name | autoweek.cz

Emise z dopravy v Německu: žádný plán, ale spousta obvinění

Emise z dopravy v Německu: žádný plán, ale spousta obvinění

17.01.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv o mobilitě z celé Evropy, který připravili Jonathan Packroff a Sean Goulding Carroll.

Aby se německému nouzovému klimatickému programu podařilo splnit cíl, musí do roku 2030 snížit emise CO2 z dopravy téměř o polovinu. Ukazuje se však, že překážkou jsou politické boje. Zelení a liberálové se v uplynulém týdnu vzájemně obviňovali z toho, že dosud nepředložili strategii na snížení emisí uhlíku z dopravy, tedy z odvětví, které opakovaně selhalo při plnění vládních klimatických cílů.

 

Poté, co právní služba německého parlamentu prohlásila, že liberální ministr dopravy Volker Wissing porušil národní klimatický zákon tím, že po nesplnění emisních cílů v roce 2021 nezveřejnil dostatečný sektorový nouzový program, Wissing využil televizní rozhovor aby toto zjištění vyvrátil. „Zákon samozřejmě dodržujeme,“ řekl. Místo toho obvinil zeleného ministra hospodářství a klimatu Roberta Habecka, že neplní meziodvětvový nouzový program, na němž se dohodly vládní strany. „Loni to nezvládl, předpokládám, že letos s ním přijde včas,“ řekl Wissing.

 

Ať už to nakonec bude program kohokoli, bude muset Německu umožnit snížit roční emise z dopravy z úrovně 150 milionů tun CO2 v roce 2022 na pouhých 85 milionů tun CO2 do roku 2030, což je gigantický úkol. Bohužel zástupci vládní koalice sociálních demokratů, Zelených a liberálů se většinou zabývali vysvětlováním toho, co nechtějí, místo toho, aby vyložili, jak lze tento cíl splnit.

 

Zelení například rádi vysvětlují, že nechtějí lidem nařizovat aby byli méně mobilní. „Obvykle jako Zelení říkáme, že heslem je víc mobility s menším provozem,“ řekl Stefan Gelbhaar, mluvčí pro dopravní politiku za Zelené v německém parlamentu na akci v Berlíně loni v listopadu.

 

Sociálnědemokratický kancléř Olaf Scholz, který vedl kampaň na platformě „respekt k obyčejným lidem“, říká, že nechce lidem nařizovat aby méně jezdili autem. Na otázku levicových novin TAZ, zda je třeba snížit počet automobilů v Německu, Scholz odpověděl, že nesouhlasí s tím, aby to stát nařizoval a dodal: „Lidé se musí sami rozhodnout, jak se chtějí pohybovat.“

 

Ministr dopravy Wissing se rovněž snažil poukázat na nedostatky v logice požadavku, aby lidé změnili své chování a zároveň jsme neudělali vše pro snížení emisí v energetice, kde roste podíl spotřeby uhlí. „Musím přesvědčit lidi, aby přešli na elektromobilitu kvůli ochraně klimatu, a to se lidem těžko vysvětluje, když jim řeknete, že elektřina, kterou používají pro své elektromobily, se vyrábí v uhelných elektrárnách,“ řekl Wissing v televizním rozhovoru s odkazem na protesty v obci Lützerath, která byla zbourána aby uvolnila místo pro povrchovou těžbu uhlí.

 

V loňském roce se spotřeba uhlí v Německu zvýšila, protože se snížila výroba elektřiny z plynu, a tento trend bude pravděpodobně pokračovat, protože Zelení a sociální demokraté nechtějí prodloužit životnost jaderných elektráren o více než několik měsíců. To znamená, že budou odstaveny v polovině dubna. Tendry na obnovitelné zdroje energie jsou také nadále podhodnoceny.

 

Za rétorikou z titulků se však minulý týden konečně objevily konstruktivní nápady. Wissing pochválil novou jízdenku za 49 eur pro veřejnou dopravu v celém Německu, nyní nazvanou Deutschlandticket, která bude zavedena někdy na jaře. Řekl, že zavádí rekordní program pro cyklistickou infrastrukturu, pochválil svůj hlavní plán týkající se infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a slíbil, že podpoří rozšíření syntetických paliv pro stávající vozový park.

 

Zelení poslanci německého parlamentu mezitím přišli s vlastními nápady včetně toho, že umožní městům zavést všude omezení rychlosti na 30 km/h, přejdou od daňových pobídek pro firemní automobily k poskytování fixního rozpočtu na mobilitu zaměstnancům, který lze využít pro více možností dojíždění do práce včetně veřejné dopravy a sdílení automobilů, a zruší nové projekty dálnic, aby se místo toho zaměřili na údržbu stávajících silnic a rozšíření železniční sítě.

 

Dohromady by to mohl být dobrý základ k tomu, aby se upustilo od politických her a přišlo se s komplexním plánem. Zda to bude stačit, je jiná věc. Wissing ze své strany jiskřil optimismem: „Jsme velmi ambiciózní a tyto cíle splníme.“ Ale k tomu, aby se to stalo skutečností, nebude stačit ukazovat prstem nebo zdůrazňovat co nefunguje.

