name | autoweek.cz

Německo ztrácí důvěru v budoucnost světové jedničky

Německo ztrácí důvěru v budoucnost světové jedničky

02.06.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff. Podle průzkumu Svazu německých inženýrů VDI většina Němců nevěří, že jejich země bude v budoucnu vedoucí zemí pro výrobu automobilů.

V posledních měsících se do popředí dostávají zprávy, které vyvolávají pochybnosti o německé dominanci v nejdůležitějším průmyslovém odvětví země: výrobě automobilů. Již v říjnu loňského roku firmy v oboru znepokojila dohoda, kterou uzavřela německá autopůjčovna Sixt. Ta oznámila dlouhodobé partnerství nikoli s německým nebo evropským výrobcem, ale s čínskou automobilkou BYD. Dohoda zahrnovala nákup 100 000 elektromobilů v následujících letech.

 

Půjčovny jsou pro výrobce považovány za klíčové při vstupu na nové trhy, protože nakupují velké množství vozů, poskytují výrobci jistotu při plánování a zvyšují jeho viditelnost v ulicích. Od té doby zprávy o čínských automobilkách, jako jsou BYD a NIO, které začínají prodávat své vozy na evropských trzích, vyvolaly další otázky ohledně budoucnosti německých výrobců.

 

„Čínská auta zaplavují Evropu,“ stálo minulý týden v titulku největšího německého bulvárního deníku Bild s odkazem na rychle rostoucí tržní podíly nových dodavatelů. U příležitosti dubnového autosalonu v Šanghaji se také německá veřejnost dozvěděla, že mezi deseti nejprodávanějšími elektrickými modely v Číně, která je největším světovým trhem pro automobilový průmysl, není žádný od německého výrobce. Celkový podíl německých výrobců na čínském trhu je stále 19 %, ale pouze 5 %, pokud jde o elektromobily - které svůj podíl rychle zvyšují.

 

Na pozadí toho se nezdá být nijak zvlášť překvapivé, že německé obyvatelstvo ztratilo důvěru ve schopnost svého vlajkového průmyslu udržet se na světové špičce. V průzkumu, který uskutečnil Svaz německých inženýrů VDI, 55 % Němců uvedlo, že si nemyslí, nebo spíš nemyslí, že „za 10 nebo 15 let budou nejlepší automobily stále pocházet z Německa.“ Pouze 12 % respondentů tvrdí s jistotou, že si to myslí, zatímco 33 % uvádí, že to považují za pravděpodobné, aniž by si tím byli jisti. Svaz inženýrů označil tento výsledek za alarmující a varoval před ztrátou významu německých automobilek.

 

Doufalo Německo příliš dlouho, že se bude držet staré technologie spalovacích motorů a zároveň ignorovat trh s elektrickými vozidly, takže výrobci nyní nemohou v tomto stále důležitějším segmentu obstát před čínskými konkurenty?

 

Svaz si to nemyslí a tvrdí, že akceptace elektromobility byla mezi německým obyvatelstvem dlouho nízká a že v zájmu zajištění ziskových marží se německé automobilky zaměřily na větší modely a segment menších vozů přenechaly konkurenci.

 

„Když hovoříme s jednotlivými výrobci, tak vidíme, že ve snaze vydělat stále víc opouštějí segment nejmenších a malých vozů, protože to již nedává ekonomický smysl. Proto se na tento trh tlačí dodavatelé ze zahraničí a čínské výrobky jsou hned v popředí,“ uvedl president VDI Lutz Eckstein při prezentaci výsledků průzkumu. Podle Ecksteina, který je zároveň vedoucím Institutu automobilového inženýrství na univerzitě RWTH v Cáchách, k tomu přispěly i dotace, které čínským společnostem pomohou prodávat jejich vozy na evropských trzích za atraktivní ceny. „Nemáme tam transparentní systém,“ kritizoval.

 

„V reakci na to by se politici měli více zaměřit na udržitelnost provozu automobilů a jejich výroby. To by pomohlo německým automobilkám i automobilkám ze všech zemí, které berou otázku udržitelnosti vážně a mají transparentní procesy a dodavatelské řetězce. Určitě by to mohla být příležitost, jak se lépe prosadit proti této velmi netransparentní konkurenci,“ řekl Eckstein.

 

Inženýři však také uvedli, že německá veřejnost sice může být oprávněně skeptická, ale zároveň může podceňovat německou schopnost inovovat, protože většina inovací se bude odehrávat v zákulisí. „Vedli jsme intenzivní a kontroverzní diskusi v bodě, kde se nacházejí vyhlídky německého automobilového průmyslu. Lidé, kteří v tomto odvětví pracují, jak víme ze srovnatelných studií, mají velký pocit hrdosti a jsou sami přesvědčeni, že mohou významně přispět k oživení a dalšímu posílení tohoto odvětví,“ řekl Robert Peters, politický poradce VDI/VDE Innovation & Technik, který průzkum provedl a o výsledcích diskutoval mezi odborníky.

 

Studie automobilového průmyslu vyvolala potyčku ve slovní válce o Euro 7

Lobbistická skupina výrobců automobilů ACEA se minulý týden postarala o rozruch zveřejněním studie o potenciálním dopadu nově navrhovaných emisních norem na cenu vozidel. Její závěry byly strohé. Podle zprávy Evropská komise hrubě podcenila náklady na takzvaná pravidla Euro 7 - v některých případech až desetinásobně.

