name | autoweek.cz

Renault Arkana jde novou cestou

Renault Arkana jde novou cestou

28.04.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Renault rozšiřuje svou nabídku v segmentu kompaktních vozů o originální crossover Arkana. V těchto dnech začal prodej tohoto modelu na českém trhu.
Nový model Arkana u Renaultu doplňuje stávající kompaktní modelové řady Mégane, Kadjar a Scénic aniž by některou z nich nahrazoval nebo na některou navazoval. Jde o první SUV s profilem kupé ve velkoobjemové produkci na evropském trhu. Navazuje na úspěch tohoto typu crossoverů u prémiových značek. Až na vyšší stavbu ale působí dojmem, že jde o logické pokračování dlouhodobého vývoje modelové řady Mégane reagující na současné požadavky zákazníků.
 
Arkana sice nese stejné jméno a má podobný profil jako vůz uvedený v roce 2019 v Rusku, ale zatímco tam vychází z platformy B0 jako SUV Duster, model určený pro evropské trhy využívá alianční modulární platformu CMF-B, na jejímž základě byly vyvinuty poslední generace modelů Clio a Captur. U modelu Arkana má ovšem jiné nastavení podvozku, především je odlišná charakteristika zadní nápravy. Renault Arkana pro evropské trhy se vyrábí v továrně v Busanu v Jižní Koreji spolu s vozem XM3 od Renault Samsung Motors.
 
Originální profil
Profil Arkany spojuje charakteristické prvky SUV, jako jsou velká kola 17“ nebo 18“, světlá výška 200 mm a ochranný kryt podvozku, s tvary elegantního kupé s výrazným spoilerem. Světlomety Full LED jsou standardem vpředu i vzadu.
 
Arkana je dlouhá 4568 mm při rozvoru náprav 2720 mm a výšce 1571 mm. Průměr otáčení činí 11,2 m. I při elegantním profilu se šikmou střechou nabízí nadstandardní místo i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má velký objem 513 l, přičemž i u verze Full Hybrid to je nadprůměrných 480 l.
 
Interiér je ve shodě se současnými modely značky. Multimediální systém používá v základní výbavě displej 7“ doplněným o mechanické ovladače základních funkcí, ale častější volbou bude systém Easy Link s displejem 7“ nebo 9,3“ s integrovanou navigací. Přístrojový štít je tvořený 10,2“ displejem, ovšem v současné době se vzhledem k nedostatku mikroprocesorů dodává displej 7“, a tomu je i uzpůsobena cena. K ovládání funkcí vozu je také zde používán už osvědčený systém MultiSense.
 
Jen hybridní pohony
Po modelech Clio, Captur a Mégane i Arkana dostala plně hybridní systém E-Tech. Je identický s modelem Clio. E-Tech Hybrid 145 k kombinuje zážehový čtyřválec 1,6 l/69 kW (94 k) s elektromotorem/36 kW (49 k) a startér/generátorem HSG/15 kW (20 k). Arkana E-Tech Hybrid disponuje největším výkonem systému 107 kW. S akumulátorem 1,2 kWh dokáže v plně elektrickém režimu vyvinout rychlost až 75 km/h a v kombinovaném cyklu WLTP vykazuje spotřebu 4,9 l/100 km, tzn. má emise 111 g CO2/km. Tento pohon je k dispozici pro všechny výbavy včetně R.S. Line.
 
Mild-hybridní verze používají přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním 1,3 TCe s přidáním startér/generátoru a Li-Ion akumulátoru 12 V umístěného pod sedadlem spolujezdce. Je spojen s automatickou sedmistupňovou převodovkou s dvojitou spojkou EDC. V současné době je nabízen ve verzi TCe 140, která má největší výkon 103 kW při 4500-4600/min a točivý moment 260 N.m v rozmezí 1750 až 3500/min při kombinované spotřebě 5,8 l/100 km (emise CO2 131 g/km podle WLTP). Varianta 1,3 TCe s výkonem 118 kW (160 k) se začne prodávat letos během čtvrtého čtvrtletí.
 
Mild-hybridní technologie 12 V zlepšuje funkci Stop & Start, zajišťuje rekuperaci energie při zpomalení a pomáhá motoru ve fázích největší spotřeby energie, tj. při rozjezdu a při akceleraci. To umožňuje snížit spotřebu paliva až o 8 % a zajišťuje větší plynulost při opětném rozjezdu a komfortnější řízení.
 
Akční cenová nabídka
Asistenční systémy aktivní pomoci řidiče ADAS jsou zahrnuty v rámci Easy Drive s vrcholem v podobě autonomního řízení úrovně 2 Easy Pilot fungujícího v rozsahu rychlostí od 0 do 170 km/h.
 
Akční ceny začínají u verze Zen TCe 140 EDC na 620 000 Kč, u hybridní verze E-Tech Hybrid 145 od 640 000 Kč, vždy standardně s pětiletou zárukou. Základní výbava Zen zahrnuje mj. multimediální systém Easy Link 7“, světlomety Full LED, systém aktivního nouzového brzdění, výstrahu pro nebezpečnou vzdálenost,  výstrahu při opuštění jízdního pruhu s aktivní korekcí, tempomat, otevírání vozu hands-free kartou, klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, kameru na zádi, elektricky ovládaná zrcátka a 17“ kola. Vrcholná výbava RS Line přidává i mnoho designových doplňků.