name | autoweek.cz

Do roku 2025 proběhne boj s náklady

Do roku 2025 proběhne boj s náklady

07.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel PSA Carlos Tavares umožnil členům poroty AutoBest tradiční setkání, při němž nám přiblížil svůj pohled na aktuální otázky týkající se automobilového průmyslu. Vzhledem ke zrušení ženevského autosalonu se tentokrát náš rozhovor odehrál on-line.
„Na úvod bych rád porotě AutoBest poděkoval za její ocenění pro vůz Opel Corsa. Skutečnost, že jsme opět získali tak významné ocenění a před několika dny ještě náš další model Peugeot 208 zvítězil i v anketě Auto roku ukazuje, že jdeme po správné cestě. Dokládají to i číska vyjadřující naše hospodářské výsledky, která jsme zveřejnili před několika dny. Jak už jsem vám mnohokrát říkal dřív, žijeme v období chaosu, kdy jsme nuceni čelit problémům, s nimiž jsme se v automobilovém průmyslu nikdy v minulosti nesetkali. Máme ale vysoce motivované lidi a v současné době jsme ve velmi dobré pozici, protože naše objednávkové knihy jsou zcela zaplněné.“
 
Jak se vyvíjejí přípravy na fúzi PSA a FCA?
„S FCA jsme v první fázi dlouhého procesu, během něhož musíme za 15 měsíců vyřešit 24 záležitostí a z tohoto počtu už máme vyřešeno 14 položek. Zatím vše jde podle plánu.“
 
Jak vidíte budoucnost motorů na naftu?
„V posledních měsících se podíl turbodieselů stabilizoval na více než 30 %. Není to sice více než 50 % jako před lety, ale ani 10 %, jak se zdálo ještě nedávno. Zákazníci nám tak dávají jasnou odpověď na otázku co si skutečně přejí. Naše linky pro výrobu vznětových motorů proto nyní běží na maximální výkon.“
 
Nedávno jste v jednom rozhovoru prohlásil, že elektricky poháněné automobily nezajímají většinové zákazníky, ale jen „zelení závisláky“. Můžete nám tento svůj názor objasnit?
„Zákazník při rozhodování o koupi elektricky poháněného vozidla vyžaduje hustou síť dobíjecích stanic, aby mohl jezdit v klidu s jistotou, že kdykoliv bude potřebovat svůj vůz dobít, tak bez problémů najde místo, kde tak může učinit. Na mnoha evropských trzích vidíme, že v okamžiku, kdy skončí státní dotace na koupi elektromobilů, poptávka po nich okamžitě zcela zkolabuje, takže vozidla s elektrickým pohonem pak vůbec nekupují lidé s pragmatickým přístupem jen skuteční „zelení nadšenci“. Z toho je vidět, že bez dotací trh tato vozidla dosud nepřijal.

My chceme zákazníkům nabídnout čistou, bezpečnou a dostupnou mobilitu s tím, že chceme mít jistotu, že alternativní mobilita je plně konkurenceschopná se spalovacími motory. V současní době ale je elektromobilita pro běžné zákazníky příliš drahá. Zlepšení její dostupnosti je úkolem jak pro nás výrobce, tak pro politiky, aby patřičně upravili daňové předpisy a zajistili vybudování potřebné infrastruktury a další nezbytné podmínky. Zákazníci potřebují mít stabilitu v předpisech, aby se mohli rozhodovat zda koupit auto na benzin, naftu nebo elektřinu. Potřebují mít jistotu, že cena elektřiny bude stabilní, že budou stabilní daně, že potřebná infrastruktura nebude dodatečně zdaněná.
My svůj závazek plníme. Důkazem toho je, že jsme minulý týden představili Citroën Ami jako velmi dostupné řešení dopravy ve městech.“
 
Elektromobilita je spojena s velkou závislostí na asijských dodavatelích. Jak se s tím vyrovnáváte?
„Evropský parlament v říjnu 2018 rozhodl, že se musíme vydat směrem k elektromobilitě. Musíme toto rozhodnutí respektovat, protože evropský parlament reprezentuje občany Evropy. Přitom pro elektromobily se v současné době musí 40 až 50 % komponent dovážet z Asie. Proto se v PSA snažíme zajistit si ve spolupráci s našimi partnery Total a Saft vlastní zdroje pro veškeré nezbytné komponenty včetně článků akumulátorů. Je to velmi složité a riskantní, ale pokud bychom to neudělali, tak bychom mohli dříve či později čelit nedostatku rozhodujících komponent.“
 
Ne všichni výrobci automobilů mají k dispozici potřebnou techniku pro výrobu elektromobilů. Jak se podle vás bude v tomto ohledu vyvíjet situace v nejbližších letech?
„Máte pravdu, že současná situace rozděluje výrobce automobilů do dvou kategorií. V první lize jsou ti, kteří zvládají potřebné technologie a ve druhé lize ti, kteří je nemají a proto je musejí kupovat od těch z první ligy. Proto usilujeme o zvládnutí výroby všech prvků elektrických vozidel vlastními silami. To ale nyní není to rozhodující.

Nyní jde především o dosažení dostupnosti elektromobility. Od nynějška do roku 2025 musíme dosáhnout prodej pro většinové zákazníky dostupných elektrických vozidel s jasným ziskem, protože v roce 2025 bude muset být podíl těchto vozidel mnohem vyšší než je nyní. Pokud nedosáhneme potřebné ziskovosti na každé prodané vozidlo, tak se veškerá naše obchodní činnost zhroutí. Když se nám u prodávaných elektromobilů podaří do roku 2025 dosáhnout potřebnou ziskovost, pak nebudeme závislí na jejich podílu. To znamená, že boj se od nynějška do roku 2025 svádí s náklady a dostupností elektrických vozidel. Pokud nedosáhnete jejich potřebný podíl, pak nebudete konkurenceschopní, a pokud nebudete konkurenceschopní, pak nebudete vůbec. To je to, čemu nyní čelíme. Je to nesmírně vzrušující ale pro nás také nesmírně stresující. Ale je to velká bitva, kterou se se svými lidmi chceme podstoupit.“
 
Neustále se vedou diskuze o tom, zde budoucnost nepatří vozidlům s palivovými články na vodík. Jak se k tomu staví PSA?
„Palivové články jsou stále ještě hodně málo poznaná technika. Proto připravujeme velký experiment pro rok 2021, kdy od začátku roku uvedeme do provozu velkou flotilu vozidel Peugeot Expert s elektrickým pohonem s akumulátory a flotilu vozů Peugeot Expert s palivovými články. Pak můžeme vyhodnotit jejich výkonnost, dojezd, náklady a spolehlivost. To nám umožní porovnat a pochopit obě technická řešení jak z hlediska inženýrského, tak i z hlediska zákazníka. Použití obou technologií ve stejných středně velkých dodávkových vozidlech bude velmi zajímavé.“