name | autoweek.cz

Land Rover Defender s elektrickým pohonem

Land Rover Defender s elektrickým pohonem

28.02.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

Land Rover na autosalonu v Ženevě předvede překvapivou kombinaci - sedm ortodoxních off-roadů Land Rover Defender s elektrickým pohonem. 

Defender je jedním z nejdéle vyráběných aut na světě. Jet s ním po silnici je nemalým dobrodružstvím a připomínkou dob dávno minulých. Ale jakmile vyjedete do terénu, pak čím jsou podmínky horší, tím víc jste Defenderem nadšeni. Nakonec se dostanete až na hranici, kdy už s žádným jiným autem nemáte šanci projet, ale Defender je ve svém živlu.

Pro toto koncepčně už značně zastaralé a v mnoha ohledech nenahraditelné auto už automobilka připravuje plnohodnotnou náhradu. Než se tak stane, překvapila nyní verzí s elektrickým pohonem.

Vznětový motor je nahrazen elektromotorem o výkonu 70 kW a točivém momentu 330 N.m napájeným lithio-ionovým akumulátorem pracujícím s napětím 300 V. Jeho kapacita 27 kWh umožňuje dojezd více než 80 km. Při nízké rychlosti během jízdy v terénu může akumulátor vydržet až 8 hodin. Nabíjení baterie rychlonabíječkou 7 kW trvá 4 hodiny, přenosnou nabíječkou 3 kW 10 hodin.

Hlavní komponenty elektrické poháněcí soustavy včetně akumulátoru, invertoru a motoru chladí vzduch nikoli kapalina. Regenerativní brzdění bylo optimalizováno tak, že při použití systému Hill Descent Control může motor vyrobit 30 kW elektřiny. Akumulátor údajně lze tímto způsobem díky použité technologii nabít až na dvojnásobek kapacity, tj. na 54 kWh aniž by se snížila její životnost.  Tímto způsobem se dá využít až 80 % kinetické energie vozu.

Jednorychlostní převodovka s převodovým poměrem 2,7:1 je zkombinována se stávajícím systémem pohonu všech kol Defenderu. Elektrický Defender má pohon všech kol s uzávěrkou diferenciálu. Jelikož elektromotor dosahuje maximálního točivého momentu ihned po rozjezdu, řazení není nutné. Vůz také disponuje modifikovanou verzí systému Terrain Response.

Akumulátor má hmotnost 410 kg a je umístěn v přední části v místě, kde obvykle bývá spalovací motor. Pohotovostní hmotnost vozidla je o 100 kg vyšší než u základního Defenderu 110 a pohybuje se mezi 2055 kg a 2162 kg v závislosti na typu karosérie (pick-up, hard-top, station wagon)

Vozy vyvinul speciální inženýrský tým Land Roveru v návaznosti na úspěšné testy elektrického vozu Leopard 1, který vychází z Defenderu. „Tento projekt funguje jako pojízdná laboratoř Land Roveru, jejímž cíl je prověřit elektrické vozy, a to i v těch nejnáročnějších podmínkách. Díky tomu máme příležitost vyvinout a otestovat některé z technologií, které budou možná jednoho dne uplatněny v budoucích modelech Land Roveru,“ prohlásil šéf vývoje JLR Antony Harper.

Se sériovou výrobou vozu Electric Defender se zatím nepočítá. Sedm vyrobených prototypů přejde během letošního roku do vlastnictví specializovaných služeb jako jsou hasiči nebo záchranáři.