name | autoweek.cz

Tesla Model 3 vyjíždí

Tesla Model 3 vyjíždí

31.07.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mediálně nejočekávanější automobilová novinka posledních let je konečně tady. Jako cirkusový impresário představil generální ředitel Tesla Motors Elon Musk ve Fremontu v Kalifornii prvních 30 vyrobených vozů Model 3. Odstartoval tím novou automobilovou revoluci?
Tisíce nadšených příznivců Tesly přijelo do továrny v kalifornském Fremontu a další tisíce tuto událost sledovaly online. Elon Musk konečně představil prvních 30 vyrobených vozů Tesla Model 3. Jde o první model značky Tesla, který se bude prodávat za cenu pod hranicí 40 000 USD a přitom má dojezd vyšší než 200 mil (320 km). Není ale prvním elekromobilem s dojezdem přes 200 mil, protože GM už svůj Chevrolet Bolt EV uvedlo na trh vloni - s cenou 36 620 USD a dojezdem podle standardu EPA 238 mil (385 km).
 
Jde o třetí krok Tesly - po prémiovém sedanu Model S (základní cena 68 000 USD, dojezd 200 mil - 320 km) a nekonvenčním SUV Model X. Model 3 by měl Teslu zařadit mezi výrobce prémiových vozů se skutečně velkosériovou produkcí. Model 3 si po jeho představení objednalo 370 000 zájemců, kteří byli ochotni složit depozit ve výši 1000 USD poté, co vloni v dubnu Elon Musk na pódiu předvedl první tři předsériové prototypy. Klíčky od prvních 30 vyrobených vozů si ale převzali zaměstnanci Tesly.
 
Cena - díky dotaci od Obamy
Elon Musk slíbil dvě verze Modelu 3 - základní Standard s cenou 35 000 USD (780 000 Kč) a dojezdem 220 mil (355 km) a Long Range s akumulátory s větší kapacitou umožňující dojezd 310 mil (500 km) za 44 000 USD (980 000 Kč). Model 3 Long Range s úplnou dostupnou výbavou Premium ale přijde na 59 200 USD (1 315 000 Kč).
 
K dispozici jsou například elektricky vyhřívaná kožená sedadla za 5000 USD, systém Autopilot, nevyžadující za jízdy zásahy řidiče, je za 8000 USD (přesněji řečeno - Autopilot se základními funkcemi je za 5000 USD a za další 3000 USD je rozšíření na autonomní schopnosti, které ovšem zatím není dostupné) a volba z pěti barev namísto standardní černé (za 1000 USD, Henry Ford by měl radost…).
 
S cenou je to ale složitější - zatím se kalkuluje s tím, že je v ní zahrnuta státní dotace ve výši 7500 USD (170 000 Kč) vyjednaná ještě s Obamovou administrativou (tu Chevy Bolt nemá) a je otázkou, zda tým Donalda Trumpa tento dotační program obnoví.
 
Revoluce v ovládání
Model 3 není zajímavý jen plně elektrickým pohonem s dlouhým dojezdem, ale také tím, že řidič před sebou nemá žádné přístroje, protože veškeré informace se zobrazují na obřím 15“ displeji-tabletu, který je zde umístěn horizontálně a nikoliv vertikálně jako v Modelu S. Informace o jízdě zaujímají asi čtvrtinu plochy displeje. Je pravděpodobné, že vůz bude vybaven i projekčním HUD displejem, ale to zatím nebylo potvrzeno.
 
Elon Musk k tomu řekl: „Vůz je vybaven tolika autonomními funkcemi, že řidič už nepotřebuje informace z přístrojové desky. Místo toho se můžete zabývat čím chcete - dívat se na film, bavit se s přáteli nebo spát. Každá Tesla je vybavena hardwarem pro plně autonomní jízdu: 8 kamerami, 12 sonary a 4 radary.“
 
K bezklíčkovému otevírání vozu nepotřebujete žádnou kartu, jen si nahrajete aplikaci do telefonu. Většina funkcí vozu, včetně nastavení zrcátek, se ovládá pomocí dvou ovladačů na volantu fungujících jako kolečko na myši. Veškeré softwarové vybavení se bude pravidelně aktualizovat na dálku.
 
Dobití na 200 km za 30 minut
Pětimístný vůz je dlouhý 4694 mm a má rozvor náprav 2875 mm. Zavazadlový prostor má objem 425 l. Tesla Model 3 má trakční elektromotor vzadu. Pohání zadní kola přes přímý převod. Vůz s nosnou strukturou kombinující vysokopevnostní ocel a hliník má hmotnost 1609 kg (Standard) resp. 1730 kg (Long Range). Li-Ion akumulátory už se nedovážejí z Číny, ale vyrábí je Gigafactory Tesly Motors v Nevadě.
 
Zrychlení z 0 na 96 km/h dosahuje Model 3 za 5,6 s (Standard) resp. 5,1 s (Long Range). Největší rychlost je 210 km/h (Standard) resp. 225 km/h (Long Range). Dobití v nabíjecí stanici Tesla Supercharger je za 30 minut na dojezd 200 km resp. na 48 km za hodinu při dobíjení ze sítě 240 V při jištění 32 A.
 
Musk slibuje rychlý růst produkce
Tesla chce ještě letos ve Fremontu dosáhnout produkci 20 000 vozů Model 3, ale během roku 2018 Musk slibuje zvýšení na 10 000 vozů týdně, takže by všichni, kteří složili depozit, měli být uspokojeni během příštího roku. Cílová produkce je půl milionu vozů Model 3 ročně a k tomu dalších 100 000 luxusních vozů Model S a Model X. V roce 2016 Tesla Motors vyrobila 84 000 vozidel.
 
Rozšíření servisního zázemí
Dramatický růst produkce bude vyžadovat i patřičné rozšíření servisní sítě. Zvláště když Tesla slibuje, že její servisy jsou mnohem rychlejší než servisy běžných automobilek: „Jsme hotovi dřív, než stačíte vypít kávu.“
 
Tesla Motors má v současné době po celém světě 150 servisních míst. Velmi rychle by se k nim mělo přidat dalších sto a k tomu ještě 350 mobilních dílen. K tomu bude potřeba získat nejméně 1400 specializovaných techniků. Tesla ale tvrdí, že 90 % problémů se dá vyřešit online bez potřeby navštívit servis.
 
Na rozdíl od Modelu S se na Model 3 neposkytuje doživotní záruka na pohonnou jednotku. Model 3 má záruku 4 roky/80 000 km na auto a 8 let/160 000 km na akumulátory (190 000 km na Long Range).