name | autoweek.cz

Nový Golf přináší digitální revoluci

Nový Golf přináší digitální revoluci

25.10.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Volkswagen ve Wolfsburgu představil nejnovější generaci modelu Golf. Navzdory poprasku kolem elektromobility a nového ID.3 jde o nejdůležitější model v současném výrobním programu značky.
Počátkem 70. let model Golf zachránil značku Volkswagen když dlouhá léta marně hledala náhradu za Brouka. S pomocí geniálního návrhu Giorgia Giugiara vznikl hatchback, který je dodnes symbolem nižší střední třídy. Za 45 let se prodalo více než 35 milionů vozů sedmi generací Golfu.
 
Nyní Volkswagen nasazuje ty nejvyspělejší systémy komunikace a semiautonomního řízení, aby uchránil Golf před nástupem vozů SUV a elektromobilů. Je to důležité, protože Volkswagen investoval gigantickou částku 50 miliard eur do elektromobility. Volkswagen ovšem pro tento riskantní projekt potřebuje mít zázemí standardního modelu, který poskytne záruku generování solidního zisku.
 
Volkswagen tvrdí, že nová generace legendárního hatchbacku představuje podobný technický skok, jako příchod prvních chytrých telefonů s dotykovým displejem. Golf je prvním Volkswagenem, který standardně nabízí komunikaci mezi vozidly (C2C) a mezi vozidlem a infrastrukturou (Car2X), aby předvídavě varoval před nebezpečím. Golf může být upozorněn jinými vozidly podporujícími komunikaci Car2X nebo na ni upozornit ostatní účastníky v okruhu 800 m.
 
Volkswagen uvádí, že funkce semiautonomního asistentu řízení je v modelu Golf poprvé použita v kompaktním modelu. Za příplatek dodávaný systém IQ.Drive může aktivně řídit, zrychlovat a brzdit auto na dálnicích až do rychlosti 210 km/h. Při používání této funkce ovšem musí řidič vždy držet volant alespoň jednou rukou. Volkswagen už tento systém nabízí v evropské verzi modelu Passat.
 
Sázka na konektivitu
Golf bude mít jako první model ve své cenové kategorii standardně digitální kokpit Innovision. Jako standardní výbavu má Golf 10,25“ přístrojový panel, 8,25“ dotykový displej na střední konzoli a multifunkční volant. Standardní je bezklíčkové spouštění. Za příplatek lze získat head-up displej.
 
Kokpit má zabudovaný modem, který zajišťuje spojení se systémy automobilky Volkswagen We Connect a We Connect Plus a umožňuje, aby bylo vozidlo neustále připojeno. Bez ohledu na úroveň výbavy budou zákazníci moci vozidlo aktualizovat on line a v mnoha případech jej i retrospektivně upgradovat, například dokoupit nové funkce, jako je adaptivní tempomat, nebo získat WiFi hotspot.
 
Řidiči budou mít prostřednictvím svých osobních inteligentních zařízení na dálku přístup k určitým informacím, jako jsou stav zamknutí dveří, zapnutí světel nebo místo zaparkování. Majitelé některých mobilních telefonů Samsung je budou moci používat i k odemknutí vozidla a díky vestavěnému modemu mohou sdílet virtuální klíč se svou rodinou a přáteli. Přímo ve voze je integrována i hlasová komunikační služba Alexa od Amazonu.
 
Výběr z pěti hybridních pohonů
Volkswagen bude nový Golf dodávat s novou řadou různých pohonných jednotek s nízkou spotřebou paliva. Golf je prvním vozem značky, který nabídne pět hybridních verzí - dvě plug-in hybridní GTE a tři mild-hybridní eTSI se 48 V elektrickou soustavou. Plug-in hybridní verze Golf GTE mají výkon 150 kW (204 k) a 180 kW (245 k). Používají 13 kWh lithio-ionový akumulátor umožňující dojezd na elektrický pohon 60 km.
 
Mild-hybridy eTSI  jsou první vozy značky se 48 V startér/generátorem připojeným řemenem BSG (Belt Starter Generator), který pomáhá snižovat spotřebu paliva asi o 10 %. Mild-hybridy budou k dispozici s výkony 81 kW (110 k), 96 kW (130 k) and 110 kW (150 k).
 
Zážehový čtyřválec TSI poskytne 66 kW (90 k), ve výkonnější verzi 81 kW (110 k). Pro snížení spotřeby budou pracovat s Millerovým spalovacím cyklem. Vznětové motory 2,0 TDI/85 kW (115 k) a 110 kW (150 k) budou používat systém následného zpracování výfukových plynů s dvojitým dávkováním Twin Dosing, jaký se používá u modelu Passat, který v reálném provozu snižuje emise NOX až o 80 %.
 
Brzy bude k dispozici i motor 1,5 l TGI/96 kW (130 k) na stlačený zemní plyn.
 
Druhá generace MQB
Nový Golf je prvním vozem, který byl vytvořen s využitím druhé vývojové fáze modulární platformu MQB. Její základní verzi jen vloni využilo 5,1 milionu automobilů různých značek skupiny. Nově umožňuje využití nejnovějších digitálních systémů a přitom zachovává 80 % výrobních nástrojů beze změny. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že vzhledem k nutnosti šetřit bude omezená nabídka nadstandardních doplňků výbavy.
 
Golf je dlouhodobě absolutně nejprodávanějším vozem v Evropě a bezkonkurenčně nejprodávanějším modelem v segmentu kompaktních vozů, nicméně rostoucí konkurence ze strany SUV a crossoverů znamená dlouhodobý pokles jeho prodeje (stejně jako jeho konkurentů v segmentu).
 
Ve druhém čtvrtletí příštího roku Volkswagen zahájí prodej elektricky poháněného hatchbacku ID.3 s akumulátory. ID.3 se Golfu podobá velikostí i cenovým zařazením. Proto nová generace Golfu už nebude mít čistě elektricky poháněnou verzi. Vedení Volkswagenu předpokládá, že ID.3 přiláká mladší, technicky vzdělanější zákazníky než všeobjímající Golf.