name | autoweek.cz

Jak byl organizován test EcoBest Challenge 2025

Jak byl organizován test EcoBest Challenge 2025

10.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S cílem informovat, vést a poradit evropským uživatelům automobilů o skutečné účinnosti a využití nejnovějších čistě elektrických vozidel uspořádala mezinárodní nezávislá organizace AutoBest nový ročník EcoBest Challenge.

V rámci EcoBest Challenge 2025 bylo hodnoceno 15 nových elektromobilů od 15 různých výrobců v reálném prostředí, v reálném provozu, v podobných a reprodukovatelných podmínkách. Prošly sedmi různými druhy testů a hodnocení, jejichž výsledky jsou pro uživatele elektromobilů nejzajímavější.

 

Vybírány jsou nové elektromobily se standardní vstupní cenou pod 65 000 eur bez daní a pobídek na evropských trzích. Zde je v abecedním pořadí 15 vozů, které porotci AutoBest testovali v rámci EcoBest Challenge 2025: Audi A6 Sportback e-tron Performance, BYD Dolphin Surf, Citroën ë C3, Dacia Spring, Fiat Grande Panda, Ford Puma, Hyundai Inster, Kia EV3 Leapmotor T03, Mini Aceman, Opel/Vauxhall Frontera, Peugeot e3008, Renault 5, Škoda Elroq a Tesla Model 3 LR.

 

Základna byla ve Vairanu poblíž Milána v Itálii, kde je zkušební polygon Quattroruote. Motorističtí novináři z organizace AutoBest řídili 15 elektromobilů. Jejich cílem bylo zodpovědět na nejčastější otázky, které potenciální uživatelé elektromobilů kladou při hledání nového vozu.

 

Test začal a skončil v areálu Vairano ASC, kde jsme vozy také dobíjeli. Všechna testovaná vozidla byla běžná sériová s jednou osobou na palubě, aktivní klimatizací a infotainmentem a tlakem v pneumatikách doporučeným výrobcem. Všechny vozy byly řízeny ve standardním režimu s použitím režimu brzdění v městském prostředí (pokud byl k dispozici).

 

Všechna vozidla projela smíšeným profilem sérii tří okruhů zahrnující dálnici (55 %), konvenční silnice (25 %) a městský provoz (20 %). Během testů bylo počasí slunečné s teplotami mezi 22 - 26 °C.

 

Řidiči střídali vozy každých 30 km aby se předešlo vlivu odlišných stylů jízdy na výsledky. Všechna vozidla jela v konvoji za vedoucím vozem, který stanovoval průměrnou rychlost a neustále dodržoval rychlostní limity. Po dosažení indikace 0 % nabití akumulátoru resp. dojezdu 0 km na přístrojovém panelu vozy pokračovaly v jízdě v areálu Vairano ASC až do úplného zastavení.

 

Aby v EcoBest Challenge 2025 získala přesná a úplná data, organizace AutoBest spolupracovala s vydavatelem magazínu Quattroruote a jeho Centro Prove. K analýze a certifikaci využívala Power checK Control. Vzhledem k tomu, že PKC je v reálném čase propojeno s vozem prostřednictvím palubního diagnostického adaptéru Bluetooth II (dongle), poskytuje mnoho parametrů aktuálního stavu akumulátoru: SoC (stav nabití), SoH (technický stav), teplotu, rychlost vozu, energii spotřebovanou nebo regenerovanou, energii během fáze nabíjení a další relevantní data.

 

Ročník 2025 získal již potřetí certifikaci Bureau Veritas, což je globální uznání za skutečnou, komplexní, konzistentní a inovativní metodologii používanou při testování elektrických vozidel v reálných dopravních podmínkách a objektivní hodnocení jejich ekologických vlastností v reálném provozu.

 

Výsledky EcoBest Challenge 2025 s komentářem najdete zde.

 

Foto: AutoBest