name | autoweek.cz

Nový dodávkový Mercedes-Benz Citan

Nový dodávkový Mercedes-Benz Citan

01.10.2012 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Mercedes-Benz novým Citanem doplňuje svou nabídku hospodárných užitkových vozů. Čtyři motory pokrývají veškeré požadavky a nabízejí nejnižší spotřeba paliva ve své třídě. K dispozici budou tři délky karoserie a tři modelové varianty.

 

Nový Mercedes-Benz Citan je hospodárným dodávkovým vozem do města vzešlým z partnerství Mercedesu-Benz s Renaultem. Jedná se o vůz odvozený z populárního Renaultu Kangoo.

Divize Mercedes-Benz Vans díky tomuto partnerství vstupuje s novým modelem Citan do třídy kompaktních dodávkových vozů a tím kompletuje svou nabídku lehkých užitkových automobilů. S Citanem a osvědčenými modely Vito, Sprinter a Vario Mercedes-Benz pokrývá veškeré segmenty od městských dodávkových vozů až po velkoprostorové dodávkové vozy s rozmezím celkové hmotnosti od 1,8 t do 7,5 t.

Spáry, hrany a návaznosti ploch jsou precizně navrženy a precizně realizovány. Citan tak již na první pohled nabízí dojem vysoké kvality typický pro značku Mercedesu-Benz. Ač je tedy nový dodávkový vůz vyráběn v partnerské spolupráci, v každém ohledu odpovídá obvykle vysokým nárokům kladeným na vozidla Mercedes-Benz. Například kvalita karoserie byla výrazně optimalizována příslušnými úpravami procesu výroby.

Výkonný, kultivovaný a velmi hospodárný turbodiesel Mercedes-Benz OM 607 se zdvihovým objemem 1,5 litru a přímým vstřikováním paliva se dodává ve třech výkonových úrovních -Citan 108 CDI (55 kW/75 k, 180 N.m), Citan 109 CDI (66 kW/90 k, 200 N.m) a Citan 111 CDI (81 kW/110 k, 240 N.m). Nabídku doplňuje přeplňovaný zážehový čtyřválec typu M 200.71 se zdvihovým objemem 1,2 litru a přímým vstřikováním benzinu Citan 112 (84 kW/114 k, 190 N.m). Jako první budou na trh uvedeny verze Citan 108 CDI a 109 CDI, varianty Citan 111 CDI a Citan 112 je doplní v létě následujícího roku.

Sada BlueEFFICIENCY, který snižuje spotřebu paliva o další až 0,4 l na 4,3 l/100 km, se pro nový Citan dodává standardně se zážehovým motorem a na přání pro vznětová provedení. Sada BlueEFFICIENCY zahrnuje mj. funkci ECO Start-Stop a dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie při zpomalování. Srdcem systému je senzor, který průběžně získává data o hodnotách napětí, proudu a teploty akumulátoru vozidla. V závislosti na variantě je sada doplněna pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem, které také přispívají ke snižování spotřeby paliva.

Citan vychází vstříc veškerým požadavkům profesionálů na tuto třídu vozidel nabídkou karosářských variant skříňová dodávka (KAWA), Mixto a Kombi ve třech délkách a s různými variantami dveří. Základem rozsáhlého programu je skříňová dodávka ve třech délkách 3,94 m (kompaktní), 4,32 m (dlouhá) až 4,71 m (extra dlouhá).

Délka nákladového prostoru skříňového vozu je 1,36 m, 1,75 m, resp. 2,13 m pro kompaktní, dlouhý a extra dlouhý Citan. Odpovídající objem nákladového prostoru je 2,4 m³, 3,1 m³, resp. 3,8 m³. Užitečná hmotnost činí v závislosti na délce a hmotnostní variantě cca 500 kg (kompaktní Citan), 650 kg (dlouhá verze) nebo 800 kg (dlouhá verze se zvýšenou celkovou hmotností, extra dlouhá verze).

Pro střídavou nebo i smíšenou přepravu pracovních týmů a materiálu je určen pětimístný Citan Mixto s variabilním interiérem, který se uplatní například u řemeslníků. Mimořádnou flexibilitu umožňuje sklopná zadní lavice, na přání dodávaná dělicí mříž mezi prostorem pro cestující a nákladovým prostorem a dvoje prosklené posuvné boční dveře. Citan Mixto vychází z extra dlouhé varianty, a proto nabízí i při plném obsazení všech sedadel velký nákladový prostor o objemu 2,4 m³.

Třetím základním provedením je Citan Kombi, pětimístný vůz se sklopnými zadními sedadly na základě dlouhé verze. Posuvné dveře na pravé straně se dodávají standardně, alternativně mohou být posuvné dveře na obou stranách. Boční stěny modelu Citan Kombi jsou kompletně prosklené. Rovněž standardně se dodává prosklené zadní výklopné víko se stěračem a ostřikovačem. Vnitřní strana zadního výklopného víka je obložena odolným plastem.