name | autoweek.cz

Škoda Fabia - víc než běžný hatchback

Škoda Fabia - víc než běžný hatchback

21.08.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová Fabia je perfektní ukázkou schopností techniků a designérů společnosti Škoda Auto vytvořit s využitím koncernové stavebnice vynikající auto, které zákazníkům dokáže nabídnou víc než konkurence nebo příbuzné vozy vycházející ze stejného základu.
Škoda Auto prochází dalším mimořádně aktivním rokem s mnoha premiérami - po uvedení elektrického SUV Enyaq iV a modernizaci velkého SUV Kodiaq přichází zcela nová generace malého hatchbacku Fabia a ještě do konce roku nás čeká modernizovaný Karoq a Enyaq iV s karoserií kupé.

Fabia je pro značku Škoda klíčový model, i když ji už po určitý čas v prodejních tabulkách předstihuje Octavia. Jde o model pokračující v přímé linii od modelu Favorit z roku 1987, s nímž se Škoda vrátila mezi výrobce moderních aut. První Fabia přišla v roce 1999 a výsledkem je už více než 4,5 milionu aut dodaných zákazníkům, i když se nejedná o tak globalizovaný model jako právě Octavia.
 
Perfektně využitý nový základ
Na špičkovou kvalitu práce techniků a designérů z Česany jsme si již zvykli, ovšem v tomto případě je třeba obzvláště vyzdvihnout to, co dokázali v autě s délkou jen minimálně přesahující čtyři metry a s cenou nevybočující ze standardů segmentu malých aut.
 
Nová Fabia proti předchozí generaci prošla zásadní proměnou, protože je u ní poprvé použita modulární platforma MQB, a to ve verzi A0. Díky tomu může být nová Fabia delší a širší než dosud a současně i nižší. Při prodloužení rozvoru náprav o 94 mm na 2564 mm (tedy víc než měla Octavia I z roku 1996!) Fabia narostla do délky o 111 mm na 4108 mm.
 
Zavazadlový prostor má objem 380 l - o plných 50 l více než dosud, po sklopení zadních sedadel 1190 l. Navíc je zde dvojitá podlaha a jak je u vozů Škoda zvykem, připravena je i řada praktických doplňků pro uspořádání menších předmětů. Vstupní otvor je navíc rozšířený díky použití dvoudílných zadních svítilen (u Fabie byly použity poprvé).
 
Atraktivní vzhled se skvělou aerodynamikou
Na první pohled prošla podoba Fabie jen evoluční proměnou, protože si uchovává si všechny typické rysy spojované s tímto modelem, nicméně nová generace působí mnohem dynamičtěji a vypadá mnohem větší. Na karoserii najdeme tradiční znaky designu vozů Škoda - typickou masku chladiče, ostré hrany plynule přecházející do ploch a odkazy na český křišťál. Zajímavým detailem je decentní citace české vlajky v prostoru za předními koly.
 
To vše ovšem není samoúčelné. Nová Fabia vykazuje ve svém segmentu nejlepší aerodynamiku. Dosažená hodnota součinitele aerodynamického odporu CX = 0,28 je pro čtyřmetrový hatchback skutečně mimořádná. Zásluhu na tom má mnoho detailů - od minimalizace spár na karoserii a precizního zakrytování podlahy přes aktivní lamely chlazení až po spoiler na konci střechy zakončený svislými bočnicemi zvyšujícími jeho účinnost. Neméně důležité jsou i zdánlivé maličkosti, jako odtrhová hrana na krytu zadních svítilen či plastové kryty kol z lehké slitiny.
 
Postavit malé auto není vůbec snadné. Jde o segment, kde cena hraje v očích zákazníků nejvýznamnější roli. Fabia jim za rozumnou cenu nabízí veškeré dostupné technické vymoženosti, včetně mj. plně LED osvětlení vpředu i vzadu, a jako vždy k nim přidává i chytré maličkosti navíc.
 
Revoluce v interiéru
Ve vrcholné podobě Fabia nabízí virtuální kokpit s displejem 10,25“ (v základní verzi se dodává tradiční přístrojový panel se dvěma kruhovými přístroji a centrálním displejem) a velký centrální displej s rozměrem 9,2“ (připraveny jsou i displeje s rozměry 6,0“ nebo 8,0“), zpřístupňující mnoho funkcí. To samozřejmě přináší i nectnosti tohoto systému známé z jiných koncernových modelů - mnohé přestavení základních funkcí totiž odvádí pozornost řidiče od řízení (pokud se nenaučí využívat hlasové ovládání prostřednictvím asistentky Laura). Naštěstí alespoň klimatizace zůstává u mechanické klasiky a důležité ovladače najdeme na volantu. V interiéru samozřejmě nechybí několik zásuvek USB-C, ale jak je u koncernu VW zvykem, žádná pro klasické USB.
 
Skutečně silnou stránkou Fabie je vnitřní prostor a perfektní pozice za volantem ve spojení s velmi dobrými sedadly. Také vzadu je dostatek prostoru a cestující zde mohou mít i výústku klimatizace, což je v tomto segmentu unikátní. Interiér působí velmi prostorně mj. i díky posunu výústek klimatizace na přístrojové desce až úplně do stran. Originálním designovým prvkem, dodávajícím vozu mladický sportovně působící vzhled, je vysunutím přístrojového panelu s nápisem Fabia po stranách.
 
Jen na benzin
V nabídce najdeme jen zážehové motory. I nadále nabídka začíná u nepřeplňovaným tříválcem 1,0 MPI/59 kW (80 k), který je pro tento segment stále velmi důležitý a volí jej 30 % kupujících. Základem nicméně budou přeplňované tříválce 1,0 TSI/70 kW (95 k) resp. 81 kW (110 k) a jako vrchol nabídky pro některé kupující čtyřválec 1,5 TSI evo/110 kW (150 k) s deaktivací válců.
 
Otázkou je, zda bude výhodou nebo nevýhodou skutečnost, že Fabia, na rozdíl od většiny konkurentů, nenabízí žádnou elektrifikovanou verzi, dokonce ani mild-hybrid. Důvod je jasný - jejich vývoj by byl nákladný a prodejní cena příliš vysoká s ohledem na to, co zákazníci od Fabie požadují.
 
Nová Fabia nám při prvním seznámení na polských silnicích ukázala, že proti odcházející generaci představuje skutečně obrovský kvalitativní skok. Tvrdá konkurence v segmentu malých aut se skutečně musí tohoto mladoboleslavského nováčka obávat.
 
Cena od 329 900 Kč
Fabia není vozem, který by se podbízel nízkou cenou a kvůli tomu i minimalizovanou výbavou. Na českém trhu se nesetkáme se základní výbavou Active ani s verzí motoru 1,0 MPI/48 kW (65 k) - jednoduše proto, že o minimálně vybavené Fabie není mezi českými zákazníky vůbec žádný zájem. Základní tedy bude výbava Ambition. V základní výbavě naleznete Základní LED přední světlomety s LED denním svícením, infotainment Swing s 6,5" dotykovým displejem a funkcí Smartlink, šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizaci a elektrické ovládání oken vpředu.
 
Cenová nabídka začíná na hodnotě 329 900 Kč a ceny jsou na srovnatelné úrovni se současnou generací.
 
Dočkáme se v nové generaci i kombi? To je otázka. Oficiálně ano, ale až zřejmě v roce 2023. S ohledem na vývoj emisních limitů to ale není jisté, protože není jasné, zda se takové auto vůbec vyplatí vyrábět, což je vzhledem k jeho oblibě u zákazníků paradoxní situace.