name | autoweek.cz
Giorgia to říká nahlas
26.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nick Carey, evropský automobilový korespondent agentury Reuters, přináší z Londýna aktuality z automobilového průmyslu.
Další týden a další připomínka toho, jak těžké je uspět se ve světě elektromobilů, zvlášť pokud se snažíte honit desítky let asijských investic a dominance výroby akumulátorů.
V čerstvém oznámení společnost Northvolt snížila přibližně o pětinu počet svých zaměstnanců a upustila od plánů na masivní rozšíření továrny ve Švédsku, pouhé dva týdny poté, co oznámila, že se vzdává výroby katodového aktivního materiálu pro články akumulátorů pro elektromobily.
Společnost Northvolt získala asi 15 miliard dolarů na kapitálovém a dluhovém financování, ale navzdory všem těm penězům zůstává faktem, že rozšíření výroby akumulátorů je drahé a nesmírně obtížné. Uvidíme, zda budou poslední škrty dostatečné k tomu, aby se Northvolt posunul vpřed.
Meloniová usiluje o zrušení zákazu fosilních paliv v EU od roku 2035
Dříve nebo později k tomu muselo dojít, ale italská premiérka Giorgia Meloniová se stala prvním vůdcem země Evropské unie, která zhatila plán bloku zakázat prodej vozidel na fosilní paliva od roku 2035.
„Tento zákaz pro rok 2035 je jedním z nejzjevnějších příkladů sebedestruktivního přístupu k průmyslu,“ řekla Meloniová v Římě. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso neztrácel čas a prohlásil, že Itálie se bude snažit předložit plánované přezkoumání zákazu EU už do roku 2025 namísto roku 2026.
Od té doby, co poptávka po elektromobilech upadla a centristické strany ztratily půdu ve volbách do Evropského parlamentu ve prospěch krajně pravicových stran nekonečně skeptičtějších vůči elektromobilům, bylo jasné, že se rýsuje boj o rok 2035. To, že to odstartovala Itálie, není žádným překvapením, protože země je domovem mnoha dodavatelů automobilek, kteří jsou stále závislí na technologii spalovacích motorů.
Toto je jen úvodní gambit. Jak daleko lze EU do roku 2035 posunout, aniž by ztratila cennou důvěryhodnost při stanovení omezení silničního provozu, se teprve uvidí.
Biden se nově zaměřuje na čínské elektromobily
Pokud jste čínský výrobce elektromobilů, můžete si myslet, že o vás Bidenova administrativa ve skutečnosti nestojí.
Americká vláda navrhla zabránit používání klíčového čínského softwaru a hardwaru v připojených vozidlech na amerických silnicích, čímž v podstatě zakáže čínským autům a užitkovým vozidlům vstup do země. Téměř všechna dnes vyráběná nová vozidla jsou „propojená“, především elektromobily, což jsou v podstatě počítače na kolech, které lze bezdrátově upgradovat. Tento krok také znamená, že americké a další automobilky používající čínský software a hardware by jej musely ze svých vozidel odstranit.
Po zacílení na čínské komponenty v elektromobilech v rámci zákona o snížení inflace a následném uvalení 100% cel na čínské elektromobily by nejnovější krok šel mnohem dál v zamezení přístupu Číny na americký automobilový trh. Návrh se vztahuje i na testování samořiditelných aut na amerických silnicích (nejen) čínskými automobilkami.
Bezpečnostní poradce Bílého domu Jake Sullivan řekl novinářům, že americká vláda má spoustu důkazů, že se Čína zaměřuje na americkou infrastrukturu, a dodal: „S miliony propojených aut na silnicích po mnoho let riziko narušení a sabotáže dramaticky stoupá.“
Hledá se nový Carlos: musí mít rád auta
Stellantis začal hledat nástupce Carlose Tavarese, kterému vyprší smlouva na začátku roku 2026. Ještě před pár měsíci by takové hledání bylo nemyslitelné.
Mírně řečeno, Tavares je považován za těžkou váhu v automobilovém průmyslu. Po prvním zlepšení ziskovosti a výkonu v PSA se Stellantis, zrozený fúzí s FCA, pod jeho vedením chlubil ziskovými maržemi, o kterých si ostatní tradiční výrobci automobilů mohli nechat jen zdát. Ale lesk se vytratil, protože světová automobilka č. 4 vykázala v prvním pololetí výsledky, které ukazují nafouknuté zásoby a klesající tržby v Severní Americe, která byla doposud pro Stellantis spolehlivou dojnou krávou.
Stellantis zdůraznil, že je zcela normální začít s hledáním nového generálního ředitele nyní a že je stále možné, že s Tavaresem prodlouží smlouvu i po lednu 2026.
Takže žádný tlak, Carlosi…
Elektromobily Leapmotor jsou připraveny k prodeji v Evropě
Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor brzy začne přijímat objednávky od evropských zákazníků na městský vůz a SUV, protože automobilka a její partner Stellantis nabízejí levnější elektrické modely v naději, že přilákají více kupujících. Stellantis drží 51% podíl ve společném podniku s Leapmotor, který jí dává exkluzivní práva na výrobu, export a prodej elektrických vozidel Leapmotor mimo Čínu.
Starší automobilky jsou pod tlakem čínských rivalů, jako je BYD, kteří do Evropy přinášejí cenově dostupnější elektrické modely a jsou schopni vyvíjet nové elektromobily mnohem rychleji. Snaha společnosti Stellantis využít technologie a úspory z rozsahu, které může čínský výrobce elektromobilů nabídnout pro trhy mimo Čínu, je v tomto odvětví novinkou a bude bedlivě sledována.
Kompaktní vůz T03 se začne prodávat na konci měsíce od 18 900 eur (475 000 Kč). SUV C10 bude k dispozici v říjnu a začíná na 36 400 eur (915 000 Kč).
Rychlá kola
Generální ředitel Volkswagenu říká, že očekává, že odborové svazy udělají ústupky v rozhovorech, které pomohou německé automobilce snížit náklady a zabránit zavírání závodů na jejím domácím trhu.
Sněmovna reprezentantů USA odhlasovala zrušení pravidel pro čistá vozidla přijatých v březnu, která mají do roku 2032 snížit emise výfukových plynů o 50 % oproti roku 2026. Prezident Biden slíbil, že pokud bude toto opatření schváleno Senátem USA, bude ho vetovat.
Mercedes-Benz říká, že vozy vybavené jeho systémem automatizovaného řízení budou za určitých podmínek modernizovány tak, aby po německých dálnicích jezdily autonomně rychlostí až 95 km/h.
Odborový svaz United Auto Workers plánuje v nadcházejících dnech uspořádat hlasování o povolení stávky v jedné nebo více místních pobočkách Stellantis poté, co obvinil výrobce automobilů, že nedodržel závazky týkající se produktů a investic.
Šéf francouzské asociace dodavatelů automobilů Fiev varoval, že odvětví bude v nadcházejících letech ohroženo ztrátou poloviny pracovních míst kvůli klesajícímu objemu prodeje aut, zpomalení prodeje elektromobilů a rostoucí konkurenci z Číny.
Foto (Giorgia Meloni): EC - Audiovisual Service
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz