name | autoweek.cz

VinFast - překvapující informace z Vietnamu

VinFast - překvapující informace z Vietnamu

11.09.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Za projektem vietnamských automobilů se ukrývá nejen italský design, ale především německá technika pocházející od BMW a vývojových partnerů jako jsou AVL, EDAG nebo Magna International.
Základ od BMW
První dva modely nové vietnamské automobilky VinFast, ohlášené k uvedení do prodeje ve třetím čtvrtletí 2019, jsou ve skutečnosti dva prémiové automobily, které používají tuto německou technologii. Sedan a SUV totiž vznikly na bázi platformy zakoupené od BMW.
 
„Podepsali jsme smlouvu, která nám poskytuje přístup k patentům a know-how pro výrobní proces," vysvětlil nám generální ředitel James de Luca. I když vedoucí společnosti VinFast nám odmítli sdělit, která platforma BMW Group byla zakoupena, zástupci AutoBest zjistili, že je to ta, která byla použita pro vozy řady 5 a X5.
 
Na základě stejné smlouvy BMW nabídlo motor 2,0 Kl, který odborníci společnosti AVL upravili tak, aby jej zjednodušili bez zhoršení výkonnosti, zejména spotřeby a emisí. „Skutečnost, že se nám podařilo zjednodušit motor při stejném výkonu, nám přinesla uznání od Němců…“ řekl jeden z vedoucích pracovníků, který si přál zůstat anonymní. K dispozici budou z počátku dva motory o stejném zdvihovém objemu 2,0 l - 130 kW (175 k) a 170 kW (230 k).
 
„Uvědomujeme si, že jsme vynechali vznětové motory, protože vietnamský trh, stejně jako jiné trhy v Asii, naftu pro osobní automobily nevyužívají," řekl Kevin Fisher, viceprezident společnosti VP Engineering, který měl na starosti výzkum a vývoj. „I když jsme zatím neoznámili žádné přípravy elektrifikované verze, tato platforma nám tento vývoj dovoluje, ovšem to oznámíme ve správný čas…,“ dodal Fisher na dotaz AutoBest.
 
Italský design v neuvěřitelném tempu
Viceprezident VinFastu pro design David Lyon, další americký veterán, který pracoval v GM, který při navrhování prvních dvou vozů úzce spolupracoval s Pininfarinou, říká: „Postupovali jsme stejně jako všichni ostatní výrobci v oboru. Jediným rozdílem bylo to, že celý proces trval jen pár měsíců místo let!“ Kromě Pininfariny byl partner při návrhu konceptu designu i ItalDesign.
 
Teprve 1. ledna letošního roku byly připraveny první hliněné modely pro první analýzu. Po pouhých dvou měsících, 5. března, návrháři uskutečnili druhou a poslední prezentaci designu vozů, protože celý proces skončil 4. května, kdy konečný návrh vozu návrhářský tým VinFast schválil pro výrobu.
 
„V současné době máme dva modely, pětimístný sedan a sedmimístné SUV, které byly postaveny v Evropě, aby byly v říjnu vystaveny na pařížském autosalonu. V současné době ale už je v Evropě a ve Vietnamu testováno 160 dalších maskovaných automobilů.“
 
Lyon zdůrazňuje koncept rozhraní VinFast Human Machine Interface (HMI), které má být jednou z předností nových vozů. Velký 10“ dotykový displej na centrální konzoli může být podle přání řidiče rozdělen na dvě části - horní a dolní. Designové motivy na obrazovce jsou inspirovány nejkrásnějšími krajinami Vietnamu, aby bylo možné pro celý systém nabídnout originální identitu. Je zde i displej 7“ a samozřejmě HMI nabízí všechny moderní technologie, včetně Android Auto a Apple CarPlay.
 
Přijde i městské auto a elektromobil
Krátce poté, co se obě auta dostanou na trh, ve čtvrtém čtvrtletí roku 2019 VinFast uvede další dva modely - městské auto na platformě Chevroletu Spark následované kompaktním elektromobilem s technologií vyvinutou VinFastem ve spolupráci se společností EDAG. Fisher nám řekl, že městské auto bude poháněno tříválcovým motorem od GM, ale o EV odmítl sdělit jakékoliv detaily. Podle našeho odhadu budou tyto vozy vystaveny příští rok na autosalonu v Ženevě.
 
Marketingová a prodejní strategie se v současné době připravují. „Chtěli jsme začít se dvěma luxusními modely, abychom předvedli své schopnosti a ukázali, že nejsme nějací začátečníci ze třetího světa,“ uvedl de Luca na vysvětlenou, proč se VinFast rozhodl přijít s velkými modely na trh, na němž by bylo logičtější začínat s malými auty.
 
Pro začátek se bude VinFast zaměřovat na vietnamský trh, který je prakticky prázdný. Zde mohou čtyři modely VinFast v prvním úplném roce prodeje dosáhnout třetinový podíl na trhu. Ale to je jenom začátek. Ale předsedkyně VinFastu paní Le Thi Thu Thuy říká: „Pro vietnamský trh máme mnohem větší ambice…“
 
De Luca připouští, že výroba bude zpočátku rozdělena rovnoměrně 50 % a 50 % mezi oběma modely, ale později trh rozhodne o poměru ve výrobě. „Budeme připraveni pokud bude vietnamský trh bude chtít více městských vozů. Výrobní linka je flexibilní. Vyrobíme to, o čem budeme vědět, že to můžeme prodávat.“
 
Nejen pro Vietnam
Za hlavní konkurenty na vietnamském trhu lze u sedanu pokládat Toyotou Camry a Mazda 6. SUV bude mezi Toyotou 4 Runner a Mazdou CX5. Za zmínku stojí, že vláda Vietnamu uplatňuje na všechny dovážené automobily daň ve výši 70 % s výjimkou automobilů vyráběných v regionu ASEAN, které jsou od 1. ledna 2018 od této daně osvobozeny. VinFast tedy vstoupí na velmi konkurenční trh, kde vláda již ochranu pro národní výrobce nenabízí. Místní výroba ale umožní rychlejší reakci na potřeby kupujících - zatímco model dovážený ze zahraničí má dodací lhůtu 5 měsíců, VinFast auto dodá za dva měsíce za konkurenceschopnější cenu. Navíc veškeré synergie uvnitř VinGroup budou využity k dosažení vysoké úrovně povědomí o vozech a podpoře jejich prodeje.
 
Předseda VINGroup Phạm Nhật Vượng plánuje proměnit VinFast v globální značku. Zatím nevíme, jak dlouho se budou automobily prodávat výhradně ve Vietnamu, ale je pravděpodobné, že VinFast své automobily již v roce 2021 začne vyvážet v regionu ASEAN včetně Číny, největšího trhu pro vietnamskou automobilku. VinFast určitě nebude dobře přijat Japonci a Korejci, ale ve VinFastu doufají, že se prosadí s argumenty, které definují mladou značku - německou technikou, italským designem, špičkovou kvalitou a vynikající úrovní zpracování. Také cena bude hrát důležitou roli.