 

Poučení z reakce EU na cestovní ruch v rámci proticovidových programů

Zatímco covid zůstává s námi, celosvětová panika, kterou vyvolal, již ustupuje do pozadí jako přetrvávající zlý sen. Uzavírky, omezení v obchodech a restauracích, roušky na veřejnosti ve většině zemí už zmizely, jen blednoucí nálepky „Dodržujte odstup 1,5 m“ připomínají nedávnou minulost.

 

V době počátečního náporu stáli politici před otázkou, jak umožnit lidem cestovat aniž by ohrozili veřejné zdraví. Bylo to napjaté období, kdy EU zavedla řadu strategií a produktů, které měly usnadnit tolik žádaný pohyb osob aniž by se virus dostal do nenakažených oblastí. Na vývoj nástrojů, které by pomohly obnovit cestování, vyčlenila EU 71 milionů eur.

 

Minulý týden Evropský účetní dvůr, orgán pověřený hodnocením využívání veřejných prostředků EU, vydal zprávu, v níž zkoumá, jak se tyto nástroje osvědčily při plnění tohoto cíle. Výsledky jsou smíšené. Digitální certifikát EU Covid, který poskytoval informace včetně stavu očkování osoby, výsledků testů na covid a nedávné historie infekce, byl shledán úspěšným. Ostatní produkty však dopadly hůř.

 

„Celkově jsme dospěli k závěru, že ne všechny nástroje EU byly členskými státy využity a úspěch digitálního certifikátu EU Covid se neodrazil v ostatních nástrojích,“ uvedl Baudilio Tomé Muguruza. Například formulář digitálního vyhledávače cestujících EU využily pouze čtyři členské státy, přičemž většina zemí vydala svou vlastní verzi rychleji, než byla k dispozici verze Evropské komise. Platforma pro výměnu těchto formulářů mezi zeměmi EU se také téměř nevyužívala. Jako vysvětlení auditoři uvedli, že se Komisi nepodařilo překonat obavy některých členských států týkající se ochrany údajů a právní vymahatelnosti.

 

Do budoucna auditoři doporučují, aby jakmile bude vyhlášena mimořádná situace byly zavedeny konkrétní postupy pro jednotné využívání těchto nástrojů ve všech členských státech,.

 

Reklama na konec časů

Ti, kteří se procházeli centry měst v Německu, Velké Británii, Belgii a Francii, mohli v poslední době narazit na bizarní reklamy značek Toyota a BMW. Jeden z plakátů ukazuje cyklistu, kterého drtí SUV, zatímco žena s kočárkem spěchá z cesty. Jiný plakát zobrazuje nahá těla svíjející se v agónii ve stylu Hieronyma Bosche, zatímco jím projíždí růžový automobil 4x4. Nápis uvádí: „Reklama na konec časů“. Jiná kresba zobrazuje oheň zuřící uvnitř BMW s nápisem: „Přidejte klimatickou havárii“.

 

Asi nikoho nepřekvapí, že za touto reklamní kampaní nestojí zmíněné společnosti, ale kolektiv zelených aktivistů, kteří chtějí reklamu na velká SUV postavit mimo zákon. Skupina složená z aktivistů z organizací Subvertisers' International, Brandalism a Extinction Rebellion tvrdí, že „smyslem parodické kampaně je poukázat na zavádějící reklamy a agresivní lobbistické taktiky používané společnostmi Toyota a BMW, jako je například jejich propagace hybridních vozidel na benzin oproti elektromobilům s akumulátory.“

 

Ve městech, včetně Bruselu, Paříže a Berlína, bylo instalováno celkem 400 plakátů. Podle tiskové zprávy, kterou aktivisté vydali, chtějí zákaz reklamy vozů SUV poškozujících klima podobně, jako tomu bylo u tabákových výrobků. Kampaň byla načasována na bruselský autosalon, který je setkáním automobilového průmyslu v belgickém hlavním městě.

 

Šéfka německého automobilového průmyslu: EU dělá protiprůmyslovou politiku

Šéfka německého sdružení automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová kritizovala EU za to, že politickými prostředky zdražuje výrobu vozidel, což podle ní podkopává proklamované cíle průmyslové politiky.

 

Půjčovny aut jsou frustrovány vyloučením ze zasedání EU

Společnosti Avis, Europcar a Hertz se písemně obrátily na Evropskou komisi, aby se podělily o svou frustraci z toho, že jsou vynechávány z diskusí o městské mobilitě organizovaných EU.

 

Itálie zdvojnásobuje spekulace o cenách pohonných hmot v důsledku neshod v koalici

Italská vláda zavedla nová pravidla pro snížení prudce rostoucích cen benzinu, která se zaměřují zejména na spekulace s cenami, ačkoli vládní partner Forza Italia s touto otázkou nesouhlasí.

 

Malajsie uvedla, že by po nových omezeních mohla zastavit vývoz palmového oleje do EU

Malajsie uvedla, že by mohla zastavit vývoz palmového oleje do Evropské unie v reakci na nový zákon EU zaměřený na ochranu lesů přísnou regulací prodeje tohoto produktu.