name | autoweek.cz

MAN uvedl na trh lehké dodávkové vozidlo

MAN uvedl na trh lehké dodávkové vozidlo

19.09.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Německý výrobce těžkých nákladních aut a autobusů podruhé v historii vstoupil s novým modelem MAN TGE i do segmentu lehkých užitkových vozidel.
Uvedení modelové řady TGE znamená pro společnost MAN Truck & Bus začátek nového období. Bude nabízet lehký užitkový automobil jako odpověď na poptávku mnohých dlouholetých zákazníků ze sektorů dopravy zboží jako jsou logistika, dodavatelské služby, doprovodné, poprodejní služby a další. Hlavním důvodem pro nárůst využívání velkých dodávkových automobilů jsou zejména vzrůstající preference tzv. on-line nakupování.

Dalšími důvody jsou široká variabilita uplatnění takových vozidel, harmonizace předpisů týkajících se potřebného stupně řidičského oprávnění. Významným důvodem je též ovládání velkých dodávek, které je velmi podobné řízení osobních vozidel a vysoká úroveň užitečné hodnoty. Na rostoucí poptávce po vozidlech s celkovou hmotností nad 3 t se značnou mírou podepisuje i rostoucí urbanizace.
 
MAN TGE nevyvinuli technici výrobce těžkých nákladních vozidel, ale konstruktéři divize užitkových vozidel Volkswagen. MAN TGE je totiž dvojníkem druhé generace VW Crafter. Stalo se tak poté, co Volkswagen ukončil spolupráci v tomto segmentu s automobilkou Mercedes-Benz. Volkswagen Užitkové vozy se proto pro rozložení vývojových a výrobních nákladů rozhodl pro spolupráci s koncernovou značkou MAN. Dodávkový MAN TGE se od Volkswagenu Crafter vzhledově liší pouze čelní maskou. Kabina je zcela stejná až na volant.
 
Dosud posledním společným produktem automobilek MAN a Volkswagen v oblasti užitkových vozidel byl G90 z roku 1977. Kooperace partnerů na tomto poli skončila v roce 1993, tedy ještě před majetkovým propojením obou společností.
 
Pod kapotou je turbodiesel 2,0 TDI EA 288 Nutz nabízený ve výkonových verzích 75 kW (102 k), 90 kW (122 k) resp. 103 kW (140 k), čemuž odpovídá také maximální točivý moment 280 N.m, 300 N.m, 340 N.m a 410 N.m. Spotřeba jednotlivých výkonových verzí se pohybuje v rozmezí 6,7 l do 7,0 l nafty na 100 km, což činí vozidlo nejúspornějším ve svém segmentu. Špičková verze má motor 2,0 BiTDI/130 kW (177 k).
 
Systém čištění výfukových plynů podle Euro 6 pracuje s katalytickým konvertorem SCR, který čerpá činidlo AdBlue z 18 l nádrže. Vůz spotřebuje cca 0,15 l AdBlue na 100 km.
 
Všechny motory mohou pohánět přední, zadní nebo všechna kola. Kombinovat je lze se šestirychlostní přímo řazenou nebo osmirychlostní automatickou převodovkou.
 
Aktivní bezpečnost vozu zvyšuje sériově montovaný asistent nouzového brzdění EBA (Emergency Brake Assist), volitelný adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) a na přání dodávané asistenční systémy podporující řidiče při vyjíždění z parkoviště, couvání a couvání s přívěsem. Elektromechanický posilovač řízení koriguje vybočení ze směru při bočním nárazovém větru.
 
MAN TGE je k dispozici se skříňovými karoseriemi s délkou 5983, 6833 nebo 7388 mm, výškou 2340, 2575 nebo 2800 mm a dvěma rozvory náprav. Nákladový prostor s LED osvícením může mít objem až 18,3 m3. V nabídce budou i valník a kabina s podvozkem připraveným pro montáž speciálních nástaveb. Vozidla o celkové hmotnosti 3,0 t až 5,5 t utáhnou přívěs hmotnosti až 3,5 t.
 
MAN TGE se vyrábí spolu se sesterským modelem Volkswagen Crafter v Polsku. Se zavedením vozidel modelové řady TGE se MAN Truck & Bus stal komplexním poskytovatelem řešení v silniční dopravě. První zákazníci v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Nizozemsku jej dostali v červnu, v dalších evropských zemích se objeví během podzimu. Předběžné objednávky překročily očekávání.
 
„Odezva na nový TGE splnila, ba dokonce překonala naše očekávání. Zejména dlouholetí zákazníci jsou vozem nadšeni a těší se, že v budoucnu dostanou vše z jednoho důvěryhodného, spolehlivého zdroje,“ říká Dennis Affeld, viceprezident prodeje dodávkových vozidel v MAN Truck & Bus.
 
S ekonomickou spotřebou paliva a nízkými náklady na opravy a údržbu nový TGE přináší příznivé celkové náklady z vlastnictví vozidla (TCO). Zákazník také získá servis, který pokrývá všechny oblasti od flexibilních smluv o údržbě a opravách až po rozšířené záruky, 24hodinovou poruchovou službu a v rámci orientace na potřeby zákazníků i pružný výběr servisu či prodlouženou otevírací dobu.