name | autoweek.cz

EcoBest Challenge 2025 odhaluje vývoj v elektromobilitě

EcoBest Challenge 2025 odhaluje vývoj v elektromobilitě

10.07.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

S cílem informovat, vést a poradit evropským uživatelům automobilů o skutečné účinnosti a využití nejnovějších čistě elektrických vozidel uspořádala mezinárodní nezávislá organizace AutoBest nový ročník reálných testů EcoBest Challenge.

V rámci EcoBest Challenge bylo hodnoceno 15 nových elektromobilů od 15 různých výrobců v reálném provozu, v podobných a reprodukovatelných podmínkách. Vozy prošly sedmi různými druhy testů a hodnocení, jejichž výsledky jsou pro uživatele elektromobilů nejzajímavější. Popis vozů a popis organizace testů najdete zde.

 

Obecně se elektromobilita stabilně zlepšuje, i když EcoBest Challenge 2025 neukazuje působivý skok vpřed, jako byl ten, který byl zaznamenán vloni v oblasti rychlých časů nabíjení stejnosměrným proudem. Testy v roce 2025 ukázaly, že pokrok není příliš homogenní. Mezi elektromobily není absolutní nesporný šampion. V sedmi kategoriích testů a indexů EcoBest Challenge bylo nejlepších pět různých modelů od pěti různých značek – dvakrát Audi, dvakrát Leapmotor, Kia, Dacia a Tesla.

 

EcoBest poskytuje spolehlivé výsledky testů díky certifikované metodologii

EcoBest Challenge v roce 2025 již potřetí za sebou získala certifikaci Bureau Veritas, což je globální uznání za skutečnou, komplexní a inovativní metodologii používanou při testování elektromobilů v reálných dopravních podmínkách a objektivní hodnocení jejich vlastností v reálném provozu.

 

EcoBest Challenge není srovnávací test ani test maximálního dojezdu nebo naopak o dynamický test ve stylu rallye, který by ověřil agilnost elektromobilů. EcoBest Challenge zveřejňuje výsledky měření shromážděné během testů a hodnocení založené na vlastních indexech a měřeních.

 

„EcoBest Challenge v roce 2025 byl nejzajímavější a nejrelevantnější v naší historii. Je to poprvé, co je na našem kontinentu k dispozici tolik malých a cenově dostupných elektromobilů. Naše výsledky dokazují, že je možné koupit elektromobily za dostupnou cenu, které nabízejí dlouhý dojezd a rychlé nabíjení. Rok 2025 je pravděpodobně jen začátkem příchodu nových populárních elektromobilů na evropské trhy,“ řekl Dan Vardie, zakladatel a předseda AutoBest a tvůrce EcoBest Challenge.

 

„I když je elektromobil revolucí, jeho pokrok a zdokonalování jsou spíš evolucí. Vylepšení jsou neustálá, ale stále se skládají jen z malých kroků. Ve srovnání s minulým ročníkem ukazují výsledky EcoBest Challenge 2025 konzistentní zlepšení ve všech sektorech. Nejsou sice ohromující, nicméně došlo k zásadní změně: mezi letošními vozy se objevilo několik malých, cenově dostupných modelů. Svět elektromobilů se stává demokratickým. A to je klíčové, protože skutečná revoluce nemůže zůstat výsadou elity,“ uvedl Alessio Viola, vedoucí redaktor Quattroruote a vicepresident poroty AutoBest, který má na starosti EcoBest Challenge.

 

Klíčové údaje a zjištění

Ne vždy důvěřujte oficiálním údajům! Index EcoBest EcoC1 vyjadřuje poměr mezi skutečným dojezdem a dojezdem podle WLTP. Odhalil vůz s reálným dojezdem na elektrický pohon vyšším než oficiálně oznámená hodnota podle WLTP. Leapmotor T03 dokázal dosáhnout index 109,43 % když ujel 290 km, zatímco dojezd podle WLTP je 265 km.

 

Hodnoty EcoC1 ukazují, jak se všechny údaje o dojezdu zveřejňované výrobci blíží k realitě. Z 15 elektromobilů testovaných v EcoBest Challenge 2025: 1 vůz měl delší dojezd, než bylo oznámeno (Leapmotor T03), 5 vozů mělo skutečný dojezd mezi 90 a 97,3 % oficiální hodnoty a 7 vozů mělo dojezd mezi 80 % a 89,8 %. Pouze 2 vozy dosáhly indexu EcoC1 pod 80 %. V letošním ročníku žádný vůz neklesl pod 77,5 %, což je zřetelné zlepšení oproti loňskému minimu 73 %.

