name | autoweek.cz

DB Schenker zavádí „zelené“ spojení napříč Evropou

DB Schenker zavádí „zelené“ spojení napříč Evropou

28.04.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Nové multimodální přepravní spojení od DB Schenker mezi Rakouskem a Finskem uspoří při přepravě zboží až čtvrtinu emisí. Celosvětově působící prodejce nábytkářských doplňků Blum díky novému spojení lodí, vlakem i kamionem ušetřil v ovzduší už více než 100 tun CO2.
Díky flexibilní přepravě může DB Schenker vyzvednout zásilky od pondělí do čtvrtka z jakéhokoliv místa v Rakousku. Zboží potom putuje co nejrychleji kamionem, vlakem a lodí do Helsinek. V přístavu je přeloženo na kamiony, které ho dovezou na místo určení kdekoliv ve Finsku. Nová linka je dalším důkazem udržitelného rozvoje podnikání, který DB Schenker formuloval ve svém Programu na ochranu klimatu 2020. V něm se zavázal snížit do roku 2020 emise o 20 % a zvýšit podíl využité energie z obnovitelných zdrojů o 75 především díky solárním panelům a větrným elektrárnám.
 
Nové přepravní spojení využívá mimo jiných také rakouská společnost Blum, která dodává kování a další doplňky k nábytku do celého světa. Svou cestu šetrné přepravy zahájila již v roce 2011 v rámci spolupráce s DB Schenker a od té doby se jí podařilo snížit emise o čtvrtinu. „Díky novému spojení od DB Schenker se nám na trase do Finska podařilo snížit emise CO2 o 106 t v porovnání s obvyklým způsobem přepravy,” potvrzuje ředitel pro přepravu a logistiku společnosti Julius Blum Ingmar Blum.
 
DB Schenker se u svých zákazníků snaží prosazovat především železniční a kombinovanou přepravu. V praxi platí, že čím je vzdálenost větší a objem přepravovaného zboží vyšší, tím je železniční přeprava ekologičtější. „Ekologicky udržitelná logistika může přispět k lepší ekonomice přeprav. Například v železniční přepravě lze oproti kamionové přepravě ušetřit v závislosti na okolnostech až 15 % nákladů,“ prozrazuje ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký.
 
V České republice je příkladem ekologického spojení logistické řešení pro výrobce svářečského materiálu ESAB. Ten ze svého výrobního závodu ve Vamberku převáží každý týden 2000 tun svářečského zboží do terminálu v Pardubicích-Semtíně, odkud se následně distribuuje do celého světa. V roce 2010 se zboží začalo na trase dlouhé 65 km převážet po železnici. Díky tomu jezdí do terminálu denně místo 20 kamionů pouze jeden vlak. Za více než 6 let fungování projektu ušetřilo toto řešení 750 tun emisí CO2 a české silnice zbavilo 27 000 kamionů.
 
Zatímco ve Švédsku DB Schenker používá nákladní vozy poháněné zmraženým bioplynem, v Rakousku vozidla DB Schenker jezdí na zemní plyn nebo vodík, v České republice vidí budoucnost v CNG. „V naší flotile máme na stlačený zemní plyn desítky osobních aut, několik dodávek a rozvozových vozů a testujeme dva kamiony. Vozidlo poháněné CNG dokáže ušetřit až 30 % provozních nákladů. Navíc se na ně nevztahuje silniční daň. Hlavním důvodem je však šetrnost k životnímu prostředí, například CNG dodávka produkuje o 30 % méně CO2 a až o 60 % méně oxidu dusíku NOx,“ přibližuje šetrnost a ekonomické úspory alternativního pohonu Tomáš Holomoucký.
 
DB Schenker plánuje do konce roku navýšit počet osobních automobilů poháněných CNG na 50 a flotilu nákladních automobilů rozšířit na 20. V areálu svého sídla v Rudné u Prahy má vlastní plnicí CNG stanici, ta slouží nejen vozidlům DB Schenker, ale i partnerům.