name | autoweek.cz

Dangel Expert Tepee 4x4

Dangel Expert Tepee 4x4

04.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V síti prodejců Peugeotu nabízejících užitková vozidla lze zakoupit i speciální verze upravené pro jízdu v terénu a doplněné pohonem všech kol. Mezi nimi je i minivan či minibus Expert Combi, určený pro dopravu až devíti osob do míst, která jsou velmi obtížně přístupná.

V závodě firmy Dangel v Sentheimu vznikají přestavby užitkových vozidel z produkce koncernu PSA. Jde o oficiální spolupráci, takže tyto vozy se nabízejí v síti prodejců, v tomto případě tedy Peugeotu. Verze Expert Tepee (v nabídce je i čistě užitkový furgon) s pohonem všech kol, u níž se jako výrobce uvádí firma Automobiles Dangel, má karoserii ve verzi L2H1, tedy s délkou 5135 mm a rozvorem náprav 3122 mm.

 

Dangel Expert Tepee 4x4 pohání dvoulitrový turbodiesel 2,0 HDi 130 o výkonu 94 kW (128 k) při otáčkách 4000/min a s největším točivým momentem 320 N.m při 2000/min. Převodovka je šestirychlostní přímo řazená.

 

Pohon všech kol rozděluje točivý moment mezi obě nápravy prostřednictvím viskozní spojky. Podle zvolené verze může být zadní náprava vybavena jedním ze tří typů - základní (Endurance), s omezenou svorností diferenciálu (verze Performance za příplatek 12 500 Kč vč. DPH) nebo s uzávěrkou diferenciálu (verze Extréme za příplatek 34 400 Kč vč. DPH).

 

Režim se samočinným přiřazením pohonu všech kol namísto úspornějšího pohonu předních kol (pozice eco) lze zvolit jednoduchým, byť trochu archaicky působícím ovladačem i za jízdy. Uzávěrku zadního diferenciálu lze týmž otočným knoflíkem zvolit jen u stojícího vozu nebo při jízdě velmi malou rychlostí (při rychlosti okolo 30 km/h se tato volba zablokuje).

 

Zvýšení pohotovostní hmotnosti na 2200 kg se při zachování převodových poměrů projevuje tím, při jízdě na silnici je nutno motor vytáčet do vyšších otáček. Pravdou ale je, že tato charakteristika pohonné jednotky plně vyhovuje při pomalejší jízdě mimo silnici, zvláště proto, že se nenabízí redukční převodovka. Užitečná hmotnost je 610 kg, přičemž je možné připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg, nebrzděný do 750 kg.

 

Interiér je navzdory obložení tvrdými plasty pohodlný, hodně prakticky vybavený. Velká variabilita přestavitelných a vyjímatelných sedadel umožňuje v případě potřeby proměnit devítimístný minibus i ve dvoumístnou dodávku.

 

I když jde o Expert Combi ve verzi Tepee, už z pohledu do interiéru a na ovládací prvky je zřejmé, že tento vůz vznikal především jako užitkový. Tomu odpovídá i ovládání vozu. Při jízdě po nerovném povrchu se leckde ozývají drnčivé zvuky. Na druhou stranu má řidič výhodu vynikajícího výhledu, který podtrhují dvojitá vnější zpětná zrcátka, umožňující přesné manévrování.

 

Jde o vozidlo určené pro zcela konkrétní skupiny zákazníků, kteří jeho přednosti dokáží využívat, především na horách ale třeba i na velkých staveništích. Proto nemá smysl jej srovnávat s off-roady, byť Dangel uzpůsobuje jízdě v terénu podvozek se zesílenou zadní nápravou, nastavení tlumicích prvků a zlepšenou ochranou podlahy. Terénním vozům se mnohými parametry vyrovná: nájezdové úhly jsou 18,5° vpředu, 23,5° vzadu a přejezdový 17°, světlá výška je 185 mm pod ochranným krytem motoru a 220 mm pod zadní nápravou, stopový průměr zatáčení je 12,59 m. Samozřejmě to ale neplatí o boční náklon.

 

Peugeot Expert ve verzi Dangel 4x4 dokáže překonávat i poměrně náročný terén, nicméně se nejedná o terénní vozidlo. Toto auto bylo upraveno z vozu s pohonem předních kol s cílem umožnit překonávat případné extrémní podmínky, především klimatické, a zvládat nástrahy jízdy po nezpevněných cestách, které často bývají hodně kluzké. Proto se pro tento vůz pro zlepšení záběrových vlastností doporučuje celoroční používání zimních pneumatik (M+S).

 

Je to auto, které je vynikající pro dopravu větší skupiny osob do nepřístupného terénu na kratší vzdálenost, ale není určené pro delší cesty. Nejen kvůli vyšší míře hlučnosti, ale především pro to, že na kvalitních silnicích nebo dálnicích by se zde vozilo mnoho zbytného (systém pohonu všech kol zvyšuje hmotnost vozidla o 145 kg). I v režimu s pohonem předních kol tomu pak odpovídá i vyšší spotřeba nafty a změněné jízdní vlastnosti.

 

Vzhledem k většímu namáhání mnoha komponent při používání pohonu všech kol a pravděpodobnému provozu vozidla s větší zátěží za nepříznivých podmínek je vhodná častější běžná údržba vozidla s kontrolami minimálně jednou ročně.

 

Základní verze Expert Tepee 2,0 HDi 128 Access L2H1 má v současné době akční cenu 517 800 Kč. Akční cena odpovídající verze vozu Dangel 4x4 Endurance L2H 757 300 Kč, obě ceny jsou vč. DPH.