name | autoweek.cz

Winterkorn (zatím) vyhrál

Winterkorn (zatím) vyhrál

20.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jednání šestičlenného výboru nejvyššího vedení koncernu Volkswagen potvrdilo Martina Winterkorna ve funkci generálního ředitele Volkswagen Group. Znamená to opravdu oslabení pozice Ferdinanda Piecha nebo jde jen o nepodstatnou epizodu v dalším boji o moc?
Výbor dozorčí rady Volkswagenu označil Martina Winterkorna (67) za nejlepšího možného generálního ředitele a přislíbil mu prodloužení kontraktu i po ukončení toho stávajícího v prosinci 2016. Mělo by se tak stát na jednání dozorčí rady v únoru 2016. Pro Ferdinanda Piecha, který stojí v čele Volkswagenu od roku 1993 - nejprve jako generální ředitel a poté jako předseda dozorčí rady - je to bezprecedentní porážka. Piech totiž Winterkorna nezvykle ostře kritizoval v rozhovoru pro magazín Spiegel, čímž vyvolal velkou krizi ve vedení VW.
 
Ferdinand Piech byl jediným ze šesti členů výboru, který se sešel proto, aby vyřešil nastávající krizi. Piech nakonec zůstal zcela osamocen, když se všichni ostatní postavili za Winterkorna.
 
Winterkorn získal plnou podporu odborů, kteří kontrolují polovinu 20členné dozorčí rady, a zástupců vlády Dolního Saska. To potvrdili oba zástupci odborů VW ve výboru Bernd Osterloh a Stephan Wolf, stejně jako zástupce odborové ústředny IG Metall Berthold Huber a předseda vlády Dolního Saska Stephan Weil. Vedle Piecha zastupoval obě rodiny, kontrolující VW, ještě Wolfgang Porsche. Piechův bratranec je současně jeho největším sokem už od svého neúspěšného pokusu ovládnout automobilku Porsche.
 
Komentátoři na jedné straně zdůrazňují, že Winterkorn se ukazuje jako jiný formát soupeře, než s jakými se Piech dosud setkal při likvidaci Bernda Pischetriedera nebo Wendelina Wiedekinga. Také se připomíná, že pod Winterkornovým vedením se imperium VW rozrostlo z 8 na 12 značek, zdvojnásobilo počet továren na 100 a zvýšilo svůj prodej o 64 % na loňských rekordních 10,1 milionu, přičemž vše nasvědčuje tomu, že už letos může předstihnout na místě světové jedničky Toyotu.
 
Jenže na druhou stranu značka Volkswagen se i nadále nedokáže prosadit ve Spojených státech, a to jak v porovnání s jinými německými značkami, tak s asijskou konkurencí. Dalším zásadním problémem je klesající ziskovost značky Volkswagen. Právě to byly oblasti, které na Winterkornově činnosti Piech veřejně kritizoval.
 
Piech, kterému bylo den po jednání výboru 78 let, by měl v dubnu 2017 opustit místo předsedy dozorčí rady. Předpokládalo se, že by jeho místo měl poté zaujmout právě Winterkorn. Rozhodnutí výboru lze pokládat za významné oslabení pozice koncernového patriarchy. V německém bulvárním tisku se dokonce objevily výzvy, aby Piech opustil místo předsedy dozorčí rady: "Starý teď musí odejít!"
 
Na to ale představitel dozorčí rady Berthold Huber, zastupující odborovou ústřednu IG Metall, reagoval prohlášením, že není žádný důvod k odchodu Piecha: "Jsme pevně přesvědčení, že s Dr. Piechem a Dr. Winterkornem bude úspěšná cesta Volkswagenu pokračovat." Jeho názor potvrdil i mluvčí dolnosaské vlády s odvoláním na vyjádření premiéra Weila.
 
Už po vyhlášení výsledku jednání výboru se objevily i názory, které vše vidí poněkud jinak. Prof. Stefan Bratzel, zabývající se automobilovým průmyslem na universitě v Bergich Gladbachu, prohlásil: "Piech ztratil drobnou potyčku, ale válka ještě dlouho nebude rozhodnuta."
 
Také nejrespektovanější odborník německého automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer z university Duisburg-Essen je přesvědčen, že nic ještě není rozhodnuto: "Rozhodnutí presidia je pro Winterkorna pouhým etapovým vítězstvím a signálem pro uklidnění ve vedení koncernu. Nebylo podepsáno prodloužení kontraktu, pouze byl dál příslib, a Piech bude i nadále na vše dohlížet."
 
Rozhodnutí výboru je především motivováno snahou o uklidnění situace v zájmu celého koncernu. Winterkornovi se ve skutečnosti dostalo jen zkušební lhůty. Bude nyní pod mimořádným tlakem, aby v relativně krátké době dokázal vyřešit oba dlouhodobé problémy Volkswagenu. Jenže dosažení rychlého zvýšení ziskovosti ani rychlý úspěch v USA nebude vůbec snadné. Současná podpora Winterkorna proto nemusí trvat dlouho a už v únoru 2016, kdy by měl dostat prodloužený kontrakt, může být všechno jinak.
 
Pro Winterkorna nová éra navíc nezačala dobře. Na velkém představení novinek v předvečer zahájení autosalonu v Šanghaji, tedy na klíčovém trhu pro značku Volkswagen, se očekávalo jeho triumfální vystoupení před tisícovkou hostí jako vítěze velké bitvy. Jenže Winterkorn v Šanghaji chyběl - kvůli viróze do Číny neodjel.