name | autoweek.cz

Evropa v útlumu

Evropa v útlumu

17.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejnovější prodejní výsledky, zveřejněné evropskou asociací automobilek ACEA, ukazují až na minimum výjimek prohlubující se recesi. Potvrzují trend, o němž jsme psali při hodnocení situace na největších evropských trzích. Letošní březen byl nejhorší za 14 let.

Březen byl už šestým měsícem za sebou, v němž se v Evropě prodalo méně aut než před rokem. Březen je měsícem, v němž začínala prodejní sezona. Je to měsíc, v němž vždy prodá nejvíc aut. Pokles prodeje o 7 % v porovnání s loňským březnem proto o mnohém vypovídá. Ještě více ukazuje skutečnost, že letošní březen byl v Evropě nejslabší od roku 1998.

Přitom výsledky by byly ještě mnohem horší, kdyby celkovou bilanci nevylepšovalo mírné zvýšení prodeje na největších trzích - v Německu o 3,4 % a Velké Británii o 1,8 %. Naopak výsledky z dalších významných trhů - Itálie (-26,7 %) a Francie (- 23.2 %) jsou strašidelné. V důsledku toho jsou katastrofální i prodejní výsledky Fiatu (-26,1 %), PSA (-19,4 %) a Renaultu (-20,6 %). Na posilování německého trhu vydělaly Volkswagen (+1,3 %), BMW (+3,1 %) a Daimler (+4,3 %), ale už ne GM (-10,4 %) ani Ford (-7,7 %).

Navzdory celkovému poklesu trhu i nadále posilují své postavení korejské značky Hyundai a Kia, které společně v březnu získaly dalších 13 % proti loňskému březnu, takže zvýšily svůj tržní podíl ze 4,6 na 5,7 %.

Rostoucí nechuť Evropanů vydávat peníze za cokoliv, co není bezprostředně nezbytné, nedává moc nadějí na zlepšení situace v nejbližších měsících.