 

Výrazné zlepšení energetické účinnosti a nový historický rekord

V EcoBest Challenge je index EcoC2 nejdůležitějším vyjádřením energetické účinnosti. Vyjadřuje kolik kilometrů reálné jízdy dokáže vůz ujet na 1 kWh z akumulátoru. Dacia Spring zde stanovila nový rekord EcoC2 s hodnotou 8,17 km/kWh a překonala dosavadního držitele rekordu: první generaci modelu Spring, která v roce 2021 stanovila hodnotu 8,07 km/kWh. Tu v roce 2025 těsně překonal i druhý nejlepší vozem Leapmotor T 03 s 8,06 km/kWh.

 

V roce 2025 dosáhly 3 z 15 testovaných vozů více než 7 km/kWh. V loňském roce se to nepodařilo žádnému. V roce 2025 dosáhlo 13 z 15 testovaných vozů víc než 6 km/kWh, v loňském roce jich bylo pouze 8 ze 13. V roce 2025 vykázaly pouze dva vozy méně než 6 km/kWh, oba se blížily 5,86 km/kWh. V roce 2024 vykázalo 5 ze 13 vozů dojezd pod 6 km/kWh, z nichž jeden dokonce pouze 4,5 km/kWh.

 

Skutečná účinnost procesu nabíjení

Poměr mezi skutečnou energií nabitou do akumulátoru a oficiální čistou kapacitou vyjadřuje účinnost procesu nabíjení. Část energie je zmařena při nabíjení akumulátoru elektromobilu. AutoBest používá index EcoC3 k vyjádření účinnosti procesu nabíjení. Část energie se ztrácí při transformaci ze střídavého proudu na stejnosměrný a část energie napájí systémy automobilu používané k nabíjení, zejména měnič, ale také software, zásuvku a vše související s procesem. Energie se používá i k chlazení akumulátoru během nabíjení. Tato energie se zvyšuje při rychlém nabíjení, zejména v horkých podmínkách. Určité ztráty mohou generovat také stav akumulátoru a typ nabíječky.

 

Letos je nejlepší Audi A6 Sportback e-tron s nízkým rozdílem 5,9 % mezi skutečnou energií nabitou do akumulátoru (energie, za kterou platíte při nabíjení) a oficiální čistou kapacitou akumulátoru (energie, kterou můžete využít pro jízdu). Letos 11 z 15 testovaných vozů vykazuje poměr mezi 10 a 20 %. Díky poměrně úsporné technologii nabíjení je u Dacie Spring ještě vyšší (21,3 %).

 

Skutečná energetická účinnost elektromobilu

Skutečná energetická účinnost elektromobilu se vyjadřuje kombinací účinnsti při jízdě a účinnosti při nabíjení indexem EcoC4, tj. kolik km reálné jízdy dokáže vůz ujet z 1 kWh z nabíječky. Index EcoC4 byl zaveden před dvěma lety, aby poskytl ještě lepší pohled na reálný provoz. Měří skutečnou účinnost vozu s ohledem na energii dodanou do akumulátoru (a nikoli jeho čistou kapacitu) a skutečný dojezd. Nejlepším vozem v indexu EcoC4 je Leapmotor T 03 s dojezdem 6,89 km na každou nabitou kWh. Vzhledem ke ztrátě energie při nabíjení se nejlepší v EcoC2 Dacia Spring v žebříčku EcoC4 umístila na druhém místě. Hodnota 6,73 km/ kWh je ale stále velmi konkurenceschopná a blízko prvního místa.

 

Výrazné zlepšení v rychlém nabíjení stejnosměrným proudem

I letos byl dosažen nový rekord v rychlém nabíjení stejnosměrným proudem. Index EcoC7 určuje dobu potřebnou k nabití pro 100 km dojezdu s využitím 350 kW vysokovýkonné nabíječky při nabíjení z 20 % na 80 %. Audi A6 Sportback e-tron dokázalo nabít dostatek elektřiny do akumulátoru pro ujetí 100 km za pouhých 6 minut. Je to o 1 minutu méně než loňský nejlepší výkon vozu Kia EV9 (7 min). S výjimkou velmi malých elektromobilů se všem testovaným vozům podaří nabít stejnosměrným proudem pro ujetí 100 km za méně než 18 minut. Celkový výkon všech vozů v tomto klíčovém parametru jasně ukazuje, že se rychle blížíme k klidu v duši při nabíjení.

 

Rychlost nabíjení během DC rychlého procesu není lineární. Doba potřebná k nabití na 100 km je proto průměrem z celého procesu nabíjení.

