name | autoweek.cz

Mitsubishi Concept XR-PHEV II zaujal dvojnásob

Mitsubishi Concept XR-PHEV II zaujal dvojnásob

18.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mitsubishi Concept XR-PHEV II je studie městského crossoveru. Pod lákadlem hybridního pohonu s dobíjením PHEV se ukrývá podoba příští generace kompaktního SUV ASX. Jeho vzhled nese překvapivě velkou podobnost s konceptem Lada X-Ray.
Studie Mitsubishi Concept XR-PHEV II představuje kompaktní SUV, které bude druhým modelem s hybridním pohonem s dobíjením ze zásuvky (Plug in) po modelu Outlander PHEV, uvedeným v lednu 2014. Outlander PHEV je velmi úspěšným modelem zejména v Nizozemsku a Norsku, kde těží ze státní podpory alternativních způsobů pohonu.
 
XR je zkratkou pro X Runner (tj. Crossover Runner), tedy stylový crossover určený pro překonávání nástrah městské džungle. Je vysoce pravděpodobné, že koncept je velmi blízkým předobrazem nové generace kompaktního SUV ASX, což je nejprodávanější model značky Mitsubishi v Evropě. Čtyřmístný koncept je dlouhý 4490 mm při rozvoru náprav 2670 mm.
 
Jenže design konceptu, který je modernizovanou verzí studie XR-PHEV, uvedené v roce 2013, nese neobvykle mnoho shodných stylistických prvků s konceptem Lada X-Ray - především nekonvenční řešení přídě, ale též celkový profil vozu. Přitom X-Ray se představil už v létě 2012. Šéfdesignér AvtoVAZ Steve Mattin navrhl originální tvar přídě jako charakteristický pro celou připravovanou modelovou řadu vozů Lada. Vzhledem k tomu, že od AvtoVAZ k Mitsubishi nedávno odešel belgický designér Thomas Brickwood, nemusí být podobnost obou vozů tak docela náhodná.
 
Hybridní pohon s možností dobíjení ze zásuvky (Plug in) potvrzuje dlouhodobou snahu MMC zaměřit se na elektrický pohon. Mitsubishi vyvíjí systémy PHEV pro optimální zástavbu do každého svého modelu s cílem nabízet tyto verze již v blízké budoucnosti.
 
Nový systém hybridního pohonu s dobíjením PHEV v konceptu XR-PHEV II je velmi lehký a vysoce úsporný. Je určen pro vozy s motorem vpředu a pohonem jen předních kol. Soustava umožňuje dosahovat velmi nízké emise CO2 na úrovni pouhých 40 g/km a současně nabídnout solidní výkon s hladkou odezvou díky elektrickému motoru o výkonu 120 kW.
 
Systém zahrnuje spalovací motor MIVEC, elektromotor/generátor a napájecí jednotku (Power Drive Unit). Všechny komponenty pohonné jednotky jsou v přední části vozu. Nová napájecí jednotka je složená z kompaktního a vysoce účinného měniče a systému regulace napětí.
 
Systém PHEV byl navržen tak, aby mohl pracovat v režimu jízdy čistě na elektřinu, kdy spalovací motor pracuje jen jako pohonná jednotka generátoru případně jako posílení elektromotoru ve chvíli, kdy je to zapotřebí. V závislosti na jízdních podmínkách a stavu nabití akumulátoru (jeho kapacita je 12 kWh) systém automaticky přepíná mezi režimy jízdy čistě na elektřinu, sériovým hybridním pohonem a paralelním hybridním pohonem. Volbou režimu Battery Save (úspora kapacity akumulátoru) resp. Battery Charge (dobíjení akumulátoru) může řidič podle potřeby volit jízdní režim.