name | autoweek.cz

Waymo žaluje Uber pro krádež průmyslových tajemství

Waymo žaluje Uber pro krádež průmyslových tajemství

27.02.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

To, co společnosti Alphabet Inc. pod hlavičkou Google a nově jako Waymo trvalo sedm let, to Uber Technologies Inc. dokázala za pouhých devět měsíců. Waymo ale tvrdí, že její bývalý zaměstnanec ukradl konstrukční podklady jednoho z jejích systémů LiDAR a prodal je Uberu.
Na lednovém autosalonu v Detroitu generální ředitel John Krafcik oznámil, že společnost Waymo vlastními silami vyvinula systém pro autonomní řízení automobilů, který může snížit náklady o více než 90 %. Systém bude Waymo zkoušet ve stovce vozidel Chrysler Pacifica a současně byla navázána spolupráci s automobilkou Honda. Základem plně autonomního řízení vozidel Google, nově pod hlavičkou Waymo, je využití laserového snímače LiDAR k analýze prostředí, v němž se vozidlo pohybuje. Na vývoji tohoto systému společnost Alphabet Inc. (majitel nezávislé firmy Waymo, vytvořené pro další vývoj autonomní mobility z projektu společnosti Google) pracuje už sedm let a investovala do něj stovky milionů dolarů.
 
Krádež svého duševního vlastnictví společnost Waymo zjistila poté, co náhodně narazila na e-mailovou korespondenci popisující konstrukci konkurenčního systému Uber s využitím systému LiDAR, který vypadal velmi podobně jako její vlastní. Podrobnější analýza ukázala, že ve skutečnosti systém Uberu není podobný, ale v podstatě identický.
 
Waymo obviňuje bývalého zaměstnance Google Anthonyho Levandowskiho z krádeže technických znalostí týkajících se využití snímače LiDAR ve zkušebních autonomních vozidlech Google. Podle vedení společnosti Waymo Levandowski šest týdnů před svým odchodem od Google v prosinci 2015 stáhnul přes 14 000 důvěrných a chráněných informací . Tyto soubory zahrnují i návrhy využití snímače LiDAR. Levandowski po svém odchodu v lednu 2016 vytvořil novou doménu a v květnu 2016 založil firmu Otto LLC, do níž nalákal další zaměstnance společnosti Google. Start-up Otto začal nabízet spolupráci na vývoji hardwaru a softwaru pro autonomní řízení automobilů.
 
Uber v srpnu 2016 start-up Otto odkoupil za 680 milionů dolarů. Waymo proto tvrdí, že firmu Otto založili jeho bývalí zaměstnanci s cílem prodat prostřednictvím této firmy ukradené technické informace a obchodní tajemství o autonomním řízení společnosti Uber. Waymo tvrdí, že to vše bylo součástí velkého společného plánu o krádež jejího duševního vlastnictví.
 
„Levandowski vyhledal a instaloval speciální software do svého firemního notebooku a posléze stáhl 9,7 GB vysoce důvěrných souborů a obchodních tajemství včetně plánů, výkresové dokumentace a zkušebních protokolů. Data nahrál na externí disk připojený k notebooku a poté notebook přeformátoval ve snaze vymazat stopy své činnosti,“ tvrdí zástupce Waymo.
 
Firma Waymo v Kalifornii podala u federálního soudu žalobu na společnosti Otto a Uber. Soud se bude zabývat porušením patentové ochrany, protiprávní zpronevěry průmyslového tajemství a nekalými obchodními praktikami. Waymo požaduje vydání soudního příkazu o ukončení využívání toho, o čem se domnívá, že to jsou jeho vlastní návrhy.
 
Celá aféra nabrala na významu poté, co s Uberem uzavřel smlouvu o spolupráci na vývoji a výrobě autonomních vozidel v rozsahu stovek milionů dolarů koncern General Motors. „Férová soutěž akceleruje technické inovace. Jenže Otto a Uber odcizily duševní vlastnictví Waymo, takže se vyhnuly riziku špatných rozhodnutí a ušetřily spoustu času i peněz za vývoj svého vlastního technického řešení,“ uvádí Waymo.
 
Mluvčí společnosti Uber k aféře vydal prohlášení, v němž uvádí, že se „jedná o pokus zbrzdit svého konkurenta.“
 
Zajímavostí je, že Alphabet Inc. byla v jeho počátcích podporovatelem Travise Kalanicka a jím vytvořeného projektu Uber. V roce 2013 dokonce do firmy pro zprostředkování spolujízdy investovala prostřednictví dceřiné společnosti Google Ventures 260 milionů dolarů. Pro Uber toto obvinění přichází v hodně nevhodnou dobu, protože v současné době čelí soudnímu procesu kvůli sexuálnímu obtěžování a diskriminaci žen jejím čelním manažerem.