name | autoweek.cz

Honda Civic 1.6 i-DTEC

Honda Civic 1.6 i-DTEC

29.07.2014 | Vladimír Rybecký | Nové modely

U nejprodávanějšího modelu značky Honda se obvykle zdůrazňuje jeho sportovní charakter a schopnost oslovit ty kupující, kteří chtějí trochu vybočit z řady. S novým, mimořádně úsporným turbodieselem ale má Civic hodně co nabídnout i firemní klientele.

Nejnovější generace modelu Civic, která se představila v roce 2011, poněkud slevila z agresivity vzhledu svého předchůdce. U Hondy přiznávají, že velmi důležitá při vývoji nové generace byla reakce na připomínky uživatelů předchozí generace.

 

Stále se ale jedná o automobil, který se svým vzhledem od jiných kompaktních hatchbacků výrazně odlišuje. Je určen pro ty, kteří nevyhledávají konfekci, ale dávají přednost výjimečnosti. V případě této zcela nové verze ovšem může platit i o firmách, které chtějí zdůraznit svou technickou vyspělost a progresivnost.

 

O novém, velmi lehkém a hospodárném motoru 1,6 i-DTEC DOHC u Hondy předpokládají, že jej v Evropě budou volit až dvě třetiny kupujících. I v této úsporné variantě má Civic podvozek s poměrně tvrdou charakteristikou tlumení přímo vybízející ke sportovní jízdě.

 

Nový malý turbodiesel má vynikající parametry odpovídající tomu, co se od Hondy očekává. Jde o první pohonnou jednotku z řady Earth Dreams Technology značky Honda představenou v Evropě. Při zdvihovém objemu 1597 cm3 nabízí výkon 88 kW při otáčkách 4000/min. Vynikající je ale především hodnota největšího točivého momentu 300 N.m při 2000/min. Díky ní a nízké hmotnosti Civic skvěle akceleruje (zrychlení z 0 na 100 km/h je za 10,2 s) a neztrácí dech ani při jízdě do kopce. Až teprve dynamika ve vyšší rychlosti prozradí, že se jedná o reprezentanta downsizingu.

 

Pro ty, kteří se snaží jezdit úsporně, což tato verze samozřejmě umožňuje, je k dispozici ekorežim ECO Assist se zajímavě řešenou informací o způsobu jízdy. Na okraji rychloměru se rozsvěcejí barevné diody - zelené při úsporné jízdě, modrozelené při mírném zrychlování a modré při agresivním stylu. Zdaleka ne vždy jsme jezdili jen se zelenými diodami, takže námi dosažená průměrná spotřeba 4,9 l nafty na 100km byla solidním výsledkem. Přesvědčili jsme se ale o tom, že inzerovaná kombinovaná spotřeba 3,6 l/100 km je skutečně dosažitelná. A to je údaj, který pro firemní zákazníky skutečně stojí za úvahu.

 

Mezi přednostmi nového turbodieselu je třeba vyzdvihnout i velmi tichý chod - u tohoto motoru jen těžko poznáte, že jde o turbodiesel. Naopak nás nepřesvědčila činnost systému Start/Stop, protože motor spouští s příliš dlouhou prodlevou, což je nepříjemné při potřebě rychle odjet z křižovatky kvůli zařazení se do kolony vozidel.

 

Pětidveřový hatchback Civic je dlouhý 4300 mm při rozvoru náprav 2595 mm. Zavazadlový prostor má překvapivě velký objem 477 l a lze jej zvětšit velmi snadným sklopením zadních sedadel (Honda tento výtečný systém označuje Magic Seats)až na 1378 l.

 

Vynikající je tvar sedadel, umožňující pohodlný i dlouhý pobyt ve voze. Vzhledem ke sportovnímu profilu vozu a objemu zavazadlového prostoru je až překvapující slušný prostor pro nohy na zadních sedadlech, ale s hlavou je to už horší.

 

Nový Civic si přes mnoho vylepšení ponechal největší nectnost předchozí generace, a to špatný výhled z vozu, který je logickou daní za atraktivní vzhled. Jestliže se jen těžko zvyká na velmi omezený výhled dozadu přes velmi malé zadní okno, velmi nepříjemné je, že pro osoby s výškou 185 cm a více je i ze spodní polohy sedadla horní hrana předního okna příliš nízko.

 

Základní ovládací a informační prvky jsou tradičně uspořádané. Jenže značnou část přístrojů a displejů zakrývá věnec volantu (opět na tom jsou lépe osoby menšího vzrůstu). Všechny důležité ovládací funkce mají ovládání na volantu. Jenže řadicí páka šestirychlostní převodovky a páka parkovací brzdy (u tak technicky špičkového vozu je to už překvapivě ortodoxní řešení) opět nejsou při vyšší postavě řidiče optimálně umístěné. Pro delší pobyt ve voze je k dispozici hodně odkládacích prostor a skutečně příkladná je nabídka možností konektivity, plně odpovídající charakteru tohoto vozu resp. jeho potenciálních zákazníků.

 

Přiznávám, že dávám přednost praktickým autům, z nichž je dobře vidět na všechny strany. Nejsem tedy tím, koho by měl Civic nadchnout (na rozdíl od CR-V se stejným motorem). Přesto uznávám, že jde o pozoruhodné auto s vynikajícím podvozkem a velmi dobrým motorem.

 

Pro tradiční příznivce Hondy se nicméně jedná o neobvyklou kombinaci - úsporný motor a sportovně laděné auto. Vzhledem ke zpřísňujícím se emisním standardům si ale na podobné, na první pohled nelogické kombinace budeme muset zvykat. V případě této verze Civiku tato kombinace vůbec není špatná. Z hlediska radosti z jízdy se dokonce tento vznětový reprezentant downsizingu řadí k absolutní špičce. 

 

V nabídce pro pětidveřový hatchback Civic jsou ještě dva zážehové motory i-VTEC o objemu 1,4 l (73 kW) a 1,8 l (104 kW) a velký turbodiesel 2,2 l i-DTEC (110 kW). Civic 5D vyrábí Honda of the UK Manufacturing Ltd (HUM) v anglickém Swindonu. Civic s motorem 1,6 i-DTEC v základní výbavě S stojí 474 900 Kč vč. DPH.

 

(Text v plném rozsahu vyšel v magazínu Autoservis)