dvojnásobný přítlak. Je to výsledek rozsáhlých CFD simulací ověřený studiemi v aerodynamickém tunelu.
Technické předpisy kategorie Rally2 stanovují jasná pravidla v mnoha oblastech technického vývoje. Aerodynamika nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 je úzce spjatá s vlastnostmi výchozího sériového vozu, který se kromě jiného vyznačuje nejlepším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě. To poskytlo inženýrům Škoda Motorsport vynikající základ pro vytvoření aerodynamicky vysoce efektivní karoserie soutěžního speciálu.
 
Účinná aerodynamika je jednou z nejdůležitějších oblastí při vývoji jakéhokoli závodního vozu. V kategorii Rally2, kde musí být soutěžní varianty odvozeny od sériových modelů, řeší konstruktéři zcela jiné problémy než jejich kolegové pracující na monopostech.
 
Když Škoda Motorsport zahájila vývoj nové generace vozu Škoda Fabia Rally2, poskytl jí sériový model ideální výchozí podmínky. Cílem inženýrů bylo vynikající aerodynamiku sériové verze vozu Škoda Fabia aplikovat i u soutěžního speciálu.
 
„Aerodynamické prvky použité na sériovém voze se osvědčily i v soutěžním prostředí a byly pro aerodynamické řešení vozu Škoda Fabia Rally2 vynikajícím základem. Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku. Zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu,“ vysvětluje Lukáš Vojík z Technického vývoje Škoda Auto, oddělení aerodynamiky.
 
Sériový vůz Škoda Fabia má na obou krajích předního nárazníku otvory - jde o takzvané vzduchové clony. Ty velmi přesně usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Podobné řešení zvolili inženýři Škoda Motorsport i pro přední nárazník nové generace soutěžního speciálu Škoda Fabia Rally2. U rallyového vozu pracují vzduchové clony ve spojení s předním splitterem, umístěným pod celou šířkou přídě, což účinně zlepšuje celkové aerodynamické vlastnosti přední části.
 
V návaznosti na předpisy skupiny Rally2 museli inženýři Škoda Motorsport a oddělení výzkumu a vývoje společnosti Škoda Auto u připravovaného soutěžního vozu najít nové způsoby, jak zlepšit rovnováhu mezi přítlakem a odporem. S ohledem na úsporu nákladů volnost vývoje omezují předpisy, takže jsou například zakázány aktivní aerodynamické prvky. Proto se nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií umístěných ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu.
 
Dvěma klíčovými body aerodynamiky jsou zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. Lukáš Vojík k tomu dodává: „Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu Škoda Fabia. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dosahuje dvakrát větší přítlak než současný rallyový vůz.“
 
Jiný tvar tzv. scoopu, který směruje čerstvý vzduch z prostoru nad čelním sklem do interiéru, zlepšuje proudění vzduchu přes střechu. U sériových vozů se otvor pro přívod vzduchu obvykle nachází pod spodním okrajem čelního skla. Na rychlostních zkouškách šotolinových rallye je však tato část vozu intenzivně vystavena prachu nebo vodě stříkající přes kapotu.
 
Vývojový tým Škoda Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy na šotolinových a asfaltových cestách i na sněhu.