name | autoweek.cz

Nová Toyota Mirai přichází na evropský trh

Nová Toyota Mirai přichází na evropský trh

26.11.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Vůz poháněný s využitím palivových článků na vodík Toyota Mirai druhé generace bude mít v roce 2020 premiéru na japonském, evropském a americkém trhu. Současně Německo zdvojnásobuje infrastrukturu pro zásobování vodíkem.
Německá vláda sází na využití vodíkové technologie v automobilovém průmyslu. Spolkové ministerstvo dopravy s organizací H2 Mobility Germany, jíž je partnerem i Toyota, během konference v Berlíně věnované národní vodíkové strategii společně podepsaly dohodu o dalším rozšíření infrastruktury vodíkových čerpacích stanic.
 
V první fázi, do poloviny roku 2020, vznikne 100 vodíkových stanic v sedmi metropolitních regionech a na trasách, které je spojují. Do konce roku 2021 bude vybudováno dalších 30 stanic. Nové objekty budou větší než ty stávající. Každý z nich bude moci denně obsloužit třikrát více vozů než dosud. Rozšiřování infrastruktury pro čerpání vodíku zvýší atraktivitu nákupu a provozu vozů na palivové články.
 
V Německu je v současné době 76 veřejných vodíkových stanic. Díky plánovanému rozšiřování bude síť do konce roku 2021 schopna obsloužit více než 60 000 vodíkových osobních automobilů a 500 užitkových vozidel.
 
Toyota, stejně jako další výrobci, vidí potenciál v rozvoji těžkého transportu založeného na vodíku. Pohon pomocí palivových článků napájených vodíkem je lehčí než trakční akumulátory, a proto mají vodíkové nákladní vozy mnohem větší užitečnou hmotnost než srovnatelné elektromobily s akumulátory. Významnou roli hraje i velmi krátká doba tankování vodíku ve srovnání s nabíjením akumulátorů.
 
Aktuální Toyota Mirai má dojezd okolo 500 km na jedno natankování, které trvá zhruba 3 minuty. Její pohon se skládá z elektromotoru o výkonu 113 kW (154 k), palivových článků, řídicí jednotky a nádrží na vodík z uhlíkového vlákna. Automobil spotřebuje 0,76 kg vodíku na 100 km a neemituje do ovzduší žádné zplodiny ani CO2, pouze vodní páru. Druhé generaci Mirai, která se bude od příštího roku prodávat v Evropě, Japonsku a Spojených státech, umožní vylepšená pohonná soustava prodloužení dojezdové vzdálenosti o 30 %. Nový model je větší než jeho předchůdce. Vychází z platformy TNGA, stejně jako nové generace modelů Corolla, Camry, RAV4, Prius a C-HR.
 
Toyota vyrábí mimo jiné i městské autobusy s palivovými články na vodík, které se provozují v Japonsku, a dodává elektrický pohon na palivové články pro autobusy portugalské značky CaetanoBus, které se v evropských metropolích objeví v příštím roce. V Kalifornii Toyota zavádí provoz prototypových dodávkových automobilů pro síť obchodů 7-Eleven.