name | autoweek.cz

Thomas Schäfer má být novým šéfem společnosti Škoda Auto

Thomas Schäfer má být novým šéfem společnosti Škoda Auto

03.08.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle zákulisních informací, které získal magazín Automobilwoche, se má nástupcem Bernharda Maiera v čele společnosti Škoda Aut má stát Thomas Schäfer, dlouholetý generální ředitel Volkswagen Group South Africa s odpovědností za celý region subsaharské Afriky.
Během pondělí má představenstvo Škoda Auto rozhodnout o nástupci Bernharda Maiera, který se po téměř pěti letech k 31. červenci vzdal nejvyšší pozice ve společnosti. Zasedání s hlasováním se vzhledem k opatřením spojeným s koronavirovou pandemií a dovoleným uskuteční formou videokonference.
 
Podle informací německého magazínu Automobilwoche, které vzápětí převzala další média včetně českých, má do Mladé Boleslavi zamířit padesátiletý Thomas Schäfer, který byl od roku 2015 šéfem skupiny VW v Jižní Africe a regionu subsaharské Afriky.
 
Kdo je Thomas Schäfer
Narodil se 1. dubna 1970 v hessenském Marburgu. Vystudoval strojírenství a výrobní technologie. Svou profesní kariéru začal v roce 1991 ve společnosti Daimler v oddělení užitkových vozidel v Mannheimu, kde studoval. V letech 1994 až 1998 působil na různých pozicích v oblasti řízení jakosti a výroby v závodě Rastatt během výroby první generace vozů třídy A.
 
V letech 1998 až 2002 byl koncernem DaimlerChrysler přesunut do v Jižní Afriky do závodu v East Londonu, kde byl dva roky odpovědný za řízení kvality výroby, kterou připravil pro globální export. Poté přešel do funkce vedoucího výroby. V říjnu 2002 zamířil do Malajsie jako jeden ze zakládajících manažerů společnosti DaimlerChrysler Malaysia s odpovědností za veškeré technické operace v Malajsii. Uváděl do provozu novou továrnu v Pekanu (Pahang) kde spojil produkci všech osobních a užitkových automobilů Mercedes-Benz a Mitsubishi Fuso.
 
Od roku 2005 do dubna 2012 byl z centrály ve Stuttgartu zodpovědný za veškeré zámořské výrobní operace společnosti Daimler. To zahrnovalo řízení všech operací CKD, jakož i výrobní strategii a mezinárodní logistiku. V roce 2011 bylo jednou z jeho hlavních činností ustavení výroby osobních automobilů Mercedes-Benz v Pekingu v Číně. Byl také zodpovědný za dodávky vozidel a zákaznická centra v závodech Sindelfingen a Rastatt.
 
V květnu 2012 přešel do vrcholného managementu společnosti Volkswagen AG, kde dostal na starost výrobu skupiny v zahraničí. Mezi jeho klíčové aktivity patřilo řízení provozů xKD a vyjednávání o nových výrobních místech.
 
Od roku 2015 se stal předsedou a generálním ředitelem Volkswagen Group South Africa s odpovědností také za celý region subsaharské Afriky. Působil zde jako předseda obchodní komory Nelson Mandela Bay a prezident Africké asociace výrobců automobilů AAAM.
 
Velké personální šarády v celém koncernu
V rámci skupiny VW došlo v posledních měsících k mnoha změnám na nejvyšších pozicích. Už v lednu byl do čela značky Seat jmenován její do té doby finanční ředitel Carsten Isensee poté, co dosavadní generální ředitel španělské automobilky Luca de Meo oznámil svůj úmysl odejít do vedení Renaultu. K 1. dubnu byl generálním ředitelem Audi jmenován Markus Düsmann, který, stejně jako Diess, přišel od BMW. Düsmann vystřídal provizorního šéfa Brama Schota, který značku vedl jen provizorně po vyhození Ruperta Stadlera kvůli jeho podílu na aféře Dieselgate.
 
V červnu byl do čela značky VW Užitkové vozy (VWN) jmenován bývalý personální šéf výrobce nákladních vozidel MAN Carsten Intra. Intra od září vystřídá Thomase Sedrana - oficiálně v rámci dlouhodobě plánované cirkulace kádrů. Krátce na to šéf divize nákladních vozidel skupiny VW Traton Andreas Renscher šokoval oznámením, že opouští koncern. Vedením skupiny Traton byl místo něho stejně překvapivě pověřen Matthias Gründler, který už ve vedení Tratonu (resp. bývalé divize Volkswagen Truck & Bus) až do Renscherova příchodu od Daimleru působil jako finanční šéf. Souběžně s tím byl v čele výrobce nákladních vozidel MAN vyměněn Joachim Drees za dosavadního výrobního šéfa Volkswagenu ve Wolfsburgu Andrease Tostmanna.
 
K nejvýznamnější změně ale došlo přímo ve Wolfsburgu, když se generální ředitel koncernu Herbert Diess musel vzdát řízení hlavní značky a přenechat jej Ralfu Brandstätterovi.
 
Škoda Auto je mimořádně úspěšná nejen v rámci koncernu
Diess pro sobotní vydání deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung označil značku Škoda za nedostatečně agresivní na trhu s velkoobjemovou konkurencí korejských a francouzských značek. „Nebude nám k ničemu, kdyby se Škoda proměnila ve třetí prémiovou značku skupiny,“ dodal Diess.
 
Škoda je v rámci skupiny VW mimořádně úspěšnou značkou pokud jde o míru ziskovosti. V loňském roce bylo na celém světě dodáno 1,24 milionu nových vozů se značkou Škoda, přičemž z montážních linek jejích českých závodů vyjelo rekordních 910 000 vozidel - o 2,25 % více než v roce 2018. V loňském roce zvýšila Škoda Auto své tržby o 15 % na 19,8 miliardy eur a provozní výsledek o pětinu na 1,7 miliardy eur. V letošním prvním pololetí navzdory dramatickému poklesu přes pokles dodávek nových vozů o 31,3 % na 426 700 vozů zůstala spolu s Porsche a Scanií jedinou značkou, která za prvních šest měsíců vykázala kladný hospodářský výsledek, a to 228 milionů eur. V současné době je v Evropě jen hodně málo výrobců, kteří za první pololetí dokázali udržet zisk.