name | autoweek.cz

Passat 8.2 přináší zcela nový přístup

Passat 8.2 přináší zcela nový přístup

05.10.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Volkswagen Passat 8.2 se navenek moc nezměnil, ale pro zákazníky přináší radikální proměnu do vztahu mezi automobilkou a klientem.
Model Passat v roce 1973 zahájil novou éru značky Volkswagen. Letos v dubnu už prodej tohoto bestselleru střední třídy překročil hranici 30 milionů kusů. Základem úspěchu tohoto modelu, který volí především firemní klientela, je založen na výhodných celkových provozních nákladech (TCO), když prodejní cenu vyvažuje bezkonkurenčně vysoká zůstatková hodnota. Passatu za cenu odpovídající velkosériové produkci střední třídy poskytuje výbavu a kvality prémiového vozu.
 
Současná 8. generace, navržená s využitím modulární platformy MQB, byla uvedena na trh v roce 2014. Od roku 2015 ji doplnila plug-in hybridní varianta GTE. Nyní jako modelový rok 2020 přichází významná modernizace - Passat 8.2. Navzdory ne příliš velké proměně vzhledu přináší významné technické inovace a především zásadní proměnu vztahu mezi majitelem vozu a automobilkou.
 
Praktičnost i komfort
Při zachování rozvoru náprav 2791 mm se Passat prodloužil o 6 mm na 4773 mm. Jeho praktičnost dokládá objem zavazadlového prostoru: 586 l/1152 l u sedanu a 650 l/1700 l u kombi Variant.
 
Ve spojení s některými motory se Passat dodává s inovovanými adaptivními tlumiči DCC. Jedná se o další vývojový stupeň, který řidiči poskytuje možnost ještě individuálnějšího přizpůsobení s ohledem na jeho jízdní styl a požadavky na komfort. Elektronicky řízené tlumiče lze nyní kromě již známých nastavení Comfort, Normal a Sport plynule nakonfigurovat v ještě širším rozsahu s nastaveními mezi jednotlivými režimy.
 
Benzin, naftu i plug-in hybrid
Odchod zákazníků od turbodieselů se ve střední třídě nekoná. Proto jsou pro Passat připraveny na výběr tři vznětové motory. Především zde debutuje nově vyvinutý motor 2,0 TDI Evo/110 kW (150 k). Inovativní čtyřválec má výrazně nižší emise CO2 než dosavadní motor. Je průkopníkem nové generace vznětových motorů použitím systému snižování emisí NOX pomocí dvou katalyzátorů SCR a dvojnásobného vstřikování kapaliny AdBlue systémem Twin Dosing. Další dva turbodiesely 2,0 TDI poskytují nejvyšší výkon 140 kW (190 k) resp. 176 kW (240 k).
 
Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI/110 kW (150 k) má variabilní systém deaktivace válců ACT. Již v nízkých otáčkách 1500/min poskytuje maximální točivý moment 250 N.m, který je dostupný až do 3500/min. Dále jsou k dispozici čtyřválce 2,0 TSI s výkony 140 kW (190 k) nebo 200 kW (272 k).
 
V závislosti na motoru jsou k dispozici přímo řazená šestirychlostní převodovka nebo sedmistupňová převodovka DSG v kombinaci s pohonem předních kol nebo všech kol 4Motion.
 
V nabídce je také modernizovaný plug-in hybridní Passat GTE dostupný v obou karosářských verzích. I nadále kombinuje jinak už nenabízený zážehový motor 1,4 TSI/115 kW (156 k) s elektromotorem o výkonu 85 kW. Poskytuje celkový výkon 160 kW (218 k) a s čistě elektrickým pohonem ujede až 57 km (podle WLTP).
 
Na krok k autonomní jízdě
Inteligentní asistenční systémy pro nový Passat reprezentují aktuálně nejvyšší vývojový stupeň technologií IQ.Drive, což je nová značka zastřešující u Volkswagenu současné i budoucí asistenční systémy směřující k autonomní jízdě. Mezi nové asistenční systémy ve výbavě Passatu patří Travel Assist, což je nástupce systému Trafic Jam Assist, nová generace systému Emergency Steering Assist a prediktivní adaptivní tempomat (P)ACC s předvídavou regulací rychlosti jízdy.
 
Travel Assist, který má ve voze značky Volkswagen světovou premiéru, umožňuje částečně automatizovanou jízdu v podélném i příčném směru do rychlosti až do 210 km/h. Nedílnou součástí systému Travel Assist je prediktivní adaptivní tempomat, který reaguje na omezení rychlosti, obce, zatáčky, kruhové objezdy a křižovatky příslušnými změnami rychlosti jízdy.
 
