name | autoweek.cz

Naše produkty jsou velmi silné

Naše produkty jsou velmi silné

25.02.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fabien Goulmy je šéfem Clusteru East značky Renault. Pod jeho vedení spadají kromě České republiky také Polsko, Slovensko a země Pobaltí. Přinášíme druhou část rozhovoru tentokrát zaměřenou víc na budoucnost.

Působíte v zemích, kde zákazníci nejsou moc nakloněni elektromobilitě, ale současně zastupujete značku, která má jednu z nejdelších tradic v uvádění elektromobility. Jak řešíte tento rozpor?

„Elektromobilita je velmi komplexní záležitost. Problém v zemích východní Evropy je, že elektrická energie zde je, s výjimkou Slovenska, do značné míry závislá na uhlí. Proto v Polsku a České republice není takový tlak na přechod k elektromobilitě, protože nepřináší přínos z hlediska eliminace emisí CO2. Druhým důvodem je chybějící infrastruktura, ale to se mění. Na druhou stranu se snažíme učinit elektromobily pro zákazníky co nejatraktivnější, a to dvěma způsoby. Prvním je prodlužování dojezdu, protože pak nepotřebujete tolik infrastruktury. To můžete vidět například na Scenicu, který má v některých verzích dojezd 600 km. To se blíží dojezdu standardních aut. Druhým opatřením je zvyšování atraktivity těchto vozů, což dokládá úspěch vozu Megane E-Tec. K tomu přidáváme Scenic, což je skvěle vypadající, velmi moderní rodinné auto s dlouhým dojezdem. Další krok učiníme už brzy s R5 a v příštím roce s R4, což budou velmi přitažlivé produkty s působivým dojezdem a v některých případech i s velmi atraktivní cenou. Proto doufám, že se nám podaří dosáhnout transformaci i v myšlení našich zákazníků, aby nahradili svá auta na benzin elektromobily.“

 

S tím souvisí i potřeba připravit prodejní a servisní síť na tuto novou technologii. To prodejce stojí spoustu peněz. Jak jste spokojen s přípravou vaší prodejní sítě na elektromobilitu?

„To je klíčový prvek pro Skupinu Renault protože elektricky poháněná auta už prodáváme víc než deset let. Máme specializované elektromechaniky v každém servisním místě. Máme také školicí centrum, které občas využívají i zájemci mimo naši autorizovanou síť, protože jsme získali zkušenosti a proto je právě tato oblast naší silnou stránkou.“

 

Jak jste spokojen s prodejem E-Tec verzí vašich modelů, tedy hybridních (HEV) a plug-in hybridních (PHEV) variant, protože ty jsou klíčem k úspěchu vozů Renault v západní Evropě, ale v našich zemích jsou stále relativně dražší?

„Máme velmi dobré prodejní výsledky s HEV verzí modelu Arkana, ale potřebujeme víc času pro přijetí HEV verze u modelu Clio, která byla mimochodem velmi příznivě přijata odbornými médii, ale v prodeji stále stojíme na začátku. Co se týče PHEV, tento systém je určen pro větší vozy. V některých zemích není příznivě přijímán, protože zákazníci jej kupovali kvůli daňovým úlevám a pak jezdí bez dobíjení, tedy vlastně s větší spotřebou kvůli vyšší hmotnosti. PHEV proto není moc dobré řešení pokud nemáte velmi disciplinované uživatele. My vnímáme jako velmi dobré řešení HEV. S tímto pohonem právě uvádíme na trh i Espace a Austral, které mají jednoznačné výkonové přednosti v porovnání se svými konkurenty. Doporučuji našim prodejcům, aby svým zákazníkům umožnili tyto vozy otestovat, protože lidé mají často obavy kvůli velikosti motoru. Ale velký motor není potřeba, pokud vám pomáhá elektrická energie.

 

Když se podíváme na současnou produkci, jsme velmi spokojeni s ohlasem na nejnověji uvedené modely Austral a Espace. Tyto modely, a ještě připravovaný Rafale, znamenají pro Renault významnou změnu, protože dosud jsme byli velmi úspěšní s malými a kompaktními modely, ale s těmito novinkami přecházíme do vyššího segmentu. Vysvětluji našim prodejcům, že musejí změnit své chování, protože zatím prodávali malá auta za přitažlivou cenu loajálním zákazníkům. Nyní si musejí uvědomit, že už neprodávají auta za atraktivní cenu, ale prodávají atraktivní auta. A tato auta jsou dražší, takže nebudou tolik oslovovat své dosavadní klienty, ale budou muset získávat nové. Také nebudou prodávat za hotové, ale budou nabízet auta spolu s financováním.

