name | autoweek.cz

Hyundai pracuje na rozvoji palivových článků

Hyundai pracuje na rozvoji palivových článků

21.11.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hyundai pokračuje v podpoře rozšiřování nejekologičtější formy silniční dopravy využívající palivové články. Ve své evropské centrále v německém Offenbachu otevřel veřejnou čerpací stanici na vodík a posílá 60 vozů s pohonem palivovými články do Paříže.
Společnosti Hyundai Motor a Air Liquide zahájily u evropské centrály automobilky v německém Offenbachu provoz veřejné vodíkové čerpací stanice. Díky technologii vyvinuté společností Air Liquide mohou řidiči elektromobilů s palivovými články, jako je Hyundai ix35 Fuel Cell, natankovat své vozy do maximální kapacity za tři až pět minut. Denní kapacita nové stanice je 200 kg vodíku a je tak dostatečná pro doplnění pohonných hmot více než 30 vozidel denně.
 
Otevření nové čerpací stanice vodíku je pokračováním spolupráce mezi předními průmyslovými partnery pod záštitou Partnerství pro čistou energii (Clean Energy Partnership - CEP). Stanice Air Liquide představuje další krok v budování celostátní infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Síť CEP je společnou iniciativou vlády a zástupců průmyslu založenou v roce 2002, která je řízená německým ministerstvem pro dopravu a digitální infrastrukturu. Úřad podpoří provoz stanice 1 milionem eur. Partnerství pro čistou energii bylo založeno v roce 2002 s úmyslem zavést vodík jako ekologicky šetrné palivo, které má pomoci Evropské unii snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 o 80 %.
 
Při příležitosti otevření veřejné čerpací stanice v Offenbachu Hyundai uzavřel dohodu o dodávce 60 vozů ix35 Fuel Cell s pohonem s palivovými články pařížské taxislužbě STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). V Paříži už je v provozu pět těchto vozů, které Hyundai dodal již v prosinci 2015. Počet vozidel se má během příštích let postupně zvyšovat až na několik stovek. Hyundai ix35 Fuel Cell pohání asynchronní elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 300 N.m. Na jednu plnou nádrž vodíku ujede až 594 km.
 
Šest desítek nových vozů ix35 Fuel Cell se stane součástí armády více než 17 000 pařížských taxíků, které v Paříži jezdí. Ve srovnání s auty se vznětovými motory s emisemi CO2 135 g/km a ujetými 100 000 km za rok ix35 s palivovými články ušetří více než 800 t CO2 ročně.
 
Hyundai ix35 Fuel Cell z výfuku vypouští jen vodní páru. I když se vodík vyrábí ze zemního plynu, jde o mnohem čistší energii než ze spalování fosilních paliv. Při stejné ujeté vzdálenosti mají vozy s palivovými články emise skleníkových plynů nižší o 20 % ve srovnání se spalovacími motory a nevytvářejí žádné prachové částice.