name | autoweek.cz

Mercedes-Benz Vito E-CELL

Mercedes-Benz Vito E-CELL

13.12.2012 | Vladimír Rybecký | Trendy

Mercedes-Benz Vito E-CELL s elektrickým pohonem vychází z nenovější generace užitkového modelu Vito, uvedeného v roce 2010. 

Vito E-CELL s elektrickým pohonem má za základ skříňový van s rozvorem náprav 3200 mm a délkou 4993 mm. Začala se dodávat letos jako první dodávka s elektrickým pohonem sériově vyráběná přímo na lince. Vzhled vozu ale i jeho ovládání jsou zcela stejné jako u Vita se spalovacím motorem.

Vito E-CELL je vybaveno třífázovým elektromotorem o výkonu 60 kW s točivým momentem 280 N. m. Výkonné lithium-ionové akumulátory jsou uloženy pod podlahou vozidla. Z tohoto důvodu musel být použit pohon předních kol. Největší rychlost je elektronicky omezena na 80 km/h. Dojezd je kolem 130 km.

Jejich napětí činí 360 V a kapacita je 36 kWh. Akumulátory se dobíjejí ze sítě 380/400 V a nabíjecí proces zcela vybitých akumulátorů trvá přibližně 5 hodin, ze sítě 230 V je to 10 hodin. Doba dobíjení se v praxi úměrně zkracuje mírou vybití. Součástí elektrického pohonu je měnič převádějící při dobíjení střídavý proud ze sítě na stejnosměrný pro akumulátor a naopak ze stejnosměrného na střídavý pro napájení elektromotoru. Samozřejmě nechybí účinná rekuperace využívající energii při zpomalování.

Několik stovek elektrických dodávek Vito E-CELL již křižuje mnohé evropské metropole, kde už dohromady najezdily více než 500 000 km. Používají se především v zemích, v nichž je státní podpora elektromobility resp. čistých systémů pohonu.

Vozy Mercedes-Benz Vito E-CELL se neprodávají, ale pronajímají formou čtyřletého operativního leasingu na čtyři roky, který je shodný jako služba Charter Way, nabízená pro vozidla se spalovacími motory. Kromě stálého smluvní splátky ve výši 27 835 Kč bez DPH klient hradí jen náklady na dobíjení. V rámci podpory elektromobility společnost Mercedes ČR nabízí do konce roku skladová vozidla za zvýhodněný tarif.

Alternativní pohony Mercedes-Benz, smart a Fuso

Koncern Daimler je jedním z nejvýznamnějších výrobců automobilů s alternativními pohony. Je aktivní ve všech aktuálních oblastech alternativních pohonů – elektromobily, hybridní automobily, vozidla poháněná palivovými články (vodík), stlačeným zemním plynem (CNG) i LPG.

Elektromobily: smart fortwo electric drive (již třetí generace), supersportovní vůz SLS AMG Electric Drive, dodávkové Vito E-CELL

Hybridní automobily: E 300 BlueTEC HYBRID, S 400 Hybrid, Atego Hybrid, Fuso Canter EcoHybrid

Vozidla poháněná CNG: B 200 Natural Gas Drive, E 200 NGT, Sprinter NGT, Econic, Citaro

Vozidla poháněná LPG: Sprinter LGT

Všechny výše uvedené modely jsou sériově vyráběny. Ve zkušebním provozu jsou již u zákazníků nasazeny vozy poháněné palivovými články (vodíkem).