Součástí IQ.Drive jsou známé i zčásti nové asistenční systémy jako asistent pro změnu jízdního pruhu Side Assist včetně asistentu pro vyjetí z parkovacího místa, asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, který byl zdokonalen novou multifunkční kamerou, asistent nouzového brzdění Front Assist s rozpoznáváním chodců, asistent pro manévrování s přívěsem Trailer Assist a parkovací asistent Park Assist. Při náhlé zdravotní indispozici řidiče převezme kontrolu nad vozem Emergency Assist, který v případě nouze zabrzdí vozidlo až do úplného zastavení. Zahrnuje i systém výstrahy a přípravy před hrozící nehodou Pre-crash, kromě předního nově i vzadu, který je součástí systému RECAS (Rear End Collision Assist Signal).
 
Součástí standardní výbavy jsou LED světlomety, za příplatek se dodávají světlomety IQ.Light LED Matrix tvořené 32 segmenty.
 
Vstup do nového světa digitálních služeb
Třetí generace modulární platformy pro informační a zábavní systémy (MIB3) umožňuje trvalé připojení tohoto modelu značky Volkswagen k internetu a díky tomu nabízí nové funkce a služby. Umožňuje například poprvé ve voze Volkswagen bezkabelovou integraci aplikací pro iPhone. Passat může být na přání trvale online, protože systémy MIB3 jsou sériově vybaveny integrovanou jednotkou pro připojení k internetu OCU (Online Connectivity Unit) včetně karty eSIM.
 
Hardware a software systému MIB3 tvoří digitálně síťově propojený celek s novým panelem přístrojů Digital Cockpit s 10,25“ displejem. V porovnání s předchozím systémem Active Info Display byl digitální panel přístrojů důsledně zdokonalen. Zcela nový je i kapacitní volant s novým uživatelským rozhraním, které reaguje na dotek.
 
Nejvýznamnější inovací je použití platformy pro otevřené online služby Volkswagen We koncipované ve zcela nové podobě, kdy se z hlediska zákazníka bude celý systém kontinuálně vyvíjet. Volkswagen We je digitální platforma, která sdružuje mobilní internetové služby se snadným používáním. Jedná se o otevřený systém s kontinuálním vývojem. Volkswagen spolupracuje se specializovanými partnery a společně s nimi koncipuje nové služby.
 
Kromě vylepšených služeb pro navigaci s informacemi v reálném čase mají uživatelé přístup k novým technologiím prostřednictvím Volkswagen We a jeho mobilních internetových služeb We Connect a We Connect Plus. Mezi nabízené služby patří mimo jiné služby pro přehrávání hudby z internetu, integrace aktualizovatelných technologií pro webové aplikace, hlasové ovládání s využíváním internetových zdrojů nebo budoucí možnost ukládání nastavení vozidla do cloudu. Chytré telefony Samsung, protože ty jako jediné mají šifrovanou paměť, lze poprvé používat jako digitální klíček.
 
Předplacená služba WeConnect (nástupce systému CarNet) ve verzi 3.1 soustřeďuje všechny předplacené služby. Umožňuje objednávat různé funkce a asistenční systémy. Zákazník zde platí za službu, kterou si může kdykoliv objednat, a to trvale nebo jen krátkodobě. Lze tedy i doobjednat další asistenční systémy a funkce (například navigaci) atd. V tomto systému Volkswagen zajišťuje tyto placené služby a data, zatímco komunikace je prostřednictvím Amazon Web Services.
 
Připojení externích zařízení je možné jen prostřednictvím konektorů USBC (tradiční USB už koncern VW nepoužívá). K dispozici je i hlasové ovládání pod přihlašovacím heslem Ahoj Volkswagen, které využívá asistent Alexa od Amazonu. Lze s jeho pomocí ovládat navigaci, telefon, rádio nebo přehrávání z vnějších médií.
 
Bohatá nabídka
Passat je opět připraven ve dvou základních karosářských verzích sedan a kombi Variant se třemi výbavovými liniemi: Business, Elegance a R-Line a crossoverové verze Alltrack. Na českém trhu se nenabízí základní výbava TrendLine. Základní verze Business má bohatou výbavu vč. světlometů LED vpředu i vzadu, třízónové klimatizace, asistenčního systému Travel Assist Low pro částečně automatizovanou jízdu, služeb We Connect Plus a mnoha dalších prvků. Cena začíná na 750 900 Kč za sedan Business 1,5 TSI Evo, zatímco kombi přijde na 777 900 Kč.
 
Na českém trhu dosud představovala 3/4 prodeje vrcholná úroveň výbavy Highline. Ta se nově jmenuje Elegance. Kromě mnoha komfortních doplňků u ní k sériové výbavě patří mimo jiné adaptivní tlumiče DCC včetně voliče jízdních režimů.
 
Crossoverová varianta Passat Alltrack s karoserií kombi (Variant) a cenou od 1 117 900 Kč vychází z výbavové linie Elegance doplněné prvky zvyšujícími jeho odolnost a technikou pro jízdu v nenáročném terénu - stálý pohon všech kol 4Motion, speciální režim Offroad, vyšší světlou výšku, specifické nastavení podvozku, spodní ochranný kryt motoru a asistent pro sjíždění ze strmých svahů.