name | autoweek.cz
Ochrana dat u propojených aut
26.10.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy
Evropská komise se ptá občanů na jejich názor týkající se zacházení s jejich osobními daty v automobilech komunikujících mezi sebou.
Evropa na celé čáře prohrává v celosvětovém souboji o to, kdo bude dříve schopen dostat do provozu plně autonomní vozidla. Zatímco technologické společnosti ve Spojených státech a Číně se mílovými kroky blíží k uvádění autonomních vozidel do běžného provozu, automobilky v Evropě narážejí na nepřekonatelnou bariéru v legislativě.
Evropská komise místo urychlené přípravy předpisů, které by umožnily alespoň testování těchto vozidel v provozu a výhledově vytvářely podmínky pro možné použití nejnovějších asistenčních systémů, řeší názvosloví a vypracovává projekty rozvoje autonomního řízení do roku 2050. Přitom automobilky mají připraveny asistenční systémy, které už dnes dokáží za určitých podmínek realizovat autonomní řízení na úrovni 3 nebo dokonce 4. Jejich použití ovšem je zatím zakázáno.
Společnost Waymo, jejíž vozidla ve Spojených státech úspěšně bez jakékoliv nehody z vlastní viny překročila hranici 10 milionů najetých mil (16 milionů km), své snahy o testování těchto automobilů v Evropě zatím kvůli legislativní bariéře raději vzdala.
V květnu přitom Evropská komise předložila návrh zákona, který vyžaduje, aby všechny nové automobily byly v budoucnu vybaveny řadou elektronických řídicích systémů. Toto opatření má oficiálně připravit cestu pro budoucnost jízdy bez řidičů, nicméně požadované systémy (automatické nouzové brzdění, udržování jízdního pruhu a tempomat) jsou dnes zcela běžné.
Evropská komise nyní řeší zásadní problém, který je s autonomní jízdou spojen. Její podmínkou je komunikace mezi vozidly navzájem a mezi vozidly s infrastrukturou. Velmi kontroverzním problémem přitom je ochrana osobních dat uživatelů automobilů. Eurokomisařka pro IT, kterou je bulharská politička Mariya Gabrielová (vystudovala sociologii a historii evropských institucí), proto připravila průzkum pro občany EU. Ptá se v něm na názor, jak bude možné zacházet s daty o jejich jízdních zvyklostech. Jedním z požadavků totiž je, aby údaje z digitálních služeb, jako jsou navigační systémy, mohly být předávány soukromým společnostem ve snaze zvýšit bezpečnost provozu.
„Měli bychom využívat digitální technologie ke zlepšení života lidí a mobilita je oblastí, kde je toto vylepšení možno dosáhnout,“ uvedla k tomu eurokomisařka EU Mariya Gabrielová.
Občané EU mohou svůj názor na tuto problematiku vyjádřit on-line do 5. prosince. Výsledek průzkumu by měl být využit k doporučením, která chce Evropská komise přijmout ještě v tomto roce.
Evropská komise místo urychlené přípravy předpisů, které by umožnily alespoň testování těchto vozidel v provozu a výhledově vytvářely podmínky pro možné použití nejnovějších asistenčních systémů, řeší názvosloví a vypracovává projekty rozvoje autonomního řízení do roku 2050. Přitom automobilky mají připraveny asistenční systémy, které už dnes dokáží za určitých podmínek realizovat autonomní řízení na úrovni 3 nebo dokonce 4. Jejich použití ovšem je zatím zakázáno.
Společnost Waymo, jejíž vozidla ve Spojených státech úspěšně bez jakékoliv nehody z vlastní viny překročila hranici 10 milionů najetých mil (16 milionů km), své snahy o testování těchto automobilů v Evropě zatím kvůli legislativní bariéře raději vzdala.
V květnu přitom Evropská komise předložila návrh zákona, který vyžaduje, aby všechny nové automobily byly v budoucnu vybaveny řadou elektronických řídicích systémů. Toto opatření má oficiálně připravit cestu pro budoucnost jízdy bez řidičů, nicméně požadované systémy (automatické nouzové brzdění, udržování jízdního pruhu a tempomat) jsou dnes zcela běžné.
Evropská komise nyní řeší zásadní problém, který je s autonomní jízdou spojen. Její podmínkou je komunikace mezi vozidly navzájem a mezi vozidly s infrastrukturou. Velmi kontroverzním problémem přitom je ochrana osobních dat uživatelů automobilů. Eurokomisařka pro IT, kterou je bulharská politička Mariya Gabrielová (vystudovala sociologii a historii evropských institucí), proto připravila průzkum pro občany EU. Ptá se v něm na názor, jak bude možné zacházet s daty o jejich jízdních zvyklostech. Jedním z požadavků totiž je, aby údaje z digitálních služeb, jako jsou navigační systémy, mohly být předávány soukromým společnostem ve snaze zvýšit bezpečnost provozu.
„Měli bychom využívat digitální technologie ke zlepšení života lidí a mobilita je oblastí, kde je toto vylepšení možno dosáhnout,“ uvedla k tomu eurokomisařka EU Mariya Gabrielová.
Občané EU mohou svůj názor na tuto problematiku vyjádřit on-line do 5. prosince. Výsledek průzkumu by měl být využit k doporučením, která chce Evropská komise přijmout ještě v tomto roce.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz