name | autoweek.cz

Subaru Impreza - přichází 5. generace

Subaru Impreza - přichází 5. generace

22.11.2017 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Impreza není z hlediska objemu prodeje pro Subaru klíčovým modelem, je ale symbolem značky. Přicházející pátá generace je zcela nová počínaje poprvé použitou platformou SGP přes bezpečnostní asistenty EyeSight.
Impreza je auto určené pro zákazníky, kteří nehledají běžný kompaktní hatchback z masové produkce, ale chtějí lepší kvalitu. Poprvé se tento model představil v roce 1992 a od té doby se jej prodalo 3,5 milionu kusů. Z tohoto počtu směřovalo 250 000 do Evropy (počty jsou vč. modelu WRX). Přitom od uvedení 4. generace v roce 2012 v Evropě dostával u Subaru přednost model XV v souvislosti se změnou orientace značky od sportovního charakteru, reprezentovaného Imprezou STi a WRX, k dodavateli všestranných a odolných SUV a k důrazu na bezpečnost.
 
Poprvé s novou platformou
S modelovým rokem 2018 se Impreza vrací na trh ve své 5. generaci. Jejím základem je zcela nová platforma SGP (Subaru Global Platform). Ta přináší velký skok po stránce bezpečnosti i dynamiky, ale přitom umožňuje i použití stávajících pohonných jednotek, tedy teoreticky včetně turbodieselu, stejně jako hybridního pohonu (Subaru plánuje jeho uvedení na rok 2019) i čistě elektrického pohonu (ten Subaru plánuje na rok 2021, ale zatím není jasné pro který model).
 
Nová platforma má ve srovnání se současnými modely o 5 mm níže umístěné těžiště a nosná struktura karoserie vykazuje podstatně zvýšenou tuhost, což obojí zlepšuje i ovladatelnost a jízdní komfort.
 
Nová Impreza je 4460 mm dlouhá (rozvor náprav 2670 mm) a má zavazadlový prostor o objemu 385 l resp. 1310 l se sklopenými zadními sedadly. Její výhodou je otevírání všech dveří do pravého úhlu, což usnadňuje nastupování nebo manipulaci s dětskou sedačkou.
 
Jak jinak: „boxer“ a Symmetrical AWD
Samozřejmostí pro Subaru je symetrické rozložení hmotnosti, dané podélně uloženým motorem s protiběžnými písty („boxer“) a pohonem všech kol Symmetrical All-Wheel Drive (AWD). K tomu se nyní přidává vektorování točivého momentu (Active Torque Vectoring), tedy přibrzďování vnitřního kola v zatáčce.
 
V nabídce pohonných jednotek jsou dva zážehové čtyřválce DOHC. V Evropě se nejvíc prodává motor 1,6i/84 kW (114 k) vzhledem k poplatkům za vyšší emise. Ty u nás nejsou, takže je větší zájem o motor 2,0i/115 kW (156 k) s přímým vstřikováním.
 
Pod dohledem EyeSight
Součástí standardní výbavy Imprezy je systém bezpečnostních asistentů Subaru EyeSight (ES), což znamená i výhradní použití převodovky Lineartronic (CVT), s níž je propojen. Systém EyeSight ve verzi 3 byl uveden v Evropě v roce 2014 a poskytuje sedm preventivních funkcí - Pre-collision braking (preventivní brzdění před překážkou), Adaptive cruise control (adaptivní tempomat s kontrolou vzdálenosti), Lead vehicle start alert (upozornění na rozjezd vozidla vpředu po delším stání), Pre-colision throttle management (snížení rychlosti před překážkou), Lane departure warning (výstraha při vybočení z jízdního pruhu), Lane sway warning (upozornění na chování řidiče svědčící o jeho únavě)a Lane  keep assist (udržování vozu v jízdním pruhu). Celkem je zde sedm kamer.
 
Důraz na perfektní výhled
Interiér byl navržen s cílem nabídnout co nejlepší výhled (mj. i díky úzkým sloupkům) a optimální pozici za volantem a širší prostor pro nohy řidiče předcházející únavě při dlouhých cestách. V interiéru tradičně charakterizuje Subaru jednoduchost a přehlednost, což platí i pro novou Imprezu. Hlavní přístrojový panel ale nabízí víc informací než dosud. Infotainment používá centrální 8“ displej, který lze propojit s Apple CarPlay, Android Auto a dalšími zařízeními.
 
Žádné akční slevy
Subaru je v unikátním postavení. Nemá totiž vozy na skladě, ale dodávají se jen objednaná auta s přesnou specifikací, a i o ta musí importér bojovat. Nemá tedy k dispozici žádné akční verze nabízené za zvýhodněnou cenu. V České republice se u nové generace Imprezy předpokládá prodej 25 vozů letos a 35 až 40 v příštím roce při výhledu na celkový prodej 1100 až 1200 vozů Subaru. Základní cena za verzi 1,6i Trend ES v červené barvě je 560 000 Kč vč. DPH.
 
Pro malou skupinu zájemců o extrémní auta má Subaru špatnou zprávu: v březnu 2018 skončí výroba verze STi. Tohoto oblíbence motoristických novinářů se v Evropě prodává jen kolem 600 kusů ročně, takže z obchodního hlediska nemá smysl investovat do homologace nové verze. Vzhledem k délce dodacích lhůt mají případní zájemci čas jen do ledna na objednání posledních kusů.