name | autoweek.cz

V Kvasinách začala sériová výrobu Škody Superb iV

V Kvasinách začala sériová výrobu Škody Superb iV

19.09.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Superb iV s plug-in hybridním pohonem je první elektrifikovaný sériový vůz značky Škoda. Nové plug-in hybridy vznikají na stejné výrobní lince jako modely s konvenčním pohonem s využitím projektu dProduction.
V závodě Škoda Auto v Kvasinách sjel z výrobní linky první vůz Škoda Superb iV. Škoda Auto připravila závod pro výrobu prvního elektrifikovaného sériového modelu v historii firmy investicí přibližně 12 milionů eur. Příprava výroby trvala 18 měsíců. Od zahájení výroby ve 38. týdnu se bude produkce postupně zvyšovat do 48. týdne, kdy dosáhne plánovaných 60 vozů denně. Tato hodnota je daná kapacitou poprodukčních prací. V případě zájmu zákazníků ale je možné poměr verzí iV dále zvýšit.
 
Nová Škoda Superb iV s plug-in hybridním pohonem se vyrábí výhradně v závodě v Kvasinách a to na stejné výrobní lince jako vozy Škoda Superb se spalovacími motory, tedy s využitím principů celosvětově unikátního projektu digitalizace výroby dProduction.
 
Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za výrobu a logistiku, říká: „Zahájení sériové výroby vozu Škoda Superb iV představuje velký krok do budoucnosti. V posledních měsících jsme důsledně pracovali na tom, abychom umožnili spuštění výroby prvního modelu s plug-in hybridním pohonem v závodě v Kvasinách. Dnešní den je výsledkem skvělého týmového výkonu. Naším cílem je do roku 2025 dosáhnout podíl obratu z elektrifikovaných vozů 25 %.“
 
Změny ve výrobě
Superb iV plug-in hybrid je prvním vozem, v němž se vyskytují vysokonapěťové obvody a vysokonapěťový akumulátor. Proto musejí zaměstnanci projít speciálním proškolením, aby věděli, jak se k němu mají chovat i v případě, že na něm nepracují. Proto v Kvasinách vzniklo nové tréninkové centrum. Školení od té doby absolvovalo již 5500 zaměstnanců.
 
Vzhledem k tomu, že se podlaha vozu u obou variant pohonu v zadní části liší, byla ve svařovně některá zařízení upravena nebo nově instalována. Pro výrobu a uvedení vozů do provozu musela být pracoviště v rámci montáže nově uspořádána. V rámci výrobní linky Škoda Auto navíc instalovala další zásobník pro podvozkové rámy a manipulátor pro vysokonapěťové a 12 V akumulátory. Na montážní lince přibylo pracoviště montáže vysokonapěťového Li-Ion akumulátoru.
 
Původní hala oddělení kvality byla kompletně přestavěna na speciální PHEV halu. V té se integrují speciální díly (celkem jich je 21), plní se chladicí okruh akumulátoru, který se posléze zapečeťuje, zapojuje se a poprvé se nabíjí vysokonapěťový akumulátor.
 
Celkem ve výrobě přibylo 40 nových zaměstnanců (resp. staronových - přeškolených na nové činnosti) a pro výrobu přibylo 620 nových nakupovaných dílů. Transport akumulátorů z výroby v Mladé Boleslavi má na starosti spediční firma. Ve výrobě jich je 196 kusů, tedy třídenní zásoba. Teplota akumulátorů je neustále sledována termokamerami.
 
Rozšířila se rovněž kontrola vyrobených vozů o kontrolu vysokonapěťového systému a chladicího systému vysokonapěťového akumulátoru.
 
Superb iV s plug-in hybridním pohonem
Pohonnou jednotku vozu Škoda Superb iV tvoří zážehový motor 1,4 TSI a trakční elektromotor poskytující celkový systémový výkon 160 kW (218 k). Čistě elektrický dojezd činí až 56 km v cyklu WLTP. Systém umožňuje volbu ze tří jízdních režimů: základní e-mode pro pohon jen elektromotorem až do vybití akumulátoru, hybrid, který volí optimální způsob pohonu mezi elektrickým a spalovacím motorem podle jízdních podmínek, a sport, při němž pracují oba motory současně. Při všech režimech se využívá rekuperace energie při brzdění k dobíjení akumulátoru - intenzitu regulace lze regulovat pomocí volicí páky automatické převodovky.
 
Nová varianta pohonu je k dispozici pro všechny verze i oba typy karoserií modelu Superb iV s výjimkou verze Scout. Uvedení na trh proběhne začátkem roku 2020. Základní cena je 876 900 Kč.
 
dProdukce
Projekt digitalizace výroby dProdukce v Kvasinách optimalizuje výrobní procesy. Provází zaměstnance bezpapírově výrobními kroky, dokumentací a kontrolou kvality. Pomocí multimediálního obsahu podporuje zaměstnance, aby správně prováděli montážní kroky, upozorňuje na změny v postupu výroby a slouží jako doklad kontroly kvality. Tím zamezuje chybám, šetří čas a náklady a jako digitální příručka a dokumentace nahrazuje velké množství tištěné dokumentace. Na obrazovce se zobrazují digitální pokyny, které zaměstnanec aktivuje pomocí svého pracovního průkazu. Obsahuje pouze takové informace, které jsou relevantní pro jeho aktuální úkol. Pomocí vícejazyčných textů, 3D zobrazení nebo video návodů přesně pozná, jak a kde má zabudovat jaký díl.
 
Systém pracuje obousměrně a umožňuje zaměstnancům, aby informace nejenom četli, ale aby například zadávali i změny. Oprávnění a přiřazení k určitému modelu probíhá automaticky načtením zaměstnaneckého průkazu.