name | autoweek.cz

Renault sází na konec vlastnictví aut ve městech

Renault sází na konec vlastnictví aut ve městech

22.06.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Skupina Renault na akci Global Mobility Call v Madridu detailně představila svou novou společnost Mobilize, která nabízí mobilitu jako službu.
Skupina Renault vytvořila společnost s názvem Mobilize, která nabízí mobilitu jako službu. Tato nová společnost zákazníkům umožní možnost používat řadu vozů v době a tak, jak je potřebují, aniž by si museli vozidlo přímo kupovat. Cílem je, aby Mobilize do roku 2030 představovala 20 % obratu Skupiny Renault.
 
„Jsme přesvědčeni, že mobilita se změní a přesune se od vlastnictví k používání, zejména ve městech,“ řekla na Global Mobility Call v Madridu Clotilde Delbosová, zástupkyně generálního ředitele Renaultu a generální ředitelka Mobilize.
 
Delbosová připisuje vývoj zákaznických preferencí měnícím se postojům mladých lidí k používání aut, vyšším cenám elektrických a hybridních modelů aut a opatřením místních vlád ve velké části světa, která mají omezit používání aut v městských centrech. „Musíme porozumět potřebám uživatelů. Pokud zvolí typ starostů, kteří tato rozhodnutí [omezit auta] podporují, znamená to, že s nimi souhlasí. Myslím, že mladší generace nevidí auta jako symbol společenského postavení, kterým bývala, zvláště ve městech. Ve Francii je nyní průměr, kdy získáte řidičský průkaz, něco kolem 26. V minulosti jste chtěli získat řidičský průkaz hned jak vám bylo 18,“ řekla.
 
Renault stále očekává, že si jeho auta budou kupovat rodiny z předměstí, Mobilize vidí jako doplňkovou službu, která je z velké části zaměřena na městské obyvatele. „Ve velkých městech nemůžete zaparkovat, s některými auty máte problém se dostat do centra - neelektrická vozidla budou v některých případech zakázána již v roce 2030 - a máte stále větší zácpy. Paříž je příkladem toho, jak města snižují počet jízdních pruhů, které můžete použít, protože chtějí vytvořit víc místa pro cyklisty nebo pro kavárny či restaurace a podobné věci. Takže na konec jste nuceni nevlastnit vozidlo,“ řekla Delbosová.
 
Mnoho obyvatel měst se podle ní spokojí s používáním veřejné dopravy nebo s chůzí a na kole pojede na každodenní cesty, přičemž použití auta si vyhradí o víkendech nebo na dovolené. Aby se společnost přizpůsobila tomuto novému modelu mobility, viděla příležitost k přerušení.
 
„Říkali jsme si, že když už je tu prostor pro omezování, proč to nechat na jiných? Proč to neuděláme sami? Nechceme prodávat auta, chceme prodávat služby kolem objektu mobility, kterým je shodou okolností auto... Dříve jsme byli automobilkou využívající technologie. Nyní chceme být technologickou společností založenou na autech.“
 
Mobilize nabízí několik typů vozidel - od malých elektrických vozidel, která pojmou maximálně dva cestující, až po větší vozy pro rodiny. „Auta, která budeme používat pro Mobilize, vůbec nejsou jako ta, která bychom poskytovali lidem, kteří chtějí vlastnit auto,“ vysvětlila Delbosová.
 
„Dříve jsme byli nazýváni výrobcem automobilů, ale co jsme nakonec zákazníkům nabízeli? Způsob, jak být mobilní. Způsob, jak získat přístup k práci. Způsob, jak mít svobodu jet na dovolenou a přepravovat svou rodinu. Myslím, že tuto odpovědnost stále máme, ale jak se změnily potřeby, musíme změnit sami sebe,“ řekla Delbosová.
 
V posledních letech města v celé Evropě zavádějí nová opatření k omezení používání automobilů v reakci na rostoucí obavy ze znečištění ovzduší a hluku způsobeného dopravními zácpami. Skupiny občanů také požadují více prostoru pro volný čas a pohostinství pod hlavičkou zvyšování obyvatelnosti v městských oblastech. Pandemie tuto transformaci na ulice bez aut urychlila a zdravotní doporučení pro socializaci venku vede místní samosprávy k přeměně prostoru pro silnice na veřejné prostory pro setkávání.