name | autoweek.cz

Toyota Aygo X: mini crossover do města

Toyota Aygo X: mini crossover do města

06.11.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Zatímco většina značek nevýdělečný segment malých městských vozů opustila, Toyota představila Aygo X (čte se Aygo Cross), městské mini SUV, které bude na trhu téměř ojedinělou nabídkou. Vyrábět se bude v závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.
Ještě před pár lety měla většina automobilek ve své nabídce malý městský minivůz. Ač miniauta nepřinášela zisk, znamenala pro značky vstupní segment přivádějící jim budoucí kupující dražších a ziskovějších modelů. Pro snížení vývojových a výrobních nákladů automobilky pro jejich produkci spojovaly síly - Toyota a PSA tak společně vytvořily a vyrábějí modely Toyota Aygo, Peugeot 107/108 a Citroën C1, korejské značky mají Hyundai i10 a Kia Picanto a do tohoto segmentu vstoupil i Volkswagen s trojčaty up!, Seat mii a Škoda Citigo. Jenže s přitvrzováním bezpečnostních a ekologických opatření se výrobní náklady zvýšily a automobilky potřebují peníze na přechod k elektromobilitě. Proto tento segment postupně opustily. Toyota se nicméně rozhodla vytrvat a model Aygo, který se na trhu objevil poprvé v roce 2005, se ve svém třetím vydání promění v městské mini SUV s přívlastkem X v názvu.
 
Aygo X bylo navržené na stejné platformě TNGA-B (Toyota Global New Architecture) jako mnohem větší Yaris a crossover Yaris Cross. Je dlouhé 370 cm (tedy o 23,5 cm delší než současné Aygo) s rozvorem 243 cm (+9 cm), přičemž výška se zvětšila o 5 cm na 151 cm, což slibuje dostatek místa a pohodlnější nastupování. Přitom průměr otáčení 9,4 m je menší než u Ayga.
 
Vzhled vozu je přímo inspirován konceptem Aygo X Prologue Concept, přičemž nápadné dvoubarevné lakování karoserie podtrhuje výrazný vzhled vybočující z davu. Aygo X se bude prodávat pouze v pětidveřové podobě. Zavazadlový prostor má objem 231 l, což je o 60 l víc než současné Aygo, resp. 829 l.
 
Aygo X se vyznačuje silnou osobností. Sdílí charakterové rysy s vozy SUV, jako jsou podběhy kol připomínající modely Lexus, velká kola 17“ nebo 18“ a zvýšenou světlou výšku, která přináší o 5,5 cm vyšší polohu sedadel ve srovnání se stávajícím modelem. Originální je design interiéru, zejména střední část přístrojové desky s multimediálním displejem 7“ nebo 9“. Přístrojové vybavení kombinuje digitální a analogové přístroje.
 
Aygo X bude k dispozici pouze s jediným zážehovým motorem - tříválcem 1,0 l VVT-i o výkonu 53 kW (72 k) s točivým momentem 93 N.m. Nebude tedy žádná hybridní verze, což je u Toyoty výjimečné. Aygo X ale musí být cenově dostupné, a to by nebylo při hybridizaci možné. Převodovka bude pětirychlostní přímo řazená nebo automatická S-CVT s plynulou změnou převodového poměru. Toyota slibuje kombinovanou potřebu podle WLTP 4,7 - 5,4 l/100 km.
 
Crossover Aygo X, navržený v Evropě pro evropská města, se bude vyrábět v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přijde během prvního pololetí příštího roku.