name | autoweek.cz

Ford Explorer - luxusní jízda v plug-in hybridním světě

Ford Explorer - luxusní jízda v plug-in hybridním světě

11.01.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Ford vysílá na český trh mohutné komfortní sedmimístné SUV s obrovským výkonem vybavené standardně prakticky vším dostupným a přitom plnící emisní standard potřebný pro volný vjezd do nízkoemisních zón. Cena Fordu Explorer začíná na 2 010 900 Kč.
Ford hodlá do konce roku 2022 prodávat více elektrifikovaných automobilů než aut jen se spalovacími motory. V té době chce Ford na evropské silnice dodávat milion vozidel  s hybridním pohonem. I když v některých modelech značky se už v Evropě plug-in hybridní pohon nabízí, symbolem zahájení tohoto procesu se stává obrovské luxusní SUV s pohonem všech kol Explorer.
 
Ford Explorer byl uveden na trh v roce 1990 jako průkopník nového segmentu - navzdory schopnosti zvládat i jízdu v terénu se nejedná o neohrabaný off-road ale komfortní automobil. Nyní, 30 let po svém zrodu a prodeji 8 milionů vozidel, toto velké SUV dostává nádech šetrnosti ke klimatu s plug-in hybridním pohonem a možností jízdy na čistě elektrický pohon.
 
S elektrickým pohonem i 4x4
Ford Explorer je jako plug-in hybrid je extrémně výkonný. Konvenční přeplňovaný zážehový motor V6 3,0 l EcoBoost poskytuje 267 kW (363 k) a k tomu se přidává elektromotor s výkonem 75 kW (102 k). Dohromady je k dispozici největší celkový výkon systému 336 kW (457 k) a točivý moment působivých 825 N.m. Automatická převodovka s planetovým převodem a měničem točivého momentu má deset rychlostních stupňů.
 
Explorer má inteligentní systém pohonu všech kol AWD. Počítač každých 10 milisekund získává data z mnoha snímačů a poté podle potřeby rozděluje točivý moment mezi kola obou náprav. Pohon předních kol se připojuje jen pokud to vyžadují podmínky na cestě. Pro každou specifickou situaci je v systému Terrain Management připraven samostatný jízdní program - pro jízdu na sněhu, písku, blátě, v terénu nebo pro tažení přívěsu (Explorer zvládne přívěs o hmotnosti až 2500 kg).
 
Standard WLTP a realita
Hybridní pohon podle oficiálně uváděných emisí (a v souladu se standardem WLTP skutečně naměřených) působí velmi přesvědčivě s pouhými 71 g CO2/km a spotřebou 3,1 l/100 km. Jenže to jsou hodnoty samozřejmě pouze čistě teoretické, vyžadující důsledné nabíjení akumulátoru. Jenže Explorer není autem, s nímž při spotřeba elektrické energie je 20,5 kWh/100 km po ujetí inzerovaných 42 km na elektrický pohon pravidelně zastavíte u nabíjecí stanice.
 
Při praktickém provozu vyjdou podstatně odlišné hodnoty emisí a spotřeby. Pokud vozidlo absolvuje podíl čistě elektrického provozu kolem 20 % ujeté vzdálenosti, pak se dostaneme na reálnější hodnotu těsně nad hranicí 10 l/100 km. Pokud chcete jezdit s plně nabitým akumulátorem (má kapacitu 13,6 kWh), pak potřebujete 5 hodin a 50 minut při nabíjení z domácí zásuvky 220 V a 4 hodiny a 20 minut z wallboxu nebo veřejné nabíjecí stanice, protože Explorer využívá vestavěnou nabíječku 3,6 kW a neumožňuje rychlé dobíjení.
 
Ford Explorer celkem dobře zvládá i rekuperaci, takže při odpovědném stylu jízdy a jejím využívání lze dojezd na elektrický pohon i mírně prodloužit. Otázkou ale je, zda kupující takovéhoto vozidla hodlají uzpůsobit svůj jízdní styl pro dosažení úsporné jízdy. Explorer s provozní hmotností od 2466 kg totiž díky plug-in hybridnímu pohonu dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,0 s a dosáhne největší rychlost 230 km/h.
 
Explorer nabízí čtyři jízdní režimy plug-in hybridního pohonu. Pokud je stisknutím tlačítka zvolen čistě elektrický provoz EV now, je nejvyšší rychlost omezena na 135 km/h. Pomocí funkce EV Auto systém volí nejlepší možný způsob pohonu v závislosti na požadavcích na rychlost jízdy a stav nabití akumulátoru. EV later šetří energii akumulátoru pro potenciálně blížící se zónu s povinně ekologickou jízdou. V režimu EV charge zážehový motor nejen pohání auto, ale také nabíjí akumulátor pro pozdější využití elektrického pohonu.
 
Když jedete s tímto reprezentantem amerického automobilového průmyslu, musíte si hlídat jeho majestátní rozměry (stopový průměr zatáčení je 12,6 m!), ale pohled přes mohutnou kapotu dodává sebevědomí a dunivý zvuk, vycházející z výfuků, budí radostný dojem jízdy v klasickém americkém autě z doby dávno minulé.
 
Gigant se špičkovou výbavou
Přes pět metrů dlouhý (5049 mm) s rozvorem náprav 3025 mm a 2285 mm široký americký kolos nabízí cestujícím dostatek prostoru. K dispozici je i třetí řada sedadel s nadstandardně dobrou dostupností a prostorem i pro dospělé. Zavazadlový prostor má v sedmimístném uspořádání objem 240 l, v pětimístném 635 l a ve dvoumístném až 2274 l.
 
Přístrojovou desku tvoří displej s úhlopříčkou 12,3“, zatímco na výšku orientovaný dotykový displej infotainmentu má 10,1“. Komfort cestování zajišťují i nabíjecí konektory a možnost bez problémů získat celkem 10 připojení WLAN.
 
Digitální asistenční systémy pod souhrnným označením Ford Co-Pilot 360 umožňují poloautonomní řízení, ale to už je dnes standardem i v nižších segmentech a nejen v prémiových vozech. Navíc jsou obrázky z kamery na zádi a 360° pohled na okolí vozu jsou příliš malé, i když na centrálním tabletu je pro ně dost místa.
 
Ford Explorer se nabízí ve dvou bohatě vybavených verzích (v podstatě vše je součástí základní výbavy včetně systému Sync 3, modemu FordPass Connect nebo audiosystému Bang & Olufssen se 14 reproduktory) lišících se vzhledem a celkovým zaměřením. Sportovněji pojatý Explorer Hybrid ST Line přijde na 2 010 900 Kč, zatímco Platinum stojí 2 026 900 Kč. Na vozy se poskytuje prodloužená záruka Ford Protect na 5 let/10 000 km.