 

Pokud by byly nové normy znečištění ovzduší vnuceny průmyslu, došlo by k prudkému nárůstu pořizovacích cen automobilů, uvádí se v závěru zprávy. Výrobní náklady na jeden osobní automobil by se zvýšily až o 2000 eur, zatímco u nákladních automobilů je to přibližně 12 000 eur. Cena pro spotřebitele by byla pravděpodobně podstatně vyšší.

 

Možná se ptáte, jak to, že se Komise ve svém posouzení dopadů tak zmýlila? Podle významné nevládní organizace Transport & Environment (T&E) nikoli. „Zelení aktivisté“ zahájili na twitteru protiofenzívu proti studii ACEA a obvinili automobilovou lobby, že ani tak nepláče jako vlk (toto obvinění vznesl Adrien Hiel z organizace Energy Cities), ale že se chová jako loutka Pinocchio, která si vymýšlí pravdu.

 

„Ignorujte strašení náklady na pravidla pro znečišťování ovzduší! ACEA zaplatila firmě, aby provedla průzkum u jejích vlastních výrobců. Naše analýza ukazuje, že její zpráva obsahuje značné zkreslení a opomenutí a zdá se, že vybírá údaje selektivně,“ začíná tweet T&E.

 

T&E zpochybnila zásadní aspekty studie, například časovou osu použitou pro odhady, a to, zda případné uváděné dodatečné náklady skutečně vyplývají z pravidel Euro 7. Razantní reakce nevládních organizací na pochybnosti automobilového průmyslu ohledně normy Euro 7 je jen poslední z pokračující slovní války ohledně pravidel pro znečišťování životního prostředí, poslední takové legislativy před zánikem automobilů na benzin a naftu.

 

Očekává se, že se tato válka ještě vyostří, až se návrh legislativy dostane ke kontrole do Evropského parlamentu a Rady.

 

Nový noční vlak do „bruselské bubliny“ je tady

Pro ty z nás, kteří pravidelně cestují mezi Berlínem a Bruselem za prací, byly možnosti, jak tak učinit, dříve omezené. Zatímco letadlo nemusí být pro klimaticky uvědomělé cestovatele první volbou, vlakové spojení s přestupem v Kolíně nad Rýnem zabere téměř celý jeden pracovní den - s možností práce, ale omezenou kvůli absenci stabilního internetového připojení.

 

Od 25. května se objevila nová možnost: nový přímý noční vlak z Berlína do Bruselu přes Amsterdam, který provozuje nizozemský start-up European Sleeper. Nový spoj pojede z Berlína do Bruselu v neděli, úterý a ve čtvrtek večer a zpět z Bruselu do Berlína v pondělí, ve středu a v pátek.

 

Bude to však pro „bruselskou bublinu“ skutečná alternativa pro služební cesty? Soudě podle první cesty by jisté pochybnosti mohly být na místě. Být 11 hodin v malém kupé s pěti cizími lidmi nemusí znít zrovna žádoucí. Ve vlaku není k dispozici Wi-Fi a při první cestě v některých částech vlaku nefungovaly (už tak vzácné) elektrické zásuvky, což představovalo problém - zejména pro skupinu mladých cestujících závislých na chytrých telefonech, kteří tvořili hlavní skupinu zákazníků během první cesty.

 

Nicméně cena jízdenky za tato místa střední kategorie se prodávají za 129 eur (3055 Kč), což zní ospravedlnitelně pokud se srovná s jízdenkou na celodenní vlak nebo letadlo plus pobyt v Airbnb nebo hotelu, ale rozhodně je to spojeno s menším komfortem. To, zda se v takovém vlaku vyspíte, nakonec závisí na vaší osobní schopnosti spát za ztížených podmínek - vzhledem k neustálému pohybu a hluku, které s sebou nese jedoucí vlak.

 

Jedna noc špatného spánku nemusí být problémem pro prázdninové cestovatele na cestě do kempu ve Švédsku nebo na zábavný víkend v Římě, ale pro výkon funkce efektivního lobbisty, veřejného činitele nebo novináře může být rozhodující potřeba spát tvrdě. Nakonec se obchodní cestující, kteří nechtějí letět, budou muset rozhodnout mezi jedním dnem ztížené práce v denním vlaku a nocí ztíženého spánku v nočním vlaku - těžko si představit, kdo by se rozhodl pro to druhé.

 

Soud EU rozhodl ve prospěch společnosti Ryanair ve věci italské státní podpory

Druhý nejvyšší evropský soud podpořil žalobu nízkonákladového dopravce Ryanair proti italské státní podpoře, kterou Evropská unie schválila pro letecké společnosti postižené pandemií Covid-19, a opět se postavil na stranu irské letecké společnosti.

 

Případ Uber: Nejvyšší úředník si „nemůže vzpomenout“, že by použil „kill switch“, e-mail dokazuje, že to udělal

Nejvyšší úředník společnosti Uber Gore-Coty před francouzskou parlamentní vyšetřovací komisí při vyšetřování případu Uber vypověděl, že si nevzpomíná, že by osobně použil nástroj „kill switch“ pro likvidaci dat. E-mail dokazuje, že to udělal.

 

Francie otevřela svou první továrnu na akumulátory pro elektromobily

Francie otevřela svou první továrnu na akumulátory pro elektromobily, čímž činí velký krok ve svém úsilí o vybudování odvětví, jemuž dominuje Čína.

 

Itálie zpřísňuje pravidla pro elektrokoloběžky ve snaze snížit nehodovost

„Italská vláda pracuje na novém silničním zákoníku, který má reagovat na statistický nárůst dopravních nehod se zaměřením na skútry,“ oznámil italský ministr infrastruktury Matteo Salvini.