 

Pravda o rychlém nabíjení

AutoBest letos poprvé spolu s indexem EcoC7 zveřejňuje také průměrnou špičku v procesu rychlého nabíjení stejnosměrným proudem aby ukázal jak daleko nebo blízko se skutečný proces nabíjení liší od oficiálně publikovaného výkonu. BYD Dolphin Surf, Dacia Spring a Mini Aceman E překvapují skutečnými špičkovými hodnotami, které jsou lepší než ty oficiálně publikované (BYD s 86 kW oproti oznámeným 85 kW; Dacia s 33 kW oproti oficiálně publikovaným 30 kW a Mini dokonce se 78 kW oproti oficiálně publikovaným 70 kW). Všechny ostatní modely vykázaly nižší skutečnou špičku nabíjení stejnosměrným proudem, než byla oficiálně publikována.

 

Žádné velké nadšení z výsledků nabíjení střídavým proudem

Měření doby potřebné k nabití pro dojezd 100 km s 22 kW nabíječkou střídavým proudem při nabíjení z 0 na 100 % ukázalo, že schopnosti nabíjení většiny testovaných vozů zůstávají hodně skromné ​​a vyžadují poměrně dlouhou dobu. Z 15 testovaných vozů jich 12 má výkon nabíjení střídavým proudem 11 kWh, tři se blíží hodnotě jen 6,5–7,5 kWh. Tesla vede s dobou nabití 1 hodiny a 31 minut pro možnost ujet 100 km. Nejhůř nabíjený vůz, rovněž s výkonem 11 kWh, potřebuje o 30 minut víc.

 

Je lepší nabít dřív, než akumulátor oznámí, že je vybitý

Index EcoC5 vyjadřuje jakou vzdálenost vůz ujede od údaje 0 km na přístrojovém panelu do konečného zastavení vozu. EcoBest Challenge tento index používá od samého začátku, aby se zjistilo, kolik energie v akumulátoru ještě zbývá poté, co indikátor na panelu přístrojů ukáže, že je vybitý (dojezd 0 km nebo 0 % zbývající energie). Všechny testované vozy vykázaly strategickou rezervu elektrické energie, která umožňuje ujet minimálně 3 km (BYD Dolphin) až 36 km (Kia EV3). Letos nejlepší má daleko k rekordu 45 km naměřenému v roce 2023 (Subaru Solterra E-perience). Průměrná vzdálenost, kterou lze ujet po oznámení vybitého akumulátoru, je 10–12 km, ale je moudřejší jej včas dobít!

 

Zhodnocení

„V tomto ročníku jsme dosáhli nový rekord pro EcoC2, toto pravděpodobně nejdůležitější kritérium, tedy energetickou účinnost. Dacia Spring a Leapmotor T03 jsou jediné elektromobily schopné ujet víc než 8 km z 1 kWh baterie. Zároveň jsme však zaznamenali další vůz s výkonem víc než 7 km/1 kWh, a to Mini Acemen E. To je nejen lepší výsledek než v loňském roce, ale také to dělá z těchto tří elektromobilů nejúspornější vozy v historii našich testů. AutoBest byl první nezávislou organizací, která zdůraznila prvořadý význam energetické účinnosti automobilů. Také jsme uvedli, že pro naše odvětví je zásadně důležité dosažení 10 km/kWh. Výsledky letošního indexu EcoC2 nicméně ukazují, že pokrok odvětví v oblasti energetické účinnosti je velmi pomalý. Aby byla elektromobily konkurenceschopné, měly by dramaticky růst v energetické účinnosti, což je klíčový imperativ pro všechny výrobce elektromobilů po celém světě,“ uvedl Dan Vardie.

 

„Ačkoli se letos dvěma modelům podařilo vyhrát ve dvou z našich sedmi kritérií, letošní EcoBest Challenge opět dokázal, že neexistuje jediný vůz, který by mohl být nejlepší ve všech žebříčcích. Pro uživatele elektromobilů je klíčové zjistit, která z měření, která jsme realizovali, jsou pro ně nejdůležitější,“ prohlásil Dan Vardie.

 

Jako organizátor soutěže EcoBest Challenge stojí AutoBest za všemi výsledky a daty, které vyplývají z nestranného testu provedeného přesně stejným způsobem pro všechny vozy certifikované společností Bureau Veritas. AutoBest si je jistý, že všechny výsledky jsou mnohem blíž realitě než údaje homologované dle WLTP. Cílem EcoBest Challenge není seřadit 15 vozů, ale nabídnout průměrnou referenci, která může vést k realističtějšímu hodnocení a relevantnější volbě pro každého evropského uživatele automobilu.

 

Foto: AutoBest