name | autoweek.cz

Lamborghini Urus: jiná podoba mobility

Lamborghini Urus: jiná podoba mobility

05.12.2017 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Koncern Volkswagen pracuje na elektrifikaci svých modelů a nových formách mobility pod značkou Moia. Současně přichází se Super-SUV, s nímž chce zdvojnásobit objem prodeje svého výrobce supersportů Lamborghini. Na Lamborghini Urus je výrazná i slovenská stopa.
V ústředí italské automobilky v Sant´Agata Bolognese se odehrála velkolepá prezentace modelu, s nímž automobilka Lamborghini vstupuje do zcela nového světa. Ne vše proběhlo bez chyb - předvádění dosavadních modelů Lamborghini bylo příliš zdlouhavé a samotnou uměleckou prezentaci provázely velké technické problémy se světly.
 
Nejen první SUV, ale i první turbo
Pak už se ale představil nový vůz, o němž ředitel vývoje Lamborghini Maurizio Reggiani prohlásil, že jde o SUV s dynamickými schopnostmi supersportu - automobil, který zvládá jízdu v písečných dunách, na ledových pláních, ale i v ulicích měst a k tomu i na závodních tratích. K tomu mu pomáhá první přeplňovaný motor v historii značky  - V8 4,0 l twin-turbo získaný od Volkswagen Group. Poskytuje výkon 484 kW (658 k) a točivý moment 850 N.m, který přenáší na všechna kola přes osmirychlostní samočinnou převodovku s měničem (tedy nikoliv dvouspojkovou) s pomocí systému vektorování točivého momentu. Standardní rozložení je 40 % na přední a 60 % na zadní kola, ale může být přesměrováno až 87 % na zadní kola nebo 70 % na přední.
 
Urus s pohotovostní hmotností 2200 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,6 s a dosahuje největší rychlost 305 km/h.  Urus je vybaven mnoha asistenčními systémy a současně se snaží být praktickým autem pro každodenní použití (zavazadlový prostor je 616 l/1596 l). Ke zvládnutí těchto parametrů jsou použity brzdy s kouči z uhlíko-keramického kompozitu.
 
Urus je vybaven řízením všech kol a možností nastavení světlé výšky v rozsahu 158 až 248 mm. Adaptivní vzduchové pérování spolupracují s elektronickým systémem aktivní stabilizace proti náklonu. Řidič přitom může volit ze šesti režimů: Strada (silnice), Terra (off road), Neve (sníh), Sabbia (písek), Sport a Corsa (závodní).
 
Koncernový základ a šance pro Bratislavu
Také základ vozu pochází od VW: jde o platformu MLB evo, použitou např. u Bentleye Bentayga, Audi Q7 nebo Porsche Cayenne ale Volkswagen Touareg. Tato platforma a kompletní nosná struktura pro uvedená exkluzivní SUV se vyrábí v moderní karosárně v Bratislavě a nejinak tomu bude i Urusu.
 
Podoba vozu dlouhého 5112 mm (rozvor náprav 3003 mm) se proti původnímu konceptu hodně změnila. Urus je v podstatě čtyřdveřové kupé hodně připomínající BMW X6, ovšem s několika stylistickými prvky ve stylu starších vozů Lamborghini. Kola s rozměrem 21“, na přání 23“, jsou obuta do speciálně vyvinutých pneumatik Pirelli.
 
„Lamborghini Urus je vizionářský projekt založený na přenosu typických vlastností Lamborghini do univerzálního vozu SUV. Urus pozdvihuje úroveň SUV na novou, dosud nepředstavitelnou úroveň, na Super SUV. Je to skutečné Lamborghini z hlediska designu, výkonnosti, jízdní dynamiky a emocí použitelný pro každodenní jízdy v nejrůznějším prostředí,“ říká o novém modelu generální ředitel Automobili Lamborgini Stefano Domenicali.
 
Zdvojnásobení výroby s daňovými úlevami
Počet zaměstnanců v Sant´Agata Bolognese se kvůli výrobě Urusu zvýší ze současných 1050 o dalších 700 lidí. Budou pracovat v lakovně a na konečné montáži, kam se budou dodávat komponenty z jiných koncernových závodů a od dodavatelů - například kompletní sedadla od firmy Faurecia vyráběná ve slovenském Lozorně. Italská vláda rozšíření výroby v továrně ale i vývojových kapacit podpořila daňovými úlevami ve výši 900 milionů eur.
 
Plánovaná roční produkce je 3000 vozů Urus, přičemž automobilka Lamborghini vloni prodala celkem 3457 vozů. Základní cena Lamborghini Urus má být v Evropě 171 429 eur (4,4 milionu Kč bez DPH) a první vozy by měly být dodány na jaře 2018. Hlavními odbytišti budou USA, Čína, Střední východ, Rusko a Německo. Jenže do segmentu superluxusních SUV se po příchodu modelů Bentley Bentayga a Maserati Levante připravují i Aston Martin DBX a Rolls-Royce Cullinan, přičemž už i nahlas se mluví o přípravě crossoveru se značkou Ferrari.
 
Lamborghini už v letech 1986 až 1992 vyrobilo 328 kusů na tehdejší poměry obřího SUV (šlo spíš o pick-up s délkou 4790 mm) LM002.