name | autoweek.cz

Miliardy utopené ve start-upu Argo AI

Miliardy utopené ve start-upu Argo AI

27.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford a Volkswagen opouštějí společný projekt robotaxi Argo AI. Ten začal před třemi roky s velkými ambicemi a přišel na několik miliard dolarů. Volkswagen místo toho soustředí své úsilí na partnerství se společnostmi Bosch a Horizon Robotics v Číně a rozšíří spolupráci s Mobileye.

Koncern Volkswagen a jeho americký partner Ford Motor odstupují od společného projektu robotických vozů v softwarové společnosti Argo AI. Společnost Volkswagen AG oznámila, že již nebude investovat do Argo AI a soustředí své úsilí v oblasti automatizovaného řízení na partnerství se společnostmi Bosch a Horizon Robotics v Číně. Volkswagen také plánuje rozšířit svou spolupráci s divizí Intelu Mobileye.

 

Volkswagen v červnu 2019 informoval o investici ve výši 2,6 miliardy dolarů do Argo AI, startupu zabývajícího se vývojem autonomního řízení se sídlem v Pittsburghu. Argo AI už spolupracovalo s Ford Motor, která do startupu krátce po jeho založení vložila počáteční investici. Kromě miliard dolarů Volkswagen převedl do firmy také vlastní dceřinou společnost AID. Každý z partnerů nově kontroloval 40 % Argo AI, přičemž podle plánu měly společnosti Volkswagen a Ford Motor do roku 2022 nakoupit další akcie v hodnotě kolem 500 milionů dolarů. Německá automobilka a Ford Motor se dohodly na široce založeném společném vývoji technologie autonomního řízení.

 

Odchod koncernu Volkswagen a Ford Motor z Argo AI přišel po třech letech a investicích ve výši více než tří miliard dolarů. Ford si ke společnosti Argo vytvořil nepeněžní opravnou položku a zaúčtoval odpis ve výši 2,7 miliardy USD před zdaněním, což vedlo ve třetím čtvrtletí k čisté ztrátě 827 milionů USD. Volkswagen bude muset odepsat více než jednu miliardu eur.

 

Podle zpráv amerických médií byli zaměstnanci informováni, že společnost končí svou činnost. „Volkswagen spolupracuje s Argo AI, aby zaměstnancům umožnil získat další pracovní příležitosti a pokračovali v rozvoji slibných projektů v oblasti autonomního řízení. Veškerá další spolupráce s Fordem zůstává nezměněna,“ stojí v prohlášení Volkswagenu.

 

Vývoj technologie pro autonomní řízení je extrémně drahý ale také vysoce riskantní, protože vyhlídky na úspěch, včetně šance na budoucí zisk, jsou nejisté. Krach spolupráce s Fordem přišel Volkswagen nejen na spoustu peněz, ale znamená další malér poté, co se ukázalo, že jeho nově vytvořená softwarová divize Cariad navzdory miliardovým investicím není schopna dodat v termínu nový software, což mělo za následek zpoždění uvedení na trh několika klíčových modelů značek Audi a Porsche. To se stalo důvodem, proč musel odstoupit koncernový  šéf Herbert Diess.

 

Volkswagen má v úmyslu představit nového, zatím nespecifikovaného partnera pro svých robotických taxíků, které mají být v roce 2025 uvedeny na trh prostřednictvím její nově vytvořené značky mobility Moia v Hamburku.

 

Volkswagen informoval, že místo investic do Argo AI soustředí své úsilí na partnerství se společností Bosch a nově navázanou spolupráci s Horizon Robotics v Číně. První výsledky partnerství mezi softwarovou jednotkou Volkswagenu Cariad a společností Bosch, oznámeného letos v lednu, jsou plánovány na rok 2023.

 

Volkswagen také plánuje rozšířit spolupráci se společností Mobileye, patřící Intelu. Mobileye, která vyvíjí technologie autonomního řízení, již spolupracuje se softwarovou jednotkou Volkswagenu Cariad. Izraelská společnost vstoupila tento týden na burzu a její hodnota přesahuje 20 miliard USD. Ředitel pro komunikaci Dan Galves uvedl, že na základě dosavadních úspěchů u výrobců automobilů budou systémy asistovaného řízení Mobileye do roku 2030 nasazeny ve 270 milionech vozů.

 

Ukončení spolupráce se společností Argo AI nebude mít vliv na pokračování spolupráce Volkswagenu s Ford Motor při využívání modulární platformy pro elektromobily MEB Fordem ani na společný vývoj a výrobu lehkých užitkových vozidel divizemi Volkswagen Užitkové vozy a Ford Pro.

 

Na fotografii jsou president a generální ředitel Fordu Jim Hackett, generální ředitel Argo AI Bryan Salesky a generální ředitel Volkswagen Herbert Diess při oznámení, že se Volkswagen připojuje k Fordu a investuje miliardy dolarů do start-upu Argo AI.