name | autoweek.cz

První dojmy: Citroën ë-C4 - 100% Ëlectric

První dojmy: Citroën ë-C4 - 100% Ëlectric

24.11.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová generace Citroënu C4 přichází se zcela novým konceptem karoserie kombinujícím profil hatchbacku s prvky SUV do podoby atraktivního crossoveru. Jeho elektricky poháněnou verzi jsme měli možnost vyzkoušet v rámci testovacích jízd AutoBest.
S ukončením výroby druhé generace modelu C4 Citroën opustil klíčový evropský segment kompaktních vozů představující 28 % všech registrací nových automobilů v Evropě (údaj z roku 2019). Nyní se s třetí generací tohoto modelu vrací - s vozem, který, jak je pro Citroën typické, vybočuje v mnoha ohledech z řady.
 
Jiná cesta k prostoru
Podobně jako nové generace dalších modelových řad je design C4 ovlivněn rostoucí oblibou vozů SUV, nicméně nejde o další model v řadě C3 Aircross/C5 Aircross/Berlingo. Nová generace C4 se vydává jiným směrem, který vyvolává diskuse - je to hatchback nebo SUV či SUV/Coupé? V zásadě je od každého trochu a přitom má jasnou identitu značky.
 
Nekonvenční tvar karoserie v kombinaci s velkými koly 18“ (průměr 690 mm) a světlou výškou 156 mm usnadňuje nastupování, poskytuje nadstandardní vnitřní prostor a zlepšuje výhled z vozu (pozice očí je ve výši 122 cm při celkové výšce 180 cm). Přitom v porovnání s vozy SUV působí mnohem elegantněji a současně má i podstatně lepší aerodynamické vlastnosti. Atraktivitu vzhledu podtrhují ochranné prvky Airbump ve spodní části dveří.
 
Interiér vyniká mimořádnou prostorností, mj. i proto, že C4 je s délkou 436 cm při rozvoru náprav 267 cm největším vozem v segmentu. Proto je objem zavazadlového prostoru 380 l (s maximem 1250 l) trochu úlitbou designu zádě.
 
Vstřícný potřebám řidiče
Příjemný interiér s kvalitními povrchovými materiály působí velmi moderně. Dominuje zde 10“ dotykový displej ve formě tabletu a displej v roli digitálního přístrojového panelu o velikosti 5“ doplněný head up displejem velikosti 7“. V dnešním předigitalizovaném světě, který řidiči ponechává stále méně času pro samotné řízení, je třeba ocenit použití tradičních ovladačů alespoň pro základní funkce klimatizace. A nelze pominout netradiční obraz ve zpětném zrcátku se zadním oknem rozděleným na dvě poloviny spoilerem na zádi jako u sportovních vozů.
 
Aplikace My Citroën umožňuje prostřednictvím chytrého telefonu na dálku ovládat předehřívání interiéru nebo načasování dobíjení aby bylo možné využívat výhodnější cenu energie v době mimo špičku. Služby Free2Move usnadňují cestování zobrazením dostupných dobíjecích míst a plánováním trasy podle možností dobíjení, přičemž zvolený itinerář lze uložit do navigace, nabíjecí karta pro více sítí
 
Elektrický pohon
V souladu s novou strategií skupiny PSA také nová generace C4 přichází rovnou i s plně elektrickou verzí ë-C4 - 100% Ëlectric. Ta ještě dále povyšuje jízdní komfort na ë-Confort s bezhlučnou pohonnou jednotkou, jízdou bez vibrací při zachování všech předností verzí se spalovacími motory a jednoduchým ovládáním.
 
Citroën ë-C4 pohání trakční elektromotor s největším výkonem 100 kW a točivým momentem 260 N.m. Lithio-Ionový akumulátor s kapacitou 50 kWh umožňuje dojezd 350 km podle standardu WLTP. Při předvídavém stylu jízdy a s využíváním účinné rekuperace v režimu B není problém tuto hodnotu výrazně překročit. Největší rychlost je omezená na 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 9,7 s. Na udržení kapacity akumulátoru minimálně na úrovni 70 % se poskytuje záruka na 8 let resp. 160 000 km.
 
Špičková technika pro jízdní komfort i bezpečnost
Typickou charakteristikou značky Citroën je nadstandardní jízdní komfort. Také nová generace C4 samozřejmě naplňuje veškeré principy programu Citroën Advance Comfort včetně použití tlumičů pérování s progresivními hydraulickými dorazy. K tomu se přidávají mimořádně komfortní sedadla Advanced Comfort a maximální snaha o potlačení hluku pronikajícího do vozu.
 
Nová generace C4 se chlubí 20 asistenčními systémy včetně poloautonomního řízení úrovně 2 Highway Driver Assist. Účinnost těchto asistenčních systémů v extrémních podmínkách, tedy především na mokru, je ovšem zcela závislá na kvalitě pneumatik. V tomto ohledu nejsou nové „ekologicky nejpřívětivější“ pneumatiky Michelin e.Primacy, upřednostňující nízký valivý odpor nad přilnavostí na mokru, v našich klimatických podmínkách vhodným řešením. Při testování ve zkušebním areálu v Teesdorfu se ukázaly jako jediná slabina tohoto vozu. Mimo testovací dráhu cíleně zaplavovanou vodou totiž bylo absolvování dlouhého testovacího okruhu po zatáčkovitých silnicích centrálního Rakouska velmi příjemné.
 
Pro doplnění
Kromě elektrického pohonu jsou samozřejmě připraveny i spalovací motory v bohatém výběru, a to zážehové tříválce 1,2 l PureTech 100/75 kW s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, PureTech 130/97 kW s volbou mezi přímo řazenou šestirychlostní a osmistupňovou automatickou převodovkou a PureTech 155/115 kW a turbodiesely 1,5 l BlueHDI 110 /81 kW s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou a BlueHDI 130/96 kW s osmistupňovou automatickou převodovkou.