name | autoweek.cz

Z okruhů na silnice

Z okruhů na silnice

21.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Roadster Stradale je první sportovní auto určené do běžného provozu od nejúspěšnějšího výrobce závodních aut posledních let společnosti Dallara Automobili.
Dallara Automobili vyrobí 600 kusů dvoumístného roadsteru Stradale. Podle generálního ředitele Dallara Automobili Andrey Pontremoliho už bylo prodáno 100 aut, přičemž prvních 45 vozů bylo prodáno, resp. zájemci o ně složili zálohu 50 000 eur, ještě dřív, než byl vůz vůbec předveden. Mezi klienty patří bývalí závodníci Jean Alesi a Paolo Barilla. Vůz si prý nechal předvést i šéf FCA Sergio Marchionne. Prodejní cena v Itálii je 155 000 eur bez DPH.
 
Velkovýroba závodních aut
Giampaolo Dallara vystudoval leteckou konstrukci a pracoval jako konstruktér pro automobilky Ferrari, Maserati, Lamborghini a De Tomaso. Jeho nejslavnějšími kreacemi byly Lamborghini Miura a De Tomaso Pantera.
 
Poté Dallara stavěl závodní vozy pro různé zákazníky, včetně monopostů formule 1 De Tomaso. V roce 1972 založil vlastní firmu. Ta se postupem let stala největším výrobcem závodních aut na světě. Závodní auta vyrábí nejen pod vlastním jménem, ale dodává je i jiným. Mezi její klienty patřily i značky Ferrari, Lancia, Toyota, Chrysler nebo Audi, stejně jako několik týmů F1 (v současné době to je tým Haas). Od roku 1997 je Dallara mj. monopolním dodavatelem monopostů pro americké závody IndyCar, takže už 20 let je výrobcem všech vítězů závodu 500 mil Indianapolis.
 
Splněný sen
Dallara Automobili se podílela i expertízami a konstrukcí na vzniku mnoha unikátních automobilů vč. Bugatti Veyron a Chiron nebo Maserati MC12. Mezi její klienty najdeme takřka všechny výrobce supersportů. V roce 2007 vyrobila i dvoumístné sportovní vozy KTM X-Bow. Roadster Stradale je ale první automobil určený k provozu na silnicích vyrobený pod značkou Dallara. Vůz byl představen při příležitosti 81. narozenin Giampaola Dallary, který dostal vůz s šasi č. 1 a karoserií ve žluté barvě.
 
Konstruktérem Lowie Vermeersch, bývalý šéfdesignér karosárny Pininfarina. Aerodynamické řešení bylo spolu s počítačovými simulacemi testováno ve třech vlastních aerodynamických tunelech. Nosná struktura a karoserie jsou z uhlíkových kompozitů. Čtyřválec Ford 2,3 l EcoBoost dostal nový ventilový rozvod a větší turbodmychadlo. Řídicí jednotka je Bosch. Karoserie může být za 32 000 eur (bez daně) vybavena čelním sklem a střechou, čímž se promění v kupé (barchettu).
 
Dallara Stradale je extrémně lehké auto s vynikajícím poměrem výkonu a hmotnosti - 295 kW (400 k) na 855 kg. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,45 s a dosahuje největší rychlost 280 km/h. Vysunutím přítlačného křídla na zádi se generuje přítlak 8 kN (tzn. zatížení 800 kg) za cenu poklesu největší rychlosti na 265 km/h.
 
V továrně nedaleko Parmy se od léta vyrábí 10 vozů za měsíc, tedy kolem 120 aut za rok. Produkce je limitovaná kapacitou továrny, která produkuje kolem 250 závodních aut různých kategorií za rok.