name | autoweek.cz

Hyundai i30 Fastback už se vyrábí

Hyundai i30 Fastback už se vyrábí

16.11.2017 | Ivana Rybecká | Nové modely

Při příležitosti zahájení výroby třetí karosářské verze nové generace modelu i30 pozval Hyundai do Prahy šéfdesignéra automobilky Thomase Bürkerleho, aby poodhalil tajemství vzniku tohoto originálního vozu, inspirovaného úspěchem prémiových modelů Grand Turismo.
V továrně HMMC v Nošovicích se v těchto dnech rozeběhla výroba třetí karosářské varianty a celkem čtvrté verze nové generace modelu i30. K pětidveřovému hatchbacku a kombi se přidaly dvě zcela nové verze - sportovní hatchback i30 N a nyní i30 Fastback. Ten nahrazuje třídveřovou verzi novým profilem reagujícím na rostoucí oblibu vozů Grand Turismo prémiových značek. U Hyundaie věří, že tímto novým typem karoserie dokáží nabourat jednotvárnost segmentu kompaktních vozů.
 
Tato zcela nová varianta, kterou Hyundai označuje jako pětidveřové kupé, se v mnoha ohledech řadí mezi dvě tradiční verze - pětidveřový hatchback a kombi. Při stejném rozvoru náprav 2650 mm je se 4455 mm o 115 mm delší než hatchback (4340 mm) ale o 130 mm kratší než kombi (4585 mm). Pod dlouhým víkem výklopné zádě se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 450 l (hatchback má 395 l, kombi ale 602 l), po sklopení zadních sedadel až 1351 l.
 
Fastback se odlišuje nejen profilem karoserie, ale i pozměněnou maskou chladiče a LED denním svícením. Na zádi je výrazná odtrhová hrana napomáhající aerodynamice vozu. Stejně jako ostatní verze modelové řady i30 také Fastback nabídne nejmodernější prvky aktivní bezpečnosti a asistenční systémy Hyundai SmartSense.
 
Představení vozu se v Praze zúčastnil i šéfdesignér automobilky Hyundai Thomas Bürkle, který dohlíží na vznik nových modelů Hyundaie od roku 2005. Bürkle vede designové středisko v Technickém centru Hyundai Motor Europe v Rüsselsheimu.
 
„Při návrhu Fastbacku bylo naším cílem, aby si toto auto lidé kupovali nejen rozumem, ale i srdcem. Fastback se zrodil z našeho rozhodnutí, když jsme hledali, jakým druhem karoserie nahradíme třídveřový hatchback. Chtěli jsme vytvořit emočně silný design. Naší inspirací byla radost z jízdy. Proto jsme zvolili siluetu kupé, vycházející ze špičkových sportovních vozů. Vyšli jsme z hatchbacku, který má výhodu dlouhé přední kapoty. Snížili jsme ale masku chladiče. Pak jsme úplně od základu kreslili celkový profil s protaženou svalnatou zádí a elegantní protaženou linií střechy, nízkým prosklením kabiny a zúžením v prostoru zadních sloupků. Proto je Fastback o 25 mm nižší,“ konstatoval Thomas Bürkle.
 
„Fastback přináší revoluci, protože jsme první značkou s velkým objemem prodeje, která vstupuje do kompaktního segmentu s pětidveřovým kupé. Zvolili jsme čtyřdveřovou verzi, ale kupé je definováno emocemi a přitažlivostí, nikoliv počtem dveří,“ dodal Thomas Bürkle.
 
Podle produktového manažera značky Hyundai Marka Trešla se předpokládá, že Fastback bude představovat asi 30 % objemu prodeje modelu i30, přičemž by měl oslovit hlavně mladší klientelu. V současné době kraluje se 70 % podílu prodeje kombi.
 
Ještě letos by se v Nošovicích mělo vyrobit 3500 vozů i30 Fastback, z čehož asi dvě třetiny půjdou na vývoz. Největší zájem o tuto karosářskou variantu se předpokládá ve Velké Británii, Německu, Španělsku a Belgii.
 
Ceny budou zveřejněny při zahájení prodeje 22. listopadu. Dá se ale předpokládat, že i v tomto ohledu se Fastback ve srovnatelných verzích zařadí mezi hatchback a kombi, jenže nebude nabízen v základní úrovni výbavy, jen s bohatou výbavou asistenčních a bezpečnostních prvků. Také nabídka motorů je omezená na dva zážehové - tříválec 1,0 T-GDI/88 kW (120 k) a čtyřválec 1,4 T-GDI/103 kW (140 k), tedy bez nepřeplňovaného motoru. Zcela nový turbodiesel 1,6 CRDi/100 kW (136 k) se přidá až během jara 2018. V průběhu roku 2018 se objeví i nejvýkonnější verze i30 Fastback N.