name | autoweek.cz

Dieselgate: Dva bývalí manažeři VW do vězení
26.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Dva z obviněných v aféře Dieselgate byli odsouzeni do vězení a další dva dostali podmíněné tresty. Byli shledáni vinnými z podvodu. Zatím není jasné, co se stane s bývalým generálním ředitelem Martinem Winterkornem.
Téměř deset let poté, co byla ve Spojených státech odstartována tzv. Dieselgate, vynesl zemský soud v Braunschweigu rozsudky nad čtyřmi bývalými manažery Volkswagenu. Dva z nich byli za svou roli v aféře odsouzeni k několika letům vězení a další dva dostali podmíněné tresty. Státní zástupce požadoval trest odnětí svobody od dvou do čtyř let a podmíněný trest považoval za vhodný pouze v jednom případě. Obhajoba se naopak ve třech případech domáhala zproštění obžaloby a pouze v jednom případě považovala varování za vhodné.
Rozsudek ještě není pravomocný. Odsouzení sami se považují za obětní beránky a je proto velmi pravděpodobné, že se odvolají. Řízení je součástí mnohem většího komplexu: v současné době probíhají celkem čtyři další procesy s 31 obžalovanými. Jedním z nejvýznamnějších dalších trestních stíhání je vedeno proti bývalému generálnímu řediteli VW Martinu Winterkornovi. Jeho případ byl původně součástí nyní již skončeného soudního procesu, ale v roce 2021 byl jeho případ oddělen kvůli nemoci související neschopnosti dostavit se k soudu.
Jak to začalo
Počátky jednoho z největších německých průmyslových skandálů sahají daleko do minulosti. V polovině prvního desetiletí 21. století chtěl VW dohnat své konkurenty v USA pomocí turbodieselů. V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí EPA informovala o manipulaci s emisními testy vozů Volkswagen s turbodiesely. Agentura odhalila, že Volkswagen po léta prodával auta se vznětovými motory, jejichž systémy regulace emisí splňovaly zákonné limity pouze na zkušebním stavu – nikoli však na silnici, kdy se systém zachytávání oxidů dusíku vypínal pro zajištění vyššího výkonu. Podrobnosti najdete zde.
„Manipulace a Volkswagen, to se už nikdy nesmí opakovat,“ prohlásil poté tehdejší generální ředitel Martin Winterkorn když se 22. září 2015 postavil před kamery. Omluvil se, přiznal pochybení a slíbil: „To všechno vyjasníme.“ O den později rezignoval a komplexní vyšetřování odpovědnosti za manipulaci pokračuje dodnes.
Důsledky pro VW
Po celém světě byl software, umožňující podvádění při měření emisí ve zkušebně, instalován do 11 milionů vozidel značek skupiny VW, tedy Volkswagen, Audi, Seat a Škoda. Aby vozidla splňovala normy byl Volkswagen nucen ve všech dotčených vozech částečně na aktualizace softwaru a částečně na nákladné úpravy hardwaru. Ve Spojených státech byl nucen dotčené vozy ve velkém i odkupovat a vyřadit z provozu.
Důsledky byly závažné, včetně několika trestů odnětí svobody v USA. VW zaplatil spolkové zemi Dolní Sasko miliardovou pokutu a odškodnění pro zhruba čtvrt milionu zákazníků s jeho turbodiesely. Od roku 2018 investoři vedou řízení proti skupině Volkswagen a její mateřské společnosti Porsche SE o náhradu škody, protože po aféře Dieselgate utrpěli miliardové ztráty na hodnotě akcií.
Skandál společnost VW doposud stál nejméně 33 miliard eur a stále se ještě každý rok v bilanci hospodaření koncernu objevuje položka vyjadřující další náklady na řešení aféry, a to v řádu jednotek miliard eur. Většina z toho byla vynaložena na pokuty a odškodnění v USA.
Manažeři VW před soudem
V dubnu 2019 oznámilo státní zastupitelství v Braunschweigu obžalobu proti bývalému generálnímu řediteli VW Martinu Winterkornovi a čtyřem dalším bývalým vedoucím pracovníkům automobilky. Státní zástupci je obvinili z „několika trestných činů“, ale především ze zvláště závažného případu podvodu. Senát pro obchodní trestné činy zemského soudu v Braunschweigu pokusil objasnit údajnou osobní odpovědnost vedoucích pracovníků VW za jeden z největších německých hospodářských skandálů vůbec.
