name | autoweek.cz

Suzuki Jimny - jediný mini-off road

Suzuki Jimny - jediný mini-off road

20.09.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Po 20 letech představuje Suzuki novou generaci malého terénního vozu Jimny. Jeho  osvědčené schopnosti pro použití v náročných podmínkách byly díky půlstoletí zkušeností s výrobou malých off-roadů zdokonaleny a doplněny o nové technologie.
Historie modelu Jimny začíná roku 1970, kdy Suzuki jako první japonská automobilka představilo malý vůz s pohonem všech kol jako automobil vhodný pro práci i zábavu. Vznikl tak zcela nový tržní segment. Od té doby se ve 194 zemích světa prodalo 2,85 milionu vozů Jimny s pohonem 4x4.
 
V nové generaci se základní prvky off-roadu Jimny se nemění: nově navržený žebřinový rám, který nese vpředu podélně uložený motor, připojitelný pohon všech kol s redukční převodovkou a tuhé nápravy v tříramenném závěsu s odpruženými vinutými pružinami.
 
Perfektní průchodnost terénem díky vynikajícím nájezdovým úhlům se vylepšuje pomocí systému AllGrip PRO s funkcí kontroly trakce Brake LSD, která supluje funkci mechanických samosvorných diferenciálů. Pro co nejlepší jízdní výkony na silnicích i mimo ně Suzuki pro nový Jimny vyvinulo zcela nový atmosférický čtyřválcový motor K15B o objemu 1,5 litru.
 
Velkorysé nájezdové úhly 37° vpředu a 49° vzadu doplňuje přechodový úhel 28°. To umožňuje snadno přejíždět překážky a vyjíždět prudké svahy bez rizika poškození nárazníků a podvozku. Tuhé nápravy přinášejí výhody při jízdě v terénu. Pokud je jedno kolo tlačeno vzhůru, pevně spojené kolo na protější straně je tlačeno dolů, čímž se zlepšuje trakce na nerovném povrchu. Jimny disponuje tuhými nápravami v tříramenném závěsu vzadu i vpředu.
 
Jimny je vybaven přepínatelným systémem pohonu všech kol AllGrip PRO, který lze pákou spojenou přímo s přídavnou převodovkou přepínat mezi režimy 2H (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) a 4L (pohon všech kol s redukcí). Pokud dvě kola v protilehlých rozích karoserie ztratí trakci, nový systém kontroly trakce Brake LSD automaticky přibrzdí protáčející se kola a zajistí přesun hnací síly na kola s lepší trakcí. Tento systém umožňuje vyprostit vůz z bláta či závěje nebo plynule projet úsek s hlubokými výmoly.
 
Místo stávajícího motoru 1,3 litru pohání Jimny nový motor 1,5 l VVT/75 kW s větším točivým momentem v nízkých otáčkách s maximem 130 N.m při 4000/min, což usnadňuje jízdu v terénu. Na výběr je pětirychlostní přímo řazená nebo čtyřstupňová automatická převodovka.
 
Interiér i exteriér jsou navrženy s maximálním důrazem na funkčnost. Balíček technologií Suzuki Safety Support posouvá bezpečnost na úplně novou úroveň. Díky důrazu na jednoduchost a tradičnímu pojetí konstrukce ve spojení s nejmodernějšími technologiemi vyhoví beze zbytku potřebám profesionálů, kteří pracují v terénu, i řidičům, kteří jezdí hlavně v městském provozu.
 
Zavazadlový prostor lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 377 l, tedy o 53 l víc než u předchozí generace.  Vůz dlouhý 3480 mm (s rezervním kolem 3645 mm) má rozvor náprav jen 2250 mm. Provozní hmotnost je 1165 kg.
 
Základní cena vozu se třídveřovou karoserií je 422 900 Kč.