name | autoweek.cz

Nová Niva s československými kořeny

Nová Niva s československými kořeny

01.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Při autosalonu v Moskvě byl poprvé předveden dlouho očekávaný koncept nové generace SUV Chevrolet Niva. V polovině roku 2016 začne jen s minimálními úpravami sjíždět z linky společného podniku GM-AvtoVAZ.  Design vozu je dílem Ondřeje Koromháze, designéra GM původem  Československa.

Nový netrpělivě očekávaný Chevrolet Niva byl vytvořen mezinárodním týmem specialistů Generál Motor pro společný podnik Generál Motor-AvtoVAZ. Nový vůz nemá nic společného se současnou Nivou, vyráběnou od roku 2002 (s modernizací v roce 2009), vycházející koncepčně ještě z legendárního vozu Lada Niva, pokládaného za předchůdce současných SUV.

 

Hlavním designérem projektu byl Ondřej Koromház, australský občan narozený v Československu. Poté, co pracoval jako šéfdesignér australské značky GM Holdenu přešel do čela čínského designového studia v Šanghaji. V Moskvě vystavovaný prototyp vyrobila nezávislá specializovaná italská firma Blue Engineering.

 

Celková délka nového Chevy Niva je 4316 mm (v porovnání se stávajícím modelem o 260 mm více). Vůz byl na autosalonu v Moskvě vystaven v atraktivní speciální off-roadové podobě velkými koly 16" obutými do pneumatik BF Goodrich Mud-Terrain T se speciálním terénním dezénem, s ochranným krytem pod motorem a přední nápravou, šnorchlem pro brodění v hluboké vodě, střešními ližinami a přídavnými světlomety. V interiéru najdeme komfortní výbavu i všechny komunikační a informační systémy očekávané od moderního automobilu.

 

Novou Nivu bude pohánět zážehový motor 1,8 l od PSA Peugeot Citroën (vyrábí se ve společném podniku ruské společnosti ZVD a indické AVTEC). Pětirychlostní převodovka bude přímo řazená a samozřejmě bude vůz k dispozici se stálým pohonem všech kol, uzávěrkou diferenciálu a redukční převodovkou.

 

Základní komponenty nosné struktury a karoserie bude GM-AvtoVAZ vyrábět v Togliatti v nově vybudované lisovně JV Systems. Pro stávající Chevrolet Niva se základ vozu lisuje a svařuje v hlavním závodě AvtoVAZ a ve formě polotovarů posílá do k montáži ve společném podniku.