V prvním trestním rozsudku v Německu byl v roce 2023 v Mnichově bývalý generální ředitel společnosti Audi Rupert Stadler v Mnichově odsouzen k podmíněnému trestu v délce jednoho roku a devíti měsíců a k zaplacení 1,1 milionu eur za podvod. Původně došlo k dohodě o vině a trestu, ale obhajoba se následně překvapivě odvolala. Verdikt zatím není pravomocný.
Ještě před zahájením soudního procesu v Braunschweigu však bylo jasné, že Winterkorn na lavici obžalovaných bude chybět. Jeho případ byl ze zdravotních důvodů oddělen. Většina zúčastněných ostře kritizovala nepřítomnost kdysi nejlépe placeného německého korporátního manažera. Mnoho pozorovatelů hovořilo o jednání bez skutečné hlavní postavy.
Obžaloba je přesvědčena, že inženýři a manažeři byli plně zapojeni do vývoje a používání podváděcího softwaru v milionech vozidel. Aby se objasnila otázka kdo, co a kdy o tajném programu věděl, čtyři obžalovaní přenesli obvinění na svého tehdejšího nejvyššího šéfa Winterkorna a na sebe navzájem. Je to tedy slovo jednoho proti slovu druhého. Inženýři, kteří údajně navrhli vypínací zařízení, umožňující podvádění při měření emisí, v podstatě tvrdí: „Vyjádřili jsme obavy a varovali před důsledky.“ Jejich nadřízení zase namítají: „Diskutovali jsme o problémech, ale nikdy ne o nezákonných aktivitách nebo dokonce podvodech.“ Tato situace se během soudního procesu s přibližně 150 svědky nijak nezměnila.
V Braunschweigu bylo patrné překvapení ve tvářích účastníků procesu, když státní zástupci předložili své požadavky na trest. U tří z obžalovaných se obžaloba domnívá, že podmíněný trest není dostatečný. Státní zástupci pro ně požadovali tři až čtyři roky vězení. Obhajoba však argumentovala pro tři obviněné zproštění obžaloby a varování.
V emotivních závěrečných řečech obžalovaní zdůraznili, jak vyčerpávající a únavný považují téměř čtyřletý proces. Muži, kterým hrozilo odnětí svobody, dali jasně najevo, že je navrhovaný trest deset let poté, co skandál poprvé vyšel najevo, ohromil. Ačkoli byli z pohledu státního zástupce usvědčeni z podvodu, vehementně se bránili a považují se za obětní beránky. Na konci procesu zopakovali své překvapení nad tím, že bylo zastaveno vyšetřování proti dalším obviněným. Podle státního zastupitelství bylo řízení proti devíti obžalovaným zastaveno výměnou za pokuty. Trestní stíhání proti dalším 47 původně obviněným v celém případu bylo během vyšetřování se souhlasem zemského soudu zastaveno výměnou za pokuty.
Otazník nad Winterkornem
Právní vyšetřování ani po vynesení rozsudku neskončilo. V Braunschweigu probíhají kromě prvního procesu a případu proti Winterkornovi další čtyři trestní řízení v komplexu proti celkem 31 obžalovaným.
Martin Winterkorn (78) po letech bez větších veřejných vystoupení byl začátkem roku 2024 Vrchním zemským soudem v Braunschweigu vyslýchán jako svědek v procesu s investory a popřel odpovědnost za podvádění. O několik měsíců později u soudu svědčil jako obžalovaný. Znovu vyvrátil obvinění proti sobě a tvrdil, že jeho úspěšná kariéra byla aférou Dieselgate poškozena. Jeho zdravotní problémy však proces po několika dnech přerušily a zůstává zcela otázkou zda a kdy bude možné řízení obnovit,.
Od té doby selhaly dva pokusy o znovuotevření procesu kvůli zdravotním problémům obžalovaného. Zatím není jasné zda a kdy bude soudní proces s Winterkornem obnoven. Winterkorn ve svém soudním prohlášení popřel, že by o podvodu věděl.
Ilustrační foto: VW
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz