name | autoweek.cz

Německo proti emisním limitům

Německo proti emisním limitům

15.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německo s podporou dalších ministrů EU zablokovalo zákon o emisích CO2 z automobilů. Stalo se tak krátce po té, co strana německé kancléřky dostala od rodiny Quandtů, kontrolující BMW, dar ve výši 690 000 eur.

Ministři životního prostředí zemí EU souhlasili s požadavkem Německa na zrušení dohody o omezení průměrných emisích nových automobilů v EU ze současných zhruba 130 g/km na 95 g/km v roce 2020. Berlín argumentoval rizikem ztráty pracovních míst a poškozením svých prémiových značek.

Po měsících usilovného lobování ze strany Německa se ministři 28 členských států EU dohodli, že znovu otevřou dohodu uzavřenou v červnu, ale uvedli, že budou pracovat na jejím přepracování v řádu týdnů, ne měsíců.

Německé automobilky Daimler a BMW vyrábějí luxusní těžší a méně hospodárné automobily než automobilky jako Fiat nebo francouzské značky, což znamená, že splnění přísnějších limitů pro CO2 by pro ně bylo obtížnější.

Vlády EU a Evropský parlament se v červnu dohodly na cílové hodnotě 95 g/km, odpovídající spotřebě 4 l/100 km, které mělo být dosaženo do roku 2020 jako průměrné hodnoty emisí každého výrobce. Německo však vytvořilo koalici se zeměmi, které podporují jeho plán na posunutí doby, odkdy by měl uvedený předpis platit. Navrhuje, aby byl zákon závazný pro všechny automobily teprve od roku 2024.

Ministři životního prostředí, kteří se v pondělí sešli v Lucembursku, pověřili Lotyšsko k zahájení rozhovorů s Evropským parlamentem o změně předběžné dohody uzavřené v červnu.

„Všechny strany daly jasně na vědomí, že usilují o ambiciózní cíl týkající se ochrany životního prostředí a současně vysvětlily, že v některých oblastech je nutné a možné najít flexibilitu,“ sdělil novinářům německý ministr životního prostředí Peter Altmaier. „V tomto omezeném prostoru pro manévrování v příštích týdnech najdeme řešení.“

Německý návrh revize návrhu podporovaly země jako Velká Británie a Polsko nebo Česká republika. Ministři ze zemí jako Belgie, Francie a Itálie uvedli, že podporují červnovou dohodu. Aby mohl být návrh zákona schválen, musí jej schválit členské státy a Evropský parlament.

Komisařka EU pro problematiku klimatu Connie Hedegaardová uvedla, že je zklamána, že dohoda o zavedení limitu, která byla poprvé předložena před pěti lety, byla zablokována.

Zastánci životního prostředí tvrdí, že Německo zneužívá demokratický postup v EU a zahazuje šanci na to, aby evropské vozy byly hospodárnější a snížila se tím závislost celého bloku na dovozu ropy.

Britská poradenská firma Cambridge Econometrics zkoumala, kolik by Evropa ušetřila na dovozu ropy v případě, že by se v celé EU zavedl emisní limit 95 g/km. Zjistila, že EU jako celek by ušetřila asi 70 miliard eur ročně, přičemž jen Německo by za pohonné hmoty ušetřilo 9 miliard eur.

„To je nepřijatelná cena, kterou zaplatí každý evropský řidič za dražší paliva i celá planeta, která se bude rychleji oteplovat. Evropský automobilový sektor bude případně méně konkurenceschopný,“ uvedl programový manažer pro kampaně skupiny Transport & Environment Greg Archer. „Dohoda uzavřená v červnu byla rozumným politickým kompromisem. Nyní začneme znovu od začátku.“

Ačkoli se Německu podařilo získat podporu dalších ministrů EU, řada členských států dala najevo znepokojení nad způsobem, jakým Berlín dohodu zablokoval. Švédská ministryně životního prostředí Lena Eková řekla, že existuje riziko, že přijetí pravidel do roku 2015 se opět zdrží kvůli tomu, že příští rok proběhnou volby do Evropského parlamentu a schůzka nových komisařů. "Německo ponese velmi silnou odpovědnost,“ uvedla.

Kromě snahy o ochranu svých automobilek chce Německo rovněž zabránit tomu, aby zákon o emisích vypouštěných automobily komplikoval vytvoření nové vládní koalice. Zatímco německá Strana zelených silně podporuje snížení emisí CO2 na 95 g/km, kancléřka Angela Merkelová a její konzervativci podporují místní automobilky.

V souvislosti s aktivitami německé vlády proti plánu snižování emisí CO2 je zajímavá informace, že krátce před jednáním EU dostala CDU Angely Merkelové od rodiny Quandtů, kontrolující automobilku BMW, dar ve výši 690 000 eur.

Podle německých zákonů musejí být zveřejněny všechny dary politickým stranám převyšující 50 000 eur. Díky tomu se na webu Spolkového sněmu objevila zpráva, že Johanna Quandtová a její děti Stefan Quandt a Susanne Klattenová poslali každý 230 000 eur na účet CDU. Nejbohatší žena v Německu Johanna Quandtová a její děti jsou největšími akcionáři BMW kontrolujícími společně 46,7 % akcií. BMW už na jaře věnovalo 143 818 eur bavorské CSU, která je tradičním partnerem CDU a současně poslalo 107 376 eur i na účet konkurenční SPD a 69 081 eur pro obvyklého koaličního partnera FDP. Daimler ve stejné době daroval jak CDU, tak SPD po 100 000 eurech.

Zástupce CDU tuto skutečnost komentoval slovy: "Tyto dary nejsou spojeny se žádným politickým rozhodnutím. Rodina Quandtů je dlouholetým podporovatelem CDU bez ohledu na to, zda je tato strana ve vládě nebo v opozici."