name | autoweek.cz

Tesla ukázala (nejen) elektrický kamion

Tesla ukázala (nejen) elektrický kamion

17.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elon Musk předvedl další ze svých velkolepých megashow. Konečně veřejnosti ukázal poloautonomní kamion Tesla Semi s elektrickým pohonem a k tomu přidal zcela nový Roadster. Slíbil parametry, které by změnily podobu nákladní dopravy. Jenže těch, kteří mu věří, je stále méně.
Společnost Tesla Inc. konečně po několika odkladech předvedla kamion s elektrickým pohonem vybavený poloautonomním řízením. Při velkolepém představení ve Space X Centru v kalifornském Hawthorne nedaleko Los Angeles Elon Musk slíbil u tohoto vozidla parametry, které přinesou radikální proměnu nákladní dopravy. 
 
Velké sliby, ale co realita?
Při plném zatížení údajně uveze 36 t nejvyšší povolenou rychlostí, zrychlí z 0 na 60 mph (96 km/h) za 5 s, s plným zatížením za 20 s a přitom ujede při maximálním zatížení na jedno dobití akumulátorů 500 mil (800 km).
 
Dobití akumulátorů na 80 % kapacity (tzn. pro dojezd 640 km) má trvat 30 minut v síti megachargerů napájených solární energií. Musk přitom tvrdí, že většina nákladní dopravy se odehrává do vzdálenosti 250 mil (400 km). Jenže celá síť megachargerů je zatím jen v plánech (a možná ani to ne).
 
Musk dodal, že provozní náklady této soupravy budou za dobu její životnosti o 20 % nižší než u tahače se vznětovým motorem. Ještě větší úspora bude dosažena při tzv. platooningu, tj. polosamočinné jízdě skupiny kamionů v těsném závěsu. Slibuje i větší spolehlivost provozu, protože souprava bude vybavena čtyřmi elektromotory a bude schopna jízdy i v případě, že porucha vyřadí dva z nich z provozu. Navíc Tesla hodlá garantovat bezporuchový provoz elektromotorů na 1 milion mil (1,6 milionu km).
 
Revoluční koncepce a technika budoucnosti
Absence velkého motoru v přídi umožnila konstruktérům umístit v kabině z uhlíkového kompozitu sedadlo řidiče přesně do středu vozu, přičemž po obou stranách má k dispozici obrovské 15“ dotykové displeje.
 
Kamion bude standardně vybaven systémem Autopilot jako vozy Tesla Model S nebo Model 3. Podle Muska tedy bude brzdit automaticky, stejně jako bude automaticky udržovat pohyb v jízdním pruhu. Je třeba připomenout, že americký Kongres teprve projednává změnu zákonů, která by použití podobných systémů zlegalizovala, přičemž kongresmani zatím jednají jen o výjimce pro osobní auta.
 
Pohon obstarávají čtyři elektromotory převzaté z Modelu 3. V tom mají výkon 190 kW (258 k), tedy celkově 760 kW (1032 k). Jenže u nákladních aut je mnohem důležitější točivý moment, ale ten Tesla neuvádí. Každopádně právě točivý moment je jednou z velkých předností elektromotorů. Především ale Tesla neuvádí žádné informace o akumulátorech - o jejich kapacitě, rozměrech a hmotnosti.
 
Samotné vozidlo ale nestačí
„Věříme, že Tesla Semi přinese významné snížení nákladů na dopravu zboží, stejně jako zvýšení její bezpečnosti,“ tvrdí Elon Musk, který současně tvrdí, že nákladní souprava Tesla Semi se začne vyrábět v roce 2019. Zatím ale ani nenaznačil jeho prodejní cenu.
 
Tesla Semi není prvním kamionem s elektrickým pohonem. Podobné vozidlo už předvedl Daimler. Většina výrobců nákladních aut se ale zaměřuje na elektrifikaci vozidel pro rozvážkovou službu ve městech a nikoliv o dálkovou dopravu, kde lze při dlouhé jízdě stabilní rychlostí jen těžko soupeřit s účinností vznětových motorů.
 
Zásadním problémem pro Teslu bude skutečnost, že zákazníci pro nákladní vozidla jsou úplně jiní než s nimiž má zkušenost s osobními vozy. Zatímco vozy jako Tesla Model S nebo Model X si pořizují zákazníci, kteří mají v garáži minimálně jedno další vozidlo se spalovacím motorem, u nákladní dopravy je klíčová spolehlivost provozu, a tedy i hustá síť servisů. Jenže tu Tesla nemá, stejně jako zatím nemá síť dobíjecích stanic megacharger.
 
Jako přídavek: Roadster 2
Jako překvapení navíc Musk spolu s kamionem Tesla Semi předvedl i nový vůz Tesla Roadster, jehož výroba se připravuje na rok 2020. O Roadsteru Musk tvrdí, že bude s největší rychlostí 250 mph (402 km/h) nejrychlejším sériově vyráběným autem světa, zrychlí z 0 na 96 km/h (60 mph) za 1,9 s a bude mít při jízdě na dálnici dojezd na jedno nabití 1000 km! Roadster se jmenoval už úplně první vůz Tesla, který pro nově vzniklý projekt ze Silicon Valley navrhla a vyráběla automobilka Lotus.
 
Pokud máte zájem zařadit se mezi první majitele, pak musíte co nejdřív složit 5000 dolarů na kamion a dokonce 50 000 dolarů na Roadster (ten má stát 200 000 dolarů). Jenže 450 000 zákazníků, kteří uvěřili, že Tesla bude vyrábět 5000 vozů Model 3 (prodejní cena od 35 000 USD) týdně a složili 1000 dolarů depozit, se zatím musí smířit s tím, že Tesla za první čtvrtletí vyrobila jen 260 těchto vozů. Navíc je určitě nepotěší skutečnost, že kamion Tesla Semi budou pohánět čtyři stejné elektromotory jako jejich Model 3.
 
Zvláštní načasování
Představení nákladní soupravy s elektrickým pohonem přichází v době, kdy se společnosti Tesla dlouhodobě nedaří spustit sériovou výrobu svého prvního masově vyráběného vozu Model 3. Co si ale mohou myslet investoři o tom, že Tesla honí tolik zajíců najednou (připomeňme, že nejde jen o kamion, ale i o síť dobíjecích stanic a nutné servisní zázemí) a přitom nezvládá ani sériovou výrobu jednoho modelu? Zatím Muskovi věří a hodnota akcií Tesla Inc. roste…