name | autoweek.cz

Zastavení dodávek Golfu VIII signalizuje velký problém

Zastavení dodávek Golfu VIII signalizuje velký problém

18.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Problémy s novým Golfem neustávají. Přitom právě teď je pro Volkswagen úspěch tak důležitý. Podle Automobilwoche stejné potíže se softwarem a systémem eCall zřejmě hrozí i pro Audi A3, Seat Leon a Škodu Octavia.
Volkswagen se připravuje na svolávací akci nedávno uvedené 8. generace svého klíčového modelu Golf. Od pátku přerušil jeho prodej. Důvodem jsou problémy s elektronickým asistentem tísňového volání eCall způsobené problémy se softwarem. Na základě nařízení EU musí mít od 31. března 2018 všechny nové modely odpovídající zařízení pro tísňové volání. Proto Volkswagen okamžitě zastavil dodávky vozů Golf VIII. Výroba Golfu VIII zatím prozatím pokračuje, nicméně všechny nově vyrobené vozy jsou prozatím uskladněny než budou problémy se softwarem odstraněny.

Kritika od šéfa odborů
Volkswagen přerušení dodávek modelu Golf už potvrdil, když uvedl: „V průběhu interních vyšetřování bylo zjištěno, že u některých vozidel Golf 8 by mohlo dojít k nespolehlivému přenosu dat do řídicí jednotky online připojovací jednotky OCU3 (Online Connectivity Unit) a nelze proto zaručit správnou funkci asistentu pro případ nouzové situace.“

V několika příštích dnech padne rozhodnutí Spolkového úřadu pro dopravní prostředky KBA o povinném svolání vozidel do servisů a realizaci nápravných opatření prostřednictvím aktualizace softwaru. Do servisů zřejmě bude muset nejméně 30 000 vozů Golf VIII.

Golf je stále považován za nejdůležitější produkt největší německé průmyslové skupiny. Z tohoto důvodu šéf odborů a člen dozorčí rady Bernd Osterloh vyjádřil svou nespokojenost s přetrvávajícími problémy s novým Golfem 8. Jako hlavní důvod uvedl opakované poruchy softwaru a elektroniky. Pro Osterloha byl špatný již začátek výroby 8. generace.

Osterloh se podle Automobilwoche obává, že problémy modelu Golf by mohly vytvářet nebezpečí pro pracovní místa: „Ti, kteří si takto zahrávají s golfem, si současně zahrávají s pracovními místy svých zaměstnanců.“

Dva velké projekty
Zahájení výroby bylo vloni několikrát odloženo, údajně pro opakované problémy se softwarem. Z plánované produkce 100 000 kusů bylo v roce 2019 ve Wolfsburgu vyrobeno pouze 8400 kusů. Jarní velký nástup prodeje nabourala pandemie koronaviru. A nyní je zde další problém.

A aby toho nebylo málo, Volkswagen musí řešit dva velké projekty současně - spolu s Golfem VIII to je rozšiřování elektromobility. Ústředním projektem letošního roku je zahájení prodeje elektricky poháněného kompaktního automobilu ID.3, které se údajně také zpozdilo. Spuštění jeho prodeje je naplánováno na rok 2020 společně s novým elektricky poháněným SUV ID.4. Oba modely se stanou základem nové rodiny elektromobilů řady ID, do níž Volkswagen investoval miliardy eur.

Volkswagen několikrát oficiálně prohlásil, že přípravy zahájení prodeje ID.3 běží podle plánu a prodej odstartuje v létě. Německý tisk ovšem informuje o vyrobených autech, která byla dočasně uložena a později budou oživena s kompletně přepracovaným softwarem. Volkswagen uvádí, že nainstalovaná verze softwaru v ID.3 by se měla v pravidelných intervalech on-line aktualizovat pomocí.

Nejde jen o Golf
Software od Volkswagenu ve svých vozech navržených s využitím platformy MQB Evo používají také další koncernové značky: Audi, Škoda a Seat. Skupina VW proto pokud jde o technické problémy se systémem eCall zřejmě nyní čelí větším potížím, než se původně zdálo v souvislosti s novým Golfem. Přenos dat softwaru na řídicí jednotce online připojovací jednotky OCU3 by totiž nemusel správně fungovat ani u dalších významných modelů, protože stejný základní systém jako Golf VIII mají i nové generace modelů A3, Octavia a Leon. Podle Automobilwoche skupina VW rozhodla, že také Audi, Škoda a Seat musí prověřit funkčnost elektroniky ve svých automobilech.

Audi už o víkendu uvedlo, že problém s novým A3 nebyl dosud reprodukovatelný. „Pokračujeme v analýze, také proto, že existují drobné rozdíly v hardwaru a softwaru. Základní předpoklad, že by mohly být ovlivněny i odpovídající modely Audi, je nicméně správný,“ sdělil mluvčí Audi pro Automobilwoche.  Seat uvedl: „V této rané fázi analýzy vyhodnocujeme podrobnosti a pracujeme na řešení.“ Také nová Škoda Octavia se prověřuje s ohledem na možnost závady v systému eCall. Podle německého tisku Škoda Auto zatím dodávky modelu Octavia přerušila.