name | autoweek.cz

Odlišná řešení stejného zadání

Odlišná řešení stejného zadání

19.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault Eolab, Citroen C4 Cactus Airflow a Peugeot 208 HYbrid Air 2 l Demonstrator ukazují dvě radikálně odlišné cesty k nízkoemisním vozidlům. Tyto koncepty vznikly díky dotaci poskytnuté v roce 2009 francouzskou vládou na záchranu místního automobilového průmyslu.

Francouzská vláda požádala automobilky, aby navrhly automobily, které budou praktické, cenově dostupné, výrobně realizovatelné a budou mít spotřebu 2 l/ 100 km nebo méně, což je poněkud obtížnější úkol, než by se mohlo zdát. Výsledky, připravené společnostmi Renault a PSA Peugeot-Citroen, jsme mohli vidět na autosalonu v Paříži.

 

Obě francouzské společnosti těmito koncepty opět dokazují, že jsou ve snaze o skutečné snižování spotřeby pohonných hmot u vozidel poháněných spalovacími motory skutečně na výši. Citroen C4 Cactus Airflow, Peugeot 208 HYbrid Air 2 l Demonstrator i Renault Eolab jsou vozidly mnohem bližšími reálným potřebám běžných motoristů než dvoumístný Volkswagen XL1 se spotřebou 0,9 l nafty/100 km, který byl předveden před rokem jako zdaleka nejhospodárnější sériový automobil na světě.

 

Jedinými dvěma rysy, na nichž se koncepty obou společností shodují, jsou osobitá kola a spousta detailů v neonovém oranžovém provedení. Obě zvolené koncepce jsou v principu velmi rozdílné, ale obě jsou svým způsobem velmi přitažlivé a skutečně je možné je připravit pro sériovou výrobu.

 

Oba tyto projekty jsou také důkazem smysluplného využití 3 miliard eur, které v roce 2009 v době vrcholné hospodářské krize poskytla francouzská vláda oběma domácím automobilkám jako dotaci oficiálně na vývoj nízkoemisních vozidel (přímou vládní dotaci totiž předpisy EU zakazují). Tato dotace oběma společnostem umožnila udržet vývojové pracovníky i domácí produkci ve Francii.

 

Vládní dotaci tehdy získaly také další společnosti v automobilovém průmyslu, jako jsou Faurecia, Michelin, Plastic Omnium a Valeo. Všechny tyto firmy se také významnou měrou podílely na vývoji uvedených konceptů jako dodavatelé špičkových technologií a produktů.

 

Renault se do úkolu pustil důkladně a vytvořil od základu novou konstrukci, která působí dojmem skutečného konceptu. Velmi důmyslné aktivní aerodynamické řešení konceptu Eolab zahrnuje i prodloužené zadní blatníky, kamery pro pohled dozadu ukryté v plexisklu a aktivní zástěrky kol, které zlepšují obtékání otáčejících se kol proudem vzduchu. Provedení interiéru i exteriéru odpovídá koncepčnímu vozidlu. Extrémně vylehčený automobil má hybridní pohon s dobíjením, který umožňuje ujet až 60 km jen na elektrický pohon. Kromě elektromotoru se k pohonu využívá přeplňovaný zážehový motor 1,0 l. Výsledná spotřeba dokonce překonává zadání, protože je jen 1 l/100 km.

 

Citroen upravil stávající model C4 Cactus tím, že doplnil nižší postranní lišty, prodloužil hrany zadních sloupků a nahradil ochranné panely typu AirBump panely z uhlíkových vláken. Pohonná jednotka využívá nekonvenční hybridní systém se stlačeným vzduchem Hybrid Air. Společně s výrazným vylehčením vozu se stará o spotřebu přesně na požadované hranici 2 l/100 km.

 

Stejný hybridní systém Hybrid Air v Paříži předvedl Peugeot na funkčním prototypu 208 HYbrid Air 2 l Demonstrator. Také tento vůz je asi o 100 kg lehčí v porovnání se sériovou podobou jako Citroen C4 Cactus Airflow.

 

Systém Hybrid Air PSA vyvíjí ve spolupráci se společností Bosch jako podstatně lehčí systém než je hybridní pohon s elektromotorem a akumulátory.

 

Citroen by měl použité materiály, úpravy aerodynamiky a systém pohonu z konceptu C4 Cactus Airflow použít u připravované nové generace modelu C3, která by se měla představit v roce 2016. Peugeot by měl hospodárnou podobu modelu 208 začít prodávat do roku 2019.

 

U Renaultu se zvažuje možnost výroby vozu Eolab s tím, že by jeho cena mohla být na srovnatelné úrovni jako u modelu Clio.