name | autoweek.cz

Toyota a Suzuki plánují spolupráci

Toyota a Suzuki plánují spolupráci

13.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Toyota Motor a Suzuki Motor oznámily uzavření dohody o hledání cest vedoucích k budoucí obchodní spolupráci se zaměřením na vozidla nezatěžující životní prostředí, bezpečnost a IT. Suzuki přitom je v Japonsku i jinde v Asii přímým konkurentem značky Daihatsu, patřící Toyotě.
Čtvrtá největší japonská automobilka Suzuki, zaměřující se především na nízkonákladové minivozy, vyvíjí své technologie tak, aby dokázala nabízet automobily za konkurenceschopnou cenu. Suzuki se ale dostává do problémů v souvislosti s rostoucími nároky na výzkum a vývoj vyspělých technologií.
 
Toyota se věnuje výzkumu a vývoji v oblasti nízkoemisních a velkých vozidel, bezpečnosti a informačních technologií. Vedení Toyoty si nicméně uvědomuje, že by společnost v budoucnu mohla zaostávat za svými konkurenty v Severní Americe a Evropě, ale také na některých perspektivních asijských trzích (především v Indii) při zavádění standardů a uzavírání partnerství.
 
Automobilky Toyota a Suzuki proto začaly zkoumat možnosti spolupráce s cílem zaměřit se na řešení slabých stránek obou partnerů. Uvedená jednání vycházejí z podmínky, že obě společnosti si budou i nadále konkurovat v rámci hospodářské soutěže z pozice dvou nezávislých subjektů. Při tiskové konferenci, ohlašující toto partnerství, nicméně představitelé obou automobilek odmítli odpovědět na dotaz, zda v budoucnu dojde i ke kapitálovému propojení.
 
Suzuki má za sebou pokus o sblížení s Volkswagenem - s katastrofálními výsledky. Toyota naopak úspěšně spolupracuje s dalšími japonskými automobilkami Mazda Motors a Fuji Heavy Industries (tj. výrobcem vozů Subaru). V Evropě má velmi úspěšné partnerství s PSA Group. Toyota Motor nedávno završila převzetí historické japonské značky Daihatsu, kterou chce využívat v zemích s rozvíjejícími se trhy. Daihatsu je největším konkurentem Suzuki na japonském trhu miniaut. Suzuki ve spolupráci s Maruti kraluje v Indii, zatímco v Malajsii a Indonésii jsou úspěšnější společné podniky Daihatsu.
 
„O možnosti partnerství jsem nejprve hovořil se Soičirem Toyodou, honorárním předsedou automobilky Toyota, a jsem velmi vděčný za zájem, který o to projevil prezident Akio Toyoda. Budeme pokračovat v diskusích ohledně budoucnosti Suzuki,“ říká Osamu Suzuki, předseda představenstva automobilky Suzuki.
 
„Jelikož celé prostředí v automobilovém průmyslu prodělává prudké změny, musíme na ně dokázat reagovat tak, abychom byli schopni přežít. Kromě výzkumu a vývoje, kterému se každá automobilka věnuje samostatně, je velmi důležité mít partnery s identickými cíli a zapálením pro věc,“ vysvětlil dohodu prezident automobilky Toyota Akio Toyoda.