name | autoweek.cz

Tesla čelí problémům

Tesla čelí problémům

09.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Oblíbenec světových médií Tesla je ve velkých problémech. S velkou pompou slibované představení velkého nákladního vozidla s elektrickým pohonem se opět odkládá a výroba nového Modelu 3 vázne.
Elon Musk zase jednou vzbudil zájem světových médií když oznámil, že v září představí světu první velké nákladní auto s elektrickým pohonem. Je začátek října a předvedení elektrokamionu Tesla Semi se poněkolikáté odkládá, tentokrát na 16. listopad.
 
Může za to pomoc Portoriku?
Důvodem odkladu je podle Muska potřeba vyřešit některé problémy při výrobě Modelu 3 a především potřeba zvýšených dodávek baterií pro hurikánem Maria postižené Portoriko.
 
V Portoriku, kde se elektrická energie vyrábí v uhelných elektrárnách, je 90 % domácností a průmyslu bez elektřiny. Tesla je jednou z amerických firem, která tam začaly dodávat střešní solární panely a k nim připojitelné akumulátory Powerwall. Dokonce i americký tisk ale tuto pomoc označuje za PR tah.
 
Problémy ve výrobě Modelu 3
Výroba Modelu 3 začala s velkou slávou v červenci s tím, že v září dosáhne produkce 1500 aut za měsíc a do konce roku to bude už 5000 aut týdně. Jenže do konce září bylo ze supermoderně vybavené továrny ve Fremontu v Kalifornii (jde o opuštěnou továrnu původně vybudovanou jako společný projekt GM a Toyoty) zákazníkům dodáno pouhých 220 aut ze 260 vyrobených!
 
Tesla má na tento vůz přes 325 000 objednávek k nimž zájemci složili nemalou zálohu. Zákazníci čekají na auto, k němuž zatím automobilka ještě ani nevytvořila konfigurátor (údajně bude zprovozněn do 6 až 8 týdnů). Zatím tedy mají jedinou volbu v nejdražší verzi s prodlouženým dojezdem a jediné, co si mohou vybrat, je barva.
 
Situace ve Fremontu nepochybně netěší investory, kteří ještě na jaře Teslu označovali za nejhodnotnější americkou automobilku. Elon Musk ještě nedávno tvrdil, že v roce 2018 produkce během roku 2018 dosáhne úroveň 500 000 aut! Jenže v žádosti o daňové úlevy v Kalifornii letos v lednu uvedl, že továrna má projektovanou roční produkci 226 563 vozů s výhledem na příštích pět let. V roce 2016 Tesla Motors vyrobila 84 000 vozidel Model S a Model X.
 
Také Tesla obviňuje novináře
Podle Muska je problém v nedostatečných dodávkách některých komponent. Jenže mnozí analytici upozorňují, že Tesla naprosto podcenila problematiku velkosériové výroby a nezvládá její organizaci se včasnými dodávkami komponent od subdodavatelů ale i z vlastní produkce.
 
Wall Street Journal uvedl, že se Model 3 místo na automatizovaných montážních linkách vyrábí ručně mimo tyto linky. Podle Wall Street Journalu výrobní linky vůbec nejsou připraveny a proto byl narychlo vytvořen prostor pro ruční montáž. Otázkou je, kde Tesla pro takto specializovanou práci v Kalifornii sehnala dostatek zkušených dělníků.
 
Mluvčí Tesly na článek Wall Street Journalu zareagoval jako politik. Odmítl odpovědět na položené otázky a místo toho zveřejnil následující stanovisko: „WSJ deset let neúnavně útočí na Teslu zavádějícími články, které až na několik výjimek překračují hranice novinářské cti a tento není výjimkou.“
 
A jak to bude s elektrokamionem?
Elonem Muskem slibovaný dojezd 600 až 900 mil (1000 až 1450 km) u nákladního vozidla s elektrickým pohonem vyvolává u techniků podiv. Tesla Model 3 má lithio-ionové akumulátory s kapacitou 243 Wh na 1 kg hmotnosti. Jednoduchá kalkulace ukazuje, že při slibovaném dojezdu 600 mil (1000 km) by takový náklaďák musel mít akumulátory o hmotnosti 14 t s cenou 290 000 USD.
 
Při limitu celkové hmotnosti 40 t normální nákladní auto poháněné vznětovým motorem a s průměrnou cenou 120 000 USD uveze náklad 19 t. Tesla e elektrickým pohonem by uvezla jen 9 t. Analýza současné úrovně techniky schopné sériové produkce ukazuje, že zvyšovat dojezd elektrokamionu nad 300-350 mil (480-560 km) už nemá smyl.
 
Kromě kamionu Tesla slibuje do dvou let začít prodávat i užitkový pick-up.