 

Je to sázka, ale naše produkty jsou velmi silné. Ale bude to samozřejmě vyžadovat určitý čas. Reklama je dobrá věc, ale potřebujeme aby naše nové vozy byly vidět na ulicích. Proto je musíme nabízet k otestování těm, kteří činí důležitá rozhodnutí. A k tomu musíme připomínat náš velmi dobrý servis i úspěchy užitkových vozů u náročných klientů. Proto našim prodejcům neustále připomínám, že zákazníci jejich užitkových vozů jsou většinou z velkých společností a právě jim by měli nabízet k otestování Espace nebo Rafale, aby se zamysleli nad změnou, protože oni už znají kvalitu našich servisů.“

 

Renault v užitkových vozech pracuje také na využití vodíku. Projeví se to nějakou formou i v našem regionu?

„Pracujeme také na vodíku, i když jsme teprve na začátku. Naším cílem je ověřit několik fleetových vozidel Master Hydrogen ve spolupráci s našimi zákazníky během letošního nebo příštího roku. Například v Polsku je několik významných společností angažujících se ve využití vodíku, je tam v provozu několik autobusů s pohonem využívajícím vodík a zkouší se i nákladní vozidla. Takže je tam několik zákazníků se zájem vyzkoušet tuto technologii a to, jak se s ní pracuje, protože je to stále zatím proces učení. Také je potřeba vytvořit potřebnou infrastrukturu. Ale ve Varšavě už jsou plnicí místa, takže se můžeme učit ve spolupráci s našimi zákazníky.“

 

Renault vzbudil v našich médiích velký zájem o nové modely uváděné na trhy v Latinské Americe, protože některé z nich by mohly být velmi přitažlivé pro zákazníky v našem regionu. Skutečně není žádná naděje, že by se zde některé z nich objevily?

„Důvod proč ne je veskrze technický, protože jsou uzpůsobeny pro naprosto odlišnou legislativu a používají zcela jiné pohonné jednotky s ohledem na odlišné pohonné hmoty. Ale je dobře, že i v jiných částech světa jezdí atraktivní automobily od designérů naší značky.“

 

Skupina Renault prochází velkou organizační proměnou s rozdělením produkce vozidel se spalovacími motory a elektrickým pohonem. Kdy a jak se tyto změny projeví i ve vašem clusteru, tedy i v České republice?

„Je ještě příliš brzy na tuto otázku odpovědět, nicméně je jisté, že změna na vrcholu organizace a konceptu produkce se dotkne i konceptu servisu. Ale nemůže se změnit vše, i když samozřejmě dojde ke změnám s ohledem na finanční systém s oddělením aktivit Ampere a Horse. Globálně je cílem této reorganizace zaměření specificky na vozidla s elektrickým pohonem, protože u nich se vše mění - navigační systém, technické aspekty produktů, vztahy se zákazníky během životního cyklu vozidel ale i kapacity pro recyklaci především systémů akumulátorů. Takže přijde velmi mnoho nových úkolů, které budou vyžadovat větší aktivity našich lidí. Nicméně je to velmi moudré rozhodnutí, protože to přinese větší atraktivitu pro celou Skupinu Renault. A také nám to přinese větší efektivitu a ziskovost, protože budeme schopni reagovat rychleji a nabízet zákazníkům atraktivnější produkty.“

 

Skupina Renault má i velmi speciální značku Mobilize. Uvidíme v dohledné době některý z jejích produktů nebo služeb i u nás?

„Říkáte to velmi správně - Mobilize není jen produkt ale i servis. V současné době zde sice nevidíme příležitost pro jejich uplatnění a není to dnes naší prioritou. V budoucnosti se ovšem i zde určitě objeví tato elektricky poháněná vozidla, která nejsou určena k prodeji, ale jsou součástí komplexních služeb. Především se mohou uplatnit krátkodobé pronájmy pro dopravu z jednoho místa na druhé, což není služba carsharingu. To už připravujeme k vyzkoušení v Polsku a poté zřejmě na Slovensku. Musíme k tomu najít síť kvalitních prodejců, protože tato vozidla vyžadují servis. Musíme vytvořit dobrou aplikaci pro velmi jednoduché využití k zamluvení vozidla u prodejce. Takže toto bude první aktivita Mobilize v těchto zemích.“

 

První část rozhovoru najdete zde.