autoweek.cz

Evropské automobilky mají proti Číně slabou obranu

Evropské automobilky mají proti Číně slabou obranu

02.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Neil Unmack a Katrina Hamlinová v analýze pro agenturu Reuters varují, že se automobilový průmysl EU dostává s rozvojem elektromobility do nevýhodného postavení proti čínským výrobcům.

Čína byla dlouho pro západní automobilky, jako jsou Volkswagen nebo BMW, husou snášející zlatá vejce. Stále víc se však jeví jako hrozba. Čínské skupiny, jako je lídr v oblasti elektromobilů BYD, se zaměřují na zahraniční trhy. Především Evropa se zdá být proti této konkurenci obzvláště zranitelná.

 

Podle poradenské společnosti Inovev měly elektromobily čínských automobilek v roce 2022 v Evropě již 9 % podílu na trhu, což byl téměř dvojnásobek oproti předchozímu roku. Tempo se však zrychluje. Kromě společnosti BYD se o expanzi snaží značka MG, vlastněná státním gigantem SAIC, specialista na elektromobily Xpeng, GWM se značkami Ora a Wey i vlastník Volva společnost Geely. Ta plánuje rozvoj prodeje výrobků svých značek Zeekr a London Electric Vehicle v Evropě.

 

Čínské automobilky mají řadu výhod. V posledních letech západní značky v Číně ztratily podíl na trhu, což domácím výrobcům přineslo větší úspory z rostoucího objemu produkce a vyšší efektivitu v oblastech, jako jsou náklady na výzkum. Těží z rozsáhlého domácího dodavatelského řetězce, včetně největšího světového výrobce akumulátorů CATL, což jim otevírá přístup k inovativním technologiím, jako jsou výměna akumulátorů nebo lithium-železo-fosfátové akumulátory.

 

Někteří výrobci, jako například Xpeng, se snaží konkurovat prémiovým západním značkám v oblasti kvality a nabízejí dlouhý dojezd nebo inteligentní zábavní software. Pro mnoho spotřebitelů budou atraktivní jejich nižší ceny. Zatímco západní automobilky zvyšují náklady za jízdu s akumulátory, čínské skupiny snížily podle poradenské společnosti JATO Dynamics průměrnou cenu elektromobilu od roku 2015 do první poloviny roku 2022 o polovinu na 32 000 eur (760 000 Kč). Jejich vyšší efektivita a nižší náklady na jízdu s akumulátory v Evropě znamenají, že výrobci z Číny mohou vyvážet a agresivně konkurovat. Čínští výrobci dokáží vyrobit elektromobil v průměru o 10 000 eur (240 000 Kč) levněji než jejich západní konkurenti.

 

Čerstvá konkurence v oblasti elektromobilů vyhrotí cenovou válku. Ta již začala ve Spojených státech mezi společnostmi Tesla a Ford Motor. Evropa se však zdá být mnohem víc ohrožena. Americké automobilky těží z lásky řidičů k velkým autům a z vládních dotací na domácí výrobu v rámci zákona prezidenta Joea Bidena o snižování inflace.

 

Vzhledem k ohrožení evropské výroby by se EU měla pokusit odradit dovoz dodatečnými cly nebo většími dotacemi pro místní výrobu. Pokud chce Evropa do roku 2035 postupně přestat vyrábět vozidla se spalovacími motory, bude potřebovat velkou nabídku levnějších elektromobilů. Průměrná cena elektromobilu v Evropě, kterou JATO odhaduje na 56 000 eur (1,33 milionu Kč), je ale pro většinu zákazníků příliš vysoká.

 

Navíc důsledky obchodní války mohou být nepředvídatelné. Nižší výrobní náklady v Číně mohou čínským automobilkám pomoci absorbovat cla, zatímco západní výrobci by mohli při vývozu vozidel z Číny trpět odvetnými opatřeními. Například Renault nebo BMW vyrábějí v Číně a vyvážejí odtud svá auta do zámoří.

 

Výsledkem může být, že západní skupiny se budou muset přetahovat o menší místo na svých domácích trzích, ale také snižovat ceny, což poškodí jejich ziskovost. Inovev odhaduje, že čínské skupiny by mohly do roku 2030 získat 20 % evropského trhu s elektromobily, zatímco podíl evropských značek na čínském trhu klesne z 66 % v roce 2021 na 45 %. Rostoucí hrozba ze strany Číny znamená, že pro evropské automobilky začínají hubená léta.

 

Podle Čínské asociace výrobců automobilů Čína v roce 2022 vyvezla 3,11 milionu vozidel, což představuje meziroční nárůst o 54,4 %. Vývoz elektrifikovaných vozidel NEV ale oproti roku 2021 vzrostl o 120 %.

 

Prodej NEV na největším automobilovém trhu na světě dosáhl v roce 2022 6,89 milionu vozidel, což představuje meziroční nárůst o 93,4 % (v EU to bylo ve stejném období 1,3 milionu vozidel s alternativními systémy pohonu). Výroba NEV vzrostla o 96,9 % oproti předchozímu roku na 7,06 milionu vozů a jejich tržní podíl na čínském automobilovém trhu v roce 2022 dosáhl už 25,6 %, což je o 12,1 % víc než v roce 2021.