name | autoweek.cz

V Dearbornu začala automobilová revoluce

V Dearbornu začala automobilová revoluce

12.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V továrně na pick-upy v Dearbornu začala výroba nové generace nejprodávanějšího vozu Spojených států. Třešňově červený Ford F-150 přiváží revoluci nejen pro severoamerický automobilový průmysl. Žádný automobil na světě se dosud nevyráběl s karoserií z hliníku v tak velkém počtu kusů.

Společnost Ford Motor začala vyrábět novou generaci pick-upu F-150 poprvé s karoserií z hliníku. Díky tomu se podařilo ušetřit 320 kg na pohotovostní hmotnosti a snížit spotřebu až o 20 %. To už je opravdu hodně. Pro americké kupující ale je mnohem důležitější skutečnost, že nový F-150 uveze o 240 kg víc a utáhne přívěs o hmotnosti vyšší o 500 kg, tedy až o hmotnosti 5530 kg, takže v tomto ohledu nemá ve své kategorii konkurenci.

 

Sázka na hliník

Nový F-150 je už 13. generací vozidla poprvé uvedeného na trh v roce 1948. Plných 37 let bez přerušení je F-150 nejprodávanějším autem v USA. Pokud Ford s tímto revolučním průlomem do nejpopulárnější automobilové kategorie amerického trhu uspěje u nejkonzervativnější skupiny kupujících, bude to znamenat revoluci v celém americkém automobilovém průmyslu.

 

Snížení hmotnosti automobilů pomocí použití hliníku není samozřejmě ničím novým - už delší dobu na něj sázejí u Audi a Jaguar Land Rover. Jenže dosud šlo jen o prémiové modely vyráběné v relativně malých sériích. Ford u F-150 na rozdíl od nich nepoužívá hliníkovou nosnou strukturu. Má hliníkovou karoserii umístěnou na rámu vyrobeném ze 77 % z vysokopevnostní oceli.

 

Ford do přestavby závodu Dearborn Truck Plant investoval mnoho milionů dolarů. Továrna, zaměstnávající 850 dělníků, byla uzavřena na více než dva měsíce, aby v ní bylo možné nainstalovat nových 500 robotů. Karosářské díly budou lisovány z plechů vyrobených ze čtyř různých vysokopevnostních slitin hliníku. Podobně byl už před tím rekonstruován i montážní závod v Kansas City. Celkem by z obou závodů mělo vyjíždět více než 700 000 vozů ročně (loňská produkce F-150 byla 647 697 vozů). Dosud nikdy, nikdo, nikde na světě nevyráběl tolik vozidel s hliníkovou karoserií.

 

Jsou i pochybnosti

Novinka bude o 395 dolarů dražší než předchůdce, což u vozu se základní cenou 26 615 USD není moc. Mnozí analytici ale na plány Fordu nahlížejí s nedůvěrou. Už zavádění výroby nebylo zcela bez problémů a dosažení plánované produkce 60 aut za hodinu se dlouho nedařilo. Mnozí navíc upozorňují na problémy při opravách po nehodách. To není jednoduché ani u výše uvedených prémiových značek, kde potřebné vybavení nemají všechny jejich servisy. U masově rozšířeného vozidla to vyžaduje velké investice ze strany servisů. Ford proto svým americkým dealerům na nové vybavení přispěl 30 000 až 50 000 dolary. Nové vybavení na opravy hliníkových dílů a školení mechaniků si zajistilo 700 z 1500 amerických prodejců Fordu a k nim se přidalo 700 nezávislých servisů.

 

Také je zpochybňována cenová kalkulace projektu. Ford původně počítal s mnohem vyšší prodejní cenou, ale to situace na trhu neumožňuje. To by ovšem mohlo být velkým problémem, protože velké pick-upy jsou největším zdrojem příjmů amerických automobilek - podle odhadu společnosti Morgan Stanley představují pick-upy řady F okolo 90 % zisku Ford Motor.

 

Je zde ještě další potenciální problém. Slitiny pro karosářské díly se vyrábějí z recyklovaného hliníku. Jeho producenti , v čele s největšími z nich, společnostmi Novelis a Alcoa, už zvýšili výrobu. Mnozí odborníci ale varují, že hliníku pro tak rozsáhlou produkci by nemuselo být ve Spojených státech dostatek.

 

Je to hodně riskantní krok, který může Fordu přinést velký náskok před konkurencí. Proto je vše, co souvisí s novou generací F-150, konkurencí bedlivě sledováno už od představení tohoto vozu na autosalonu v Detroitu. Ford už oznámil, že také příští generace pick-upů kategorie Super Duty (což jsou v evropském měřítku středně velká nákladní auta) bude rovněž vyráběna s hliníkovými